Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IKT-konsulent Anne Mette Havaas 13. desember 2011
Advertisements

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
Status systemer – fra anskaffelse til betaling
Økonomidirektørmøtet Høgskulen i Volda
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
ØKT KONTROLL OG BESPARELSE GJENNOM EFFEKTIVE ANSKAFFELSER Trondheim 10 november 2010 Trond Edvardsen og Jostein Hårdnes, Visma Advantage AS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
UH-Innkjøpsforum juni 2010 Dato / Kl.Tema Navn Onsdag 2. juni Quality Spa & Resort Son – 11.30Innsjekking – 12.30Lunch – 12.45Åpning.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
AGRESSO – Rapportering ++ Økonomiledersamling - Volda
Felles anskaffelse av LMS
Økonomisjefssamling Drammen 23. – 24. oktober 2008
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Meldingsutbredelse Kommunal utbredelse Sør-Trøndelag 20. mars, 2013 Sverre Fossen.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Kommunesatsningen - Programsekretariatet. Kommuneprogrammet Treårig program under den nasjonale strategien 2007” 6 fyrtårnskommuner skal bidra.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Digitalt læringsmiljø
FS – utfordringer Utvikling, drift og organisering Seminar, Gardermoen
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Øst-Finnmark kompetansesenter Prosjektplan Fase 2: Forprosjekt.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Veikart lønn, økonomi og HR-system
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
NTL – akkurat nå Aktuelle saker fra forbundet. Hva skjer? Aktuelle politiske saker for NTL Aktuelle saker i LO Tariffoppgjøret 2012 Arbeidet på forbundskontoret.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
UH-AD Active Directory for Universiteter og Høgskoler
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Ny strategi UNINETT strategi
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Data fra fagskoler og DBHs rolle
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Agora en Samhandlingsverktøy for UH-Sektoren
Hvorfor Autorisasjonsdata, og hva er det for noe?
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Internt handlingsrom (IHR)
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Utredningsgruppe samferdsel
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen 15 min. Prosjektstyringsverktøy, Alf Hansen 45 min. Bestillings- og fakturasystem, Alice Sporstøl Pause 5 min. Kort om Agresso status, Jon Strømme 25 min. Informasjonssikkerhet – ansvar og oppgaver, Jon Strømme

Økonomisjefsamling, 7. juni 2011 Bakteppe Økonomisjefsamling, 7. juni 2011 Alf Hansen daglig leder UNINETT FAS

Hvem er UNINETT FAS? UNINETT FAS (Felles Administrative Systemer) Kundekoordinator og i enkelte tilfeller også tjeneste-leverandør ved utredning, valg, innføring, drift, videreutvikling og utskifting av felles administrative systemer ved universiteter og høgskoler Ikke-kommersiell formålsparagraf UNINETT er eid av Kunnskapsdepartementet

UNINETT FAS sin strategi: bidra til at universiteter og høgskoler oppfyller sine administrative oppgaver på en mest mulig kostnadseffektiv måte og med riktig kvalitet. bidra til innovasjon og nyskaping i administrative prosesser og tjenester i sektoren. bidra med driftsmiljø og systemer for best mulig systemstøtte og effektiviseringsgevinster for administrative oppgaver, og ta ansvar for at dette gjøres ved optimal utnyttelse av UNINETTs IKT-infrastruktur.

Motivasjon Samarbeid gir merverdi Sette UH-sektorens ambisjonsnivå Gjenbruk – standardisering gjennom medvirkning Gevinstrealisering - gi UH-institusjonene støtte til å utnytte systemene slik at de planlagte gevinster realiseres. Partnerskapsmodeller mellom kunde og egenregi-leverandører i UH-sektoren, og gjennomføre samarbeid i henhold til disse. Skape arenaer - arrangere SUHS konferansen, en faglig og sosial arena for ledelse og brukere. Samarbeide og koordinere med andre initiativ i UH-sektoren for å oppnå best mulige synergieffekter (UHR, BOT, FS, Bibsys,…).

Merverdi Sektorens fortrinn med egenkompetanse utnyttes Sikkerhetsforhold ivaretas Arkitekturforhold avklares

Kundekoordinator – systemleverandør i egenregi Tjenester (løpende): Bestilling og fakturahåndtering Lønn og personal Saksbehandling og arkiv Studieadministrasjon Økonomi Prosjektstyring Konkurransegjennomføring FS-konnektorer Prosjekter for nye tjenester (tidsbegrenset): Nytt Saks arkivsystem Felles merverdi: FASportalen Systemarbeid og integrasjon Utvikling av informasjon og kommunikasjon Informasjonssikkerhet, sikkerhetsdokumentasjon Autorisasjonsdata, brukerpopulering Utredningsarbeid, sektorkoordinering, ny utvikling Elektroniske samarbeidsverktøy Rammeverk for prosjektgjennomføring Rammeverk for prioriteringsråd, styringsgrupper og arbeidsutvalg Sikkerhet med FEIDE   Uthevet: FAS opptrer i rollen som kundekoordinator og systemleverandør i egenregi. Resten: I rollen som ren kundekoordinator.

UH-INSTITUSJONENE DELTAR i PROSESSENE

FASER i et systems levetid

For nye systemer: Prosjektledelse, sette sammen prosjektgruppe. Avklare rundt innpasningen til en overordnet forretnings- og IKT-arkitektur for sektoren. Starte et forprosjekt hvor man samordner kravene og forbereder en eventuell anbudsrunde. Invitere UH-institusjonene til å forplikte seg til å delta i samarbeidsprosjektet, opprette styringsgruppe blant deltakerne fra de påmeldte institusjonene. Koordinere og være sekretariat for styringsgruppe. Gjennomføre pilot og eventuell utrulling med nødvendig støtte til UH-institusjonene. Være kontraktseier av rammeavtale med leverandører på de aktuelle systemene. Institusjonene gjør avrop på denne direkte mot valgt leverandør.

For påfølgende forvaltningsfase Koordinere og være sekretariat for prioriteringsråd som skal sikre god, felles utnyttelse av innførte systemer. Følge opp og koordinere arbeidsgrupper og arbeidsutvalg. Kontroll og oppfølging av leverandørsiden ihht. inngåtte avtaler.

Styringsgrupper og Prioriteringsråd (i dag) Nytt Sak/arkivsystem SAP HR (LPS) ePhorte (Sak/arkiv) Agresso (økonomi) Artemis (PSV) Basware Invoice og PM (BFS) Visma (KGV) (FS-konnektorer) Referansegruppe: Felles IKT-støtte

Bort med siloene

UNINETT FAS tilpasser seg sektorens behov (PR=Prioriteringsråd, TA=Tjenesteansvarlig, AU=Arbeidsutvalg, SG=Styringsgruppe, PL=Prosjektleder, AG=Arbeidsgruppe, FA PL=Fagansvarlig Prosjektledelse)

For ytterligere oppfølging, kontakt alf.hansen@uninett.no www.uninett.no/fas