Måle – Release - Iterere Tre ting du må gjøre mer av dersom du vil være smidig Arve

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sprell levende 4.mai 08.
Advertisements

I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hvordan er et atom bygd opp?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Music: Nightengale Serenade
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Poteten – kjærlighet og glede!
STRETCHING FOR STIVE KROPPER Jan-Erik Carlsen Smidig
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
ELIN-k Erfaringskonferanse ELIN-k meldinger og sykehusets EPJ- konsekvenser for arbeidsflyt Erfaringer så langt! Gardermoen, 15. februar 2011.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Hvem stakk av med produkteieren min?
Oppgave 01 1NFFørste normalform ä Hver tabell skal ha en fast postlengde ä Det skal være kun en post-type pr tabell ä Hver post skal ha et eget identifikasjons-felt.
Velkommen! USITs utviklerforum, 20.februar Tjenestegruppe for utvikling Arrangerer utviklerforum Skal dele erfaringer på tvers på USIT Er ansvarlig.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Du blir ikke fortere ferdig ved å gjøre mange ting på en gang. Ketil Jensen.
Lyntale – Smidig november
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Kartlegging av smidig team i Norge Yngve Lindsjørn –Forsker ved Institutt for Informatikk, UiO
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve

SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Sett inn synes eller tro.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Mysen videregående skole Vår visjon: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Prestasjonsutvikling
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Hvem stakk av med produkteieren min? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig 2008, oktober, Oslo.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Ungdoms slang Fillip Leth.
Vurdering for læring.
KALLER DU MEG IKKE- FUNKSJONELL? Driftere er også mennesker! (en tordentale på 10 minutter)
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Og.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Mulighetenes Oppland Forberedelser Hva kan man gjøre i en tidlig fase for å sikre at man får det man trenger? Ved Trond-Erik Eriksen Innkjøpsrådgiver OFK.
Minimalisering av deterministiske endelige automater.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Kommunesammenslåing.
Minimalisering av deterministiske endelige automater
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Måle – Release - Iterere Tre ting du må gjøre mer av dersom du vil være smidig Arve

Husk hvorfor vi ønsker å være smidige! Prosjektdesign Spesifisering Utvikling Gevinst- realisering??? Produksjonssetting Opplæring av nøkkelpersonell Dette blir bra Dette kan gå bra Jeg håper dette blir bra Dette kunne aldri gå bra Planlegging Bugfix

Dette er ikke en løsning! Hele ”prosjektdesignet” må kastes! Planlegging Spesifisering Sprint 1 Testing Bugfix Gevinst- realisering??? Opplæring av nøkkelpersonell Sprint 2 Sprint 3 Sprint 4 Dette blir bra Dette kan gå bra Jeg håper dette blir bra Dette kunne aldri gå bra Produksjonssetting Prosjektdesign

IterereReleaseMåle

IterereReleaseMåle

IterereReleaseMåle KPIer Definere KPIer Involvere nøkkelpersonell Sprint 1 Produksjonssetting Måle effekt Sprint 2 Produksjonssetting Måle effekt Sprint 3 Produksjonssetting Måle effekt Produksjonssetting Sprint 4 Måle effekt ”Nytt” prosjektdesign

Iterere Etymologi: av lat. iterum, atter, igjen (kilde SNL.no) Iterativ ≠ sekvensiell

IterereReleaseMåle KPIer Gammelt prosjektdesign FeatureSprint 1 FeatureSprint 2 FeatureSprint 3 FeatureSprint 4 Er det noen her som gjør det rett første gang, hver gang? ABC DEF GHI KLJ ABCDEFGHIJKL ”Nytt” prosjektdesign FeatureSprint 1 FeatureSprint 2 FeatureSprint 3 FeatureSprint 4 Vi har levert ”mindre” – men fått til mer ABC CDE ABD EFG ABCDEFGHIJKL

Måle KPIerIterereRelease Kvantifiser og synliggjør mål for prosjektet Følg med på prestasjonene underveis i prosjektet Synliggjør resultater for alle involverte, særlig ledelsen Dokumenter suksess! Regn med at det meste må justeres etter hver release Lanser funksjonalitet så fort som mulig for å peile inn kursen Legg minst mulig i hver release for å isolere effekten av hvert tiltak

Takk for meg! Arve Søreide –