Velkommen Tema: Prosjektretrospektiver Johannes Brodwall

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Demens - Test.
Teknologi i klasserommet
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
4 Bruk øynene riktig.
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Hvem skal oppdra selgerne?
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Effektivt arbeid i lærergruppene
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Smidig 2010 "Culture eats agile for breakfast" Smidig krever en organisasjonskultur med høy tillit Jon Øyvind
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Test-Drevet Utvikling Bowling med extremeprogramming.no.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vurdering i utforskende arbeidsmåter
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
Bokpresentasjon Bergen
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Etter Scrum: Effektivt teamarbeid krever mer
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Arkitektur og smidighet
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Lightning Talks Oslo XP meetup juli Johannes Brodwall.
Tema: Prosjektretrospektiver
I dag snakker vi om psykiske problem:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i ferien for en liten drink med nogo.
10 regler for å skrive for web
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
© Steria Deltagernes ”User Story” Som en din rolle i prosjekter Ønsker jeg å lære mer om ditt ønsketema Slik at jeg hvordan håper du kvelden skal forbedre.
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Project.
Carina Fjelldal-Soelberg
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Oppdatering fra Ålesund. Her skal dere få et innblikk i hva vi har gjort med midlene vi har mottatt fra av dere.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
IKKE TJUVSTART UTEN OSS UTVIKLERE! Johannes Brodwall.
IKKE TJUVSTART UTEN OSS UTVIKLERE! Johannes Brodwall.
Beste på nett Casino Jakt Til Kresen Spillere. Beste online casinoBeste online casino er blant målene for alle online gaming-spiller, for å nå deres oppfyllelse.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Det er mange måter å gjøre det på
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen Tema: Prosjektretrospektiver Johannes Brodwall -

Her er Ole Brumm på vei nedover trappen, bump, bump, bump, med hodet først, på slep etter Kristoffer Robin. Å dumpe sånn fra trinn til trinn er, så vidt Ole Brumm vet, den eneste måten å komme ned en trapp på. Av og til har han på følelsen at det må være en annen måte. Hvis bare dumpingen kunne holde opp et øyeblikk, så kunne komme på den. Men kanskje det ikke finnes noen bedre måte allikevel. -- A. A. Milne, Ole Brumm

Lærer vi av erfaring?

Å bearbeide inntrykk

Hva ● For hver iterasjon: – Hvordan gikk det? Hva gikk galt? (Postmorten) – Hva er vi fornøyd med (keep these) – Hva er fortsatt ikke helt bra (ongoing problems) – Hva vil vi prøve (try these)

Hvordan ● Team på cirka 6 personer ● Hvert team splittes i to: Utviklere og kunder ● Kundene får se en tegning, utviklerne skal gjenskape den ● Eneste lovlige form for kommunikasjon: Skriftlig! – Ikke lov å tegne på papiret ● Kun én kunde får være hos utviklerne om gangen ● Kunden hos utviklerne har ikke lov å snakke, mime, eller lignende ● Dere får ti minutter på én tegning ● Etter hver tegning: Reflekter på hvordan dere jobber

Try theseKeep these Ongoing problems

I prosjekter ● Hold retrospektiver cirka hver 4. uke ● Cirka 30 minutter ● Ikke gå gjennom punkter fra sist retrospektiv! ● Prøv å gå i sirkel i gruppen ● Stopp langvarig diskusjon ved “temperaturmåling” (tommel opp/tommel ned)

Litt mer om retrospektiver: ● Norm Kerth's Prime directive of retrospectives: – "Regardless of what we discover, we understand and truly believe that everyone did the best job they could, given what they knew at the time, their skills and abilities, the resources available, and the situation at hand." ● Ressurser – Alistair Cockburn: Agile Software Development The Cooperative Game (fra ) – Alistair Cockburn: Crystal Clear – Tim Mackinnon: Retrospective Agility (Objective View Issue 8, fra / ) / – N. Kerth: Project Retrospectives ● Takk til Sarah Brodwall for hjelp med oppgavene