Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, 5.09.2003 Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Pilot for ELIN-k fase 2 Elektronisk meldingsutveksling mellom kommunal Pleie- og omsorg og sjukehus Mellom Tromsø kommune og UNN.
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Terminologi og kodeverk
Arbeidsmøte 5 Annebeth Askevold, Gardermoen Arbeidsmøte 5 ebXML, vedlegg, meldingsveileder mm Annebeth Askevold Gardermoen
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.
Forslag til sikkerhetsaktiviteter i SSP for 2005 Sjefrådgiver/avd.sjef Bjarte Aksnes, KITH.
Elektronisk samhandling
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Hovedpunkter Hva er HL7 Oversikt over HL7 Behovet for nasjonale tilpasninger KITH’s rolle.
test- og godkjenningsordningen
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
SSP og EPJ Vigdis Heimly, EPJ-aktiviteter i SSP Vigdis Heimly.
Målsetninger Formål er å etablere et naturlig startsted for søk etter informasjon om IT i helse- og sosialsektoren. Den skal være en dynamisk og ”levende”
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Annebeth Askevold, sjefrådgiver
Brukerforum SSP Status, Metodikk, Nasjonal godkjenningsordnng Av Bjarte Aksnes, KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Budsjett SSP Vigdis Heimly, Budsjett 2005, standardiserings- og samordningsprogrammet Av Vigdis Heimly.
Brukerforum Agenda Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH Nasjonal IKTs strategiplan og forholdet til standardiseringsarbeidet, Tore Totland,
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
FAQ Epikrise og Henvisning Thomas T Rosenlund,
Strategi og samhandlingsarkitektur
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Standardisering – hvorfor det?
Hva skal prioriteres på helseområdet nå?
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Sandefjord kommunes fyrtårnprosjekt
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Standardisering – hvorfor det?
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Elektronisk henvisning
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April 2005

Informasjonsutveksling - prinsippskisse ebXML rammeverk Generell dialogmelding Administrativ informasjon Generell journalstandard EPJ - innhold Fagspesifikk informasjon Teknisk standard for informasjonsinnhold, Pleie og omsorg Labsvar Henvisning Epikrise Tilbakemelding på henvisning Rekvisisjon PLO-anvendelser Overførings- rapport (Inn- og utskrivning) inkl. medikament- opplysninger) Søknad om kommunale tjenester - Henvisning til kommunale tjenester - Tidlig melding Medisinerings- melding Fagrapport (Fysioterapi etc.) Melding om: - innlagt pasient - utskrivningsklar pasient - utskrevet pasient Avmelding av utskrivningsklar pasient Dokumentasjon av forskriving og administrering av legemidler mv. Applikasjonskvittering Sikker og pålitelig transport og adressering PKI HER Generelle anvendelser Kan benyttes alene Må benyttes sammen med Generell dialogmelding

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Nye standarder Utvikles i nært samarbeid med brukere og leverandører Gjenbruke mest mulig God kobling mot EPJ Begynne med det dagens behov – skissere muligheter - utvide etter hvert Fase 1– vil dekke informasjonen slik den finnes i avsender og mottagersystemet Utvide med mer strukturert overføring i samme takt som journalsystemene utvikles Inkludere brukerbehov også på presentasjonssiden etter mal fra ”Den gode epikrise” Inkludere funksjonskrav i forhold til brukervennlighet etter mal fra ELIN, ELIN-kommune, ELIN-helseforetak Godkjenning av implementasjoner

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, REUMS Referansemodell for etablering og utbredelse av meldingsstandarder Etablering av prøvestandarder Utviklingsprosjekter i samarbeid med aktuelle brukermiljøer, IT og helsefaglig kompetansemiljøer og eventuelt leverandører. Pilottesting av prøvestandarder Pilotprosjekter av mindre skala, samordnet med og som regel som en naturlig forlengelse av utviklingsprosjekter i forrige fase. Fastsettelse av standarder Omfattende høringer av standardene i impliserte bruker- og leverandørmiljøer, hos helsemyndigheter, etc., eventuelt kun med godkjenning hos helsemyndigheter der fase 1 og 2 har involvert tilstrekkelig bredde i impliserte bruker- og leverandørmiljøer. Utbredelse av standarder Implementerings- og innføringsprosjekter (f.eks. i regi av nasjonale/regionale/lokale EDI-prosjekter).

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Hvordan en standard blir til Faser for utvikling og utbredelse av meldingsstandarder:

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Felleskomponenter Gjenbruke samme XML-struktur i flere meldinger Pasient Medikamenter Cave Avsender Mottager Organisasjon

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Levende standarder En standard må være levende Men revideres etter fastsatte rutiner Standarder må utvikles sammen med brukere Erfaringer ved bruk må tilbakeføres Kodeverk må være levende og oppdateres ved behov Tilpasning av brukerbehov, lovverk, nasjonale og internasjonale retninger

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Informasjon ”Administrative” kodeverk i meldinger Vedlikeholdes på Meldingsnytt Nyhetsbrev relatert til meldingsutvikling E-postliste som man melder seg på

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Utfordringer Korte tidsfrister Mange prosjekter som jobber med de samme tingene med ulik finansiering og ulik innfallsvinkel Ulike aktører har ulike informasjonsbehov Samordning krever innsats og tid Men kan gi store gevinster

Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Gjensidig informasjon Oppdatert informasjon om tilgjengelige meldinger, inkludert status Utarbeide gode veiledninger tilpasset spesifikk bruk Viktig å involvere KITH ved spørsmål Ikke lag egne tolkninger av standarden uten å involvere KITH