Sett inn riktig tid/form av verbene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1: Hvem hadde en far som var med på Eidsvoll i 1841?
Advertisements

I.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Fra håndverk til industri
Litterære virkemidler
Realismen Litteraturhistorien
Aten og Sparta.
Kapittel 10: Litt om norsk musikk, kunst og litteratur på 1900-tallet
Hyttetun på Høvringen for salg.
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Litteraturhistorie oversikt.
Spøken som gir deg lykke!
Wien-kongressen og nye revolusjoner
Forfatterstudium Jonas Lie.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Arbeidsløs.
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Norske Runer Språk i perioden
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
”Vi vil gjerne se Jesus”
REALISMEN.
Romantikken
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
En presentasjon av May og Espen
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Kapittel 4 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Edvard Hagerup Grieg (1843 – 1907)
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Kapittel 5 oppgave g Sett inn substantivene i riktig form.
Kapittel 4 Velferdsstaten.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
O PPGAVE 24 Side 144 – 145 Sett inn riktig tid av verbet. Om Henrik Ibsens forfatterskap.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Henrik Ibsen.
Å komme til seg selv og til Gud. Den yngste sønnen solgte alt sitt og dro til et land langt bort. Der sløste han bort alle pengene i et vilt liv.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Repetisjon og fortsettelse!
Litteraturhistorie
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
Henrik Wergeland.
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Den norske romantikken
Kapittel 13 I begravelse.
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
NORSK LITTERATURHISTORIE
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Utskrift av presentasjonen:

Sett inn riktig tid/form av verbene. Kapittel 3 oppgave e Sett inn riktig tid/form av verbene.

I 1850 (debutere) debuterte Henrik Ibsen med skuespillet Catilina I 1850 (debutere) debuterte Henrik Ibsen med skuespillet Catilina. I 1899 (utgi) utga han sitt siste drama, Når vi døde vågner – en dramatisk epilog. På den måten (danne) dannet Ibsens produksjon en ramme omkring andre halvdel av 1800-tallet. Det (skulle, vise seg, bli) skulle vise seg å bli en meget begivenhetsrik periode i norsk litteratur, som han kom til (avspeile) å avspeile mer enn noen annen norsk dikter.

Ibsens forfatterskap (gjennomgå) gjennomgikk flere faser som langt på vei (svare til) svarte til den generelle litteraturhistoriske utviklingen i perioden. I første fase (ha) hadde romantikken og det nasjonale prosjektet betydelig innflytelse på hans diktning.

Fra omkring midten av 1870-tallet (bli) ble han en av realismens sentrale skikkelser. I siste halvdel av 1880- årene (begynne) begynte han så vidt (bevege) å bevege seg i retning av en mer symboliserende og psykologiserende skrivemåte.