Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Kompetanseaspektet i prosjekter Læring og erfaringsoverføring mellom prosjekter
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Status for NSP-prosjektet: Kompetanseaspektet i prosjekter Hva omhandler prosjektet? Hvilke avgrensninger har vi gjort? Hvilke forutsetninger bygger vi på? Hvor langt er vi kommet? Hva skal vi gjøre videre utover i prosjektet? Hvem jobber i prosjektet
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Prosjektgruppa Marius Gjersøe, Cap Cemini Ernst & Young Finn Sanberg, Statoil Nina Schiefloe, Dovre International Knut Skattum, Norsk Hydro Anne Live Vaagaasar, BI Ingrid Spjelkavik, SINTEF Telenor Kirsten Lindberg, Statsbygg
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Mål for prosjektet Identifisere og beskrive faktorer som hemmer og fremmer læring og erfaringsoverføring mellom prosjekter Lage en skisse til en modell/metodikk som stimulerer den enkelte til å bidra til at læring og erfaringsoverføring skjer mellom prosjekter
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Viktige elementer i prosjektet Prosjekter Læring og erfaringsoverføring Fremmende faktorer Hemmende faktorer Individer Systemer og initiativ Organisasjonen
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Læring og erfaringsoverføring Erfaringer Gjøres om til informasjon Formidles til mottaker Forstås (informasjonen kodes) Reflekteres over Gammel kunnskap avlæres og ny innlæres Tas i bruk
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Hemmende og fremmende faktorer: Individet Systemene Organisasjonen
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Hvorfor er erfaringsoverføring viktig? Bidrar til profesjonelle og effektive prosjekter Bidrar til at erfaringene blir i bedriften Et grunnlag for nyskaping