Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød
Logistikknettverk Buskerud15 februar Business Units Feeder Services – extensive and reliable feeder network that covers all the major ports from the Western edge of the North Sea to the Eastern rim of the Baltics Shortsea Services – integrates the feedering network and land transports into powerful intra-European logistics solutions Feeder Services, 80% Shortsea Services, 20% Revenues by business unit 2010
Logistikknettverk Buskerud15 februar Unifeeder Største feeder-nettverket i Nord Europa Betydelig aktør i Short Sea-markedet Montagu eneste eier fra 2007 HQ i Aarhus, Danmark 11 kontorer i 9 land Aarhus (HQ) + Copenhagen, Denmark Gdynia, Poland Gothenburg, Sweden Hamburg, Germany Helsingborg, Sweden Helsinki, Finland Oslo, Norway Rotterdam, Netherlands St. Petersburg, Russia
Logistikknettverk Buskerud15 februar Unifeeder i dag Opererer i dag 38 skip i 36 havner I gjennomsnitt 140 ukentlige anløp 1 800` TEU`s i 2010 Målsetning 2015 er 3 500`TEU`s Omsetning 2010 ≈ 2,8 mrd NOK 300 ansatte Unifeeder teu development 2005
Logistikknettverk Buskerud15 februar Unifeeder Norway AS 10 ansatte på Sjursøya i Oslo Anløper i dag 6 havner i Oslofjorden fra Hamburg, Bremerhaven eller Rotterdam Oslo Fredrikstad Moss Larvik Brevik Kristiansand Teus i 2010, ca 60% markedsandel
Logistikknettverk Buskerud15 februar Our extensive network
Logistikknettverk Buskerud15 februar Schedule i Oslofjorden fra Rotterdam RTMOsloMossKristiansandRTM Fredag/lørdagMandagTirsdagOnsdagFredag RotterdamRotteramAarhusFredrikstadLarvikRotterdam SøndagMandagOnsdagTorsdagFredrikSøndag Loop TEU`s (Delta, EMX, RST) Loop 3 RTM 700 TEUS (Delta,EMX,ECT Home) 7 Loop Teus (Delta, EMX,RST) Rotterdam OsloBrevikKristiansandRotterdam MandagTirsdagTorsdagFredagLørdagMandag
Logistikknettverk Buskerud15 februar Aktører som kan avgjøre nye anløp Vareeierne i distriktet – gods finner vei Nye vareeiere i distriktet - næringsklynger Speditørene – endelig destinasjon Rederiene – hvor trenger de utstyret Kommune, havnevesen, terminaloperatører Feeder rederi – hvordan og hvorfor
Logistikknettverk Buskerud15 februar Forutsetninger for anløp i Drammen Hvilken schedule og frekvens kreves - kartlegging Stabile og jevne volumer – kartlegges Volumer og potensielle volumer – kartlegges Retningsbalanse eksport/import - kartlegges ”Commitment” fra vareeierne - kartlegges Speditører og rederier – Yes we can? Økonomi for feeder – kort og lang sikt
Logistikknettverk Buskerud15 februar Utfordringer og muligheter Lang innseiling tidsmessig til Drammen havn Drammen havn – trenger vi flere havner? Vil nytt anløp gi volumøkning? Speditører og rederier må tro på dette Meget god infrastruktur i Drammen Pågangsmot og entusiasme lokalt Vareeierne må ”commite” seg
Logistikknettverk Buskerud15 februar Veien videre og hvem gjør hva? Samarbeid og kommunikasjon med vareeierne Møter og samtaler med rederiene Selge inn løsninger til speditørene ?
Logistikknettverk Buskerud15 februar /07/ Takk for oppmerksomheten