Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Teknologi i klasserommet
-ikke bare for zippylæreren…
C++ for Java-programmerere
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Dokumentasjon av en prosess
Velkommen!. Program tirsdag 0900 Frammøte og registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch 1130 Nye trusler på Internett v/ Tom Heine Nätt 1215 Lunsj 1315.
Velkommen!. Program tirsdag 0900 Frammøte og registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch 1130 Hvordan jobber programmerere/utviklere i 2007 og hvilke.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Kommentarer til dataingenørstudiet ved HiØ Februar 2011.
Nye websider for Sørli skole
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
1 Multimedia Kirsten Ribu Hio Webpublisering LO130A
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Our business, your advantage! DataManager
PayEx Logistics Hovedprosjekt - Gruppe 16 Thomas Siavash Glenn Viktorija.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Firmapresentasjon.
Mandag 8. November Powerpoint..
Program tirsdag 0900 Registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch 1130 Nytt på nett v/ Marius Arnesen 1215 Lunsj 1300 Nytt på nett forts. v/ Marius Arnesen.
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Oppsummering Seminarene Læremidler - nyheter Seminarene Er du fersk i IT 1-faget? CMS-et Joomla Pulisering av web-løsninger med Dreamweaver og MySQL.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
UTDANNINGSVALG.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
1 Prototyping: verktøy og teknikker u Årsaker til å lage en prototyp u Konsekvenser for prototypen u ”Lag og kast” vs. evolusjonær utvikling u Horisontale.
Hovedprosjekt 2005 Oppgavestiller / Veileder Problemstillingen som skal løses Hvorfor ble denne oppgaven valgt Hvordan ble oppgaven løst Teknologi Resultater.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
YXD-Kurdistan Om oss Asad Fattahi Samarbeidet i flere andre prosjekter
JavaFX i kodeklubben Apps i Java. Programmering og programmeringsspråk Alle programmeringsspråk er egentlig like... men alt som følger med språket (verktøy,
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
Hovedprosjektpresentasjon for gruppe 57 FAGNETT.ORG Kim Erik Oppheim & Trond Iversen.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
IT-1.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
“IT i dag og i morgen”.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Program tirsdag 0900 Registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch
Programområde: Realfag Programfag for Vg 2 og Vg 3
| Microsoft Norge.
Objektorientert programmering i Java
Utskrift av presentasjonen:

Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!

Lærebøkene i IT-2 – Innhold, oppdeling og layout Jostein Nordengen

Multimedieutvikling i Flash - Innhold og oppdeling Innledning Ulike multimedieelementer Innholdsmessig bruk Formater og teknologi Interaktivitet Publisering Planlegging og utvikling

Programmering av dynamiske websider i C# - Innhold og oppdeling Del 1 – Grunnleggende programmering Introduksjon og innføring i utviklingsverktøyet Visual Web Developer Express Grunnleggende programmeringsteknikker og strukturer Objektorientert programmering Del 2 – Valgfrie temaer Webutvikling Bruk av klasser i .NET biblioteket Bruk av debugger Datalagring Publisering Del 3 – Planlegging og dokumentasjon

Programmering i C# - Layout

Programmering i ActionScript 3 - Innhold og oppdeling Del 1 – Grunnleggende programmering Kort introduksjon til utviklingsverktøyet Flash CS3 Grunnleggende programmeringsteknikker og strukturer Objektorientert programmering Del 2 – Valgfrie temaer Bruk av grafiske objekter Håndtering av hendelser Programmert animasjon Lyd og video Dynamisk innhold Del 3 – Planlegging og dokumentasjon

C# eller Actionscript – Hva skal jeg velge? Tom Heine Nätt

Plan Hva er C#? Hva er Actionscript? Hovedforskjellene Myter Tips til deg som skal velge "Og verktøyet dere skal velge er…"

Hva er C#? C# er et programmeringsspråk Utviklet av Microsoft Benyttes i bl.a Visual Web Developer Express Visual C# Express Visual Studio

Hva er Actionscript? Actionscript er et programmeringsspråk Utviklet av Adobe (Macromedia) Benyttes i bl.a Flash Flex

Hovedforskjellene Multimedia Grunnleggende programmering Databasetilkobling Grafiske brukergrensesnitt Objektorientert programmering Filbehandling C# Actionscript Actionscript: Fokus på interaktive animasjoner (Bok:Multimediaapplikasjoner) C#: Fokus på tradisjonell programmering (Bok:Dynamiske webapplikasjoner)

Myter

"Actionscript er enklere å lære enn C#" Myter "Actionscript er enklere å lære enn C#" Nærmest "identiske" Muligens lettere å illustrere programmering i Actionscript Actionscript kan lett bli litt "rotete" Undervisning i C# går ofte mer i dybden C# har bedre og mer hjelpsomt IDE Mer hjelp/ressurser for C#

Myter "Elevene blir mer motiverte med Actionscript" C# har mulighet for mer "avanserte" prosjekter Actionscript gir bedre brukergrensesnitt og grafiske applikasjoner Ulike elevgrupper vil oppleve dette forskjellig Det er hvordan undervisningen legges opp som det kommer an på… f.eks har C# lettere for å gi (bli valgt av) tradisjonelle programmerere

Myter "Actionscript er intet fullverdig programmeringsspråk" Omtrent like avansert som C# Noe færre pakker og moduler tilgjengelige Begrensinger i filtilgang og databasekoblinger Alt kan lages kun ved programmering

Myter "Actionscript fyller ikke kravene i læreplanen" Ingen punkter i læreplanen som ikke Actionscript kan dekke Actionscript kan passe bedre til læreplanen enn C# (multimediaprogrammering)

Myter "Det vil være best for elevene å ha kun Flash/Actionscript og forholde seg til" Overgangen til programmering er uansett stor C# kan gi en "ny start" Lærer man "litt av hver", vil flere kunne bli motivert for faget Noen elever kan ha behov for å lære flere produkter (bare ikke så mye av hvert…) Bedre rustet til videre studier

Myter "C# er et språk kun for profesjonelle" Et av de mest ryddige programmeringsspråkene som finnes Viktig å redusere "pensum" Flere og flere velger C# som introduksjonsspråk

Myter "C# er arvtakeren til Visual Basic" C# bygger på C++ (og Java) Ikke nødvendigvis enkelt å lære C# selv om man kan VB Grunnprinsippene i alle slike programmmeringsspråk er de samme Jfr: VB.NET

Myter "C# er mest nyttig å kunne for elevene" Actionscript får et stadig større marked for webapplikasjoner C# vil man kanskje støte på under videre utdanning Begge er egnet for hobbyprosjekter, på hver sin måte

Tips til deg som skal velge

Mine tips til valg "Det er ikke språket, men hvordan det læres bort som er det viktige…" "For elevens del er det ikke avgjørende hva som har vært benyttet tidligere…" "Programmering er så mye mer enn å lage Windows-applikasjoner…" "Velg noe som elevene ser nytten av, og som ikke bare er pedagogisk…"

Og verktøyet dere skal velge er… …det som dere selv synes er best.