Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Advertisements

Senterpartiet Vi tar hele Norge i bruk.
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
Verdens 7 underverk.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Geometrioppgave for 4.klasse
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Stoler du på hva øyet forteller deg?
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Naturens former – og formler
Leksjon 9 - mekanikk - s. 207– 239 Tverrsnittsanalyse av bjelkeprofiler
Fylkes- og kommunale veger
Komplekse tall Naturlige tall
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Oppmåling, målestokk og geometri,
DRAKE SIRKEL PARALLELLOGRAM AREALFORMLER REKTANGEL TRAPES.
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
FORARBEID PÅ SKOLEN LEGO ROBOTER MATEMATIKK MELLOMTRINNET
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en by av pepperkaker.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
UU-instruktør Edin Kippersund
Trekanter med vinkler på 30, 60 og 90 grader
Kraften F1 kan erstattes av F1x = F1 cos a og F1y= F1 sin a
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Behov for plater Mål: En møbelfabrikk har en kappliste som definerer materialbehovet framover for alle komponenter som skal sages ut av plater. Vi skal.
Ballens spretthøyde En ball er rund, og de aller fleste ballene spretter. Hvor høyt den spretter avhenger av dens vekt, størrelse og hvordan den er laget.
Enkel elektrisk transistor modell og introduksjon til CMOS prosess
Mål: Sortere materialer i klasser ut fra lengde.
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Måling, areal og volum.
Geometri Former og figurer.
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Perspektiv med ett, to og tre forsvinningspunkter.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Kvadrat Kvadrattal Den første kvadratsetning (a + b) 2 (x + 3) 2 =
MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1 EngelskKunst & håndverk Vi går på tur. Øve i gymsal Felles- samling 2 Øve i gymsal Matte Felles- øving 3 ØveNorsk/
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Van Hiele-modellen.
Det er mange måter å gjøre det på
Geometri 3.
MATEMATIKK 1. trinn.
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.
Geometri 2.
Hvordan finne høyder i hht plan- og bygningsloven
Oppgåve 7 Lotte kjøper ein telefon til 5000 kr inklusive 25 % meirverdiavgift. Kor mange kronar utgjer meirverdiavgifta? Kryss av for rett svar.   250.
Bruke Pytagoras-setning i berekning av ukjende storleikar
Matematisk modellering
GEOMETRI Måling og utregning.
Geometri Figurer: egenskaper, Areal og omkrets
Roboter og omkrets Etterarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
grunnleggende virkemiddel I
Utskrift av presentasjonen:

Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje

Hva sier L97 om 4.klasse? Prøve hvordan vanlige former kan brukes i vår hverdag. Bruke kvadratmeter og kvadratcentimeter som arealenheter og arbeide med å finne arealer. Planlegge og undersøke hvordan vi kan bruke enkle former til å lage sammensatte figurer, trene på å forskyve og speile for å lage mønstre. Arbeide videre med måling og måleredskaper.

Geometriske figurer: Rektangel Kvadrat Sirkel Trekant

Rektangel To og to sider er like lange Areal(A): lengde * bredde = l*b Omkrets(O) : lengde *2+brede*2=l*2+b*2 b=1cm l= 3cm A=3cm*1cm=3cm² O=3cm*2+1cm*2=8cm²

Kvadrat Alle sidene er like lange Areal(A): lengde*høyde=l*h Omkrets(O): lengde*2+høyde*2=l*2+h*2 b=2cm l=2cm A=2cm*2cm=4cm² O=2cm*2+2cm*2=8cm

Sirkel Den er helt rund og radius er like stor uansett retning. =3,14 Areal(A):*radius*radius=r² Omkrets(O):2**radius=2r r=2cm A= *2cm*2cm=12,56cm² O=2* *2cm=12,56cm

Trekant Her kan: alle sidene være like lange to sider være like lange alle sider være ulik lengde Areal(A): lengde*høyde/2=l*h/2 (b)=2cm Omkrets(O): (c)3,5cm h=3cm side+side+side(a+b+c) l(a)= 4cm A=4cm*3cm/2=6cm² O=4cm+2cm+3,5cm=9,5cm

Hvordan bygge en påskeby? Dere skal jobbe i grupper på 3 og 3. Dere skal lage 1 bygning og 2 figurer. Dere skal kun bruke geometriske figurer. Dere skal lage en arbeidstegning før dere lager en modell. Dere skal legge frem produktet og fortelle om hvordan dere har jobbet.

Hva skal byen inneholde? Hvile bygninger vil dere ha med? Hva slags påskefigurer vil dere ha med? Lag en liste

Hva skal gjøres når? Dag 1 - Gruppene settes sammen av lærer - Gruppene lager en arbeidstegning Dag 2 - Gruppene lager modell av bygning Dag 3 - Gruppene lager modell av figurene Dag 4 - Presenter produktet!

LYKKE TIL 