”To be online, or not to be online: That is the question!”
Nettbaserte læringsmiljøer i visuelle kunstfag Bruk av multimedier i undervisning innen visuelle kunstfag i et nettbasert læringsmiljø Morteza Amari PhD kandidat ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
Tilgang i verden: ca. 1 milliard Internet Tilgang i verden: ca. 1 milliard Tilgang i Norge: 12 år+ ca. 3.3 mil (TSN Gallup, 2007) Tilgang til bredbånd i Norge: ca. 1 mil (SSB, 2006)
Populære programmer: Yahoo, MSN, Skype Kommunikasjon Audio-video Synkron/asynkron Populære programmer: Yahoo, MSN, Skype Videomediert kommunikasjon: utdanning, telemedisin, telesykiateri, handel
Mediers synkronisitet - Media Synchronicity (Dennis, 1999) Conveyance (overføring) og convergence (sammenfall) Feedback Symbol variety Parallelism Rehearsability Reprocessability Face-to-face High Low-high Low Video conference Medium-high Telephone Medium Written mail Low-medium Voice mail Electronic mail Electronic phone (”chat”) Asynchronous groupware Synchronous groupware Fig. 1: Sammenligning av media på tvers av mediers egenskaper
Fig. 2: Teknologiske variabler som påvirker Telepresence (Stuere1992)
Nettbasert studie Kunnskapsløftet Visuell kommunikasjon Digital kompetanse visuell kompetanse Digital bildebehandling (15 sp) Digital grafisk design Web og informasjonsdesign Mediedesign
Utstyr og programvare
Framgangsmåte Campus samling Nett samling Classfronter Link til e/pop Teori stoff praktiske oppgaver Digital innhold Tekst Lyd Video
Nettsamling
Nettsamling
Nettsamling
Videomediert veiledning
Lyd Problemer Støy Ekko ”Push to Talk” Frustrerende Headset og mikrofon med god kvalitet
Rimelige maskin og programvare Bildebehandlingsprogram Bredbånd Oppsummering Tilstedeværelse Rimelige maskin og programvare Bildebehandlingsprogram Bredbånd Utfordringer Teknologiske muligheter