IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Delprosjekt 3 Dobbeltdiagnoser.
Halsa Interkommunale Psykiatriske Senter
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Det kommunale og det statlige barnevern
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Organisering av flyktningarbeidet
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
v/ Merethe Skaug Sørensen
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Forelesning i mikroøkonomi.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
Det Sentrale Pensjonistutvalget i Fagforbundet har avholdt en anonym spørreundersøkelse for uføretrygdede medlemmer i Fagforbundet. Spørreundersøkelse.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Kommunal styring og privatisering.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Samvirke innen offentlige tjenester
Gode venner som hjelper andre
Oppsummering av FOU - prosjekt
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Husbanken og kommunene
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Halvdan Skard 2. September 09
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Arbeidsrettede virkemidler
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Regionalt samarbeid/ partnerskap
NAV mulighetenes marked
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth

«De 4 søylene» 1. Økonomiske midler 2. Prioriteringer 3. Kommunikasjonsflyt 4. Organisering/Ansvarsfordeling

Søyle 1. Økonomiske midler Kommunen som «kjøper» Midlene medfører en mulighet til å opprette en «prosjektstilling som på mange måter kan være en avgjørende faktor for eksistensen av tjenestetilbudet. Det later til at IPT innad i kommunen ikke blir oppfattet som et tilbud som har høyere kostnader enn andre tjenester, men samtidig påpekes det at kommunene ikke har sammenlignbare tjenester. Årlige budsjettforhandlinger er avgjørende for størrelse på driftsmidler. De økonomiske rammene er av lite tilfredstillende faktor

Søyle 1. Økonomiske midler Bonden som «tilbyder» I første omgang ikke rettet fokus mot fortjeneste og økonomisk kompensasjon. Varighet av avtalen mellom bonden og kommunen er oftest satt til 6mnd. Noe som medfører en økonomisk uforutsigbarhet og usikkerhet for «tilbyder»

Søyle 1. Økonomiske midler Oppsummering Det er en felles enighet fra både «kjøper» og «tilbyder» om at en av de største utfordringene rundt å tilby en slik tjeneste som IPT er at de økonmiske rammene er mindre tifredsstillende.

Søyle 2. Prioriteringer Hvilke brukergrupper blir prioritert? Skoleelever (GSPR) Rus/psykiatri Fysisk og/eller Psykisk utviklingshemmede Demente

Søyle 2. Prioriteringer Skoleelever og rus/psykiatri i de kommunene vi har vært i. Veldig ofte er det slik at man fortsetter å tilby tjenesten til den brukergruppen man startet med. Lite ressurser på å tilrettelegge for å favne flere. Stort privat engasjement fra en eller flere ressurspersoner.

Søyle 2. Prioriteringer Hvorfor er det slik at man ikke favner flere brukergrupper? Kunnskap og kjennskap til tjenesten? Ressurser? Økonomi? Rammer og føringer? Vi har ikke funnet noe entydig svar, men sammanfattelsen av utfordringene krever en del ressurser på ulikt nivå. Ressurser som vi får inntrykk av at kommunen selv ikke fullt og helt råder over.

Søyle 3. Kommunikasjonsflyt Kommunikasjon innad i kommunen Ønsker og ser behovet av å ha en betraktelig mye bedre kommunikasjon Mer skriftlig dokumentering I noen kommuner virker kommunikasjonen noe tilfeldig og ikke satt i system. Andre kommuner har egne koordinatorer hvor kommunikasjonen oppleves som noe bedre.

Søyle 3. Kommunikasjonsflyt Kommunikasjon mellom «kjøper» og «tilbyder» Noe tilfeldig gjennom bekjentskap mellom «kjøper» og «tilbyder» Lite skriftlig dokumentering Noe møtevirksomhet, men ikke av nødvendig hyppighet.

Søyle 4. Organisering Forvaltningsmessig ansvar Helse –og velferdsetaten Oppvekstetaten Naturlig lagt til den etaten som har flest brukere som benytter tjenesten

Søyle 4. Organisering Organisering Tiltenkt en god og oversiktlig organsiering, men vi opplever at den ikke fungerer som ønsket. Hvorfor? Lite/mindre føringer fra øverste hold i kommunen. Mangel på felles forståelse av viktigheten av tjenesten.

Søyle 4. Organisering Det daglige ansvaret Koordinatorer Leder for de ulike etatene Tilfeller hvor ansvaret har blitt satt til en eller flere «ressurspersoner» som også har vært den/de som har fått på plass tjenesten. Disse personene opplever at de er de eneste som sørger for å «kjempe» for å opprettholde og videreutvikle IPT.

Søyle 4. Organisering 3 ulike «modeller» 1. I mindre kommuner så er det ofte slik at den som sitter med det overordnede ansvaret har fult ansvar og full oversikt over alle aspekter rundt tjenesten, ikke minst økonomiske midler. 2. Andre kommuner er det slik at den etaten eller virksomheten som har ansvaret for brukeren som benytter tjenesten som har ansvaret for oppfølging, kommunikasjon og den daglige driften. 3. Noen har opprettet prosjektstilling hvor en egen koordinator følger opp tjenesten i sin helhet.

Søyle 4. Organisering Uansett hvilken måte man har valgt å organisere så er det enighet om at det er hensiktsmessig og til tider nødvendig å ha frikjøpt arbeidskapasitet for å kunne forvalte en slik tjeneste optimalt (koordinator).

Oppsummering “Tilbydere” opplever mye uforutsigbarhet og lite framtidsutsikter, utover 6mnd, i forhold til å tilby tjenesten. Det må skapes en felles forståelse for hvor viktig tjenesten IPT er, og veien for å nå dit er å kommunisere i alle ledd. IPT er i dag et tilbud som ikke er lovpålagt. Dette igjen gjør det ekstra viktig å forankre tilbudet i kommuneledelsen. Vi kan med sikkerhet fastslå at antall tilbydere ikke vil stabilisere seg eller øke etter å se hvordan kjøpersiden er organisert.

Oppsummering Vi mener det derfor er viktig på kort sikt å lage møtearenaer der flere kommuner kan komme sammen med representanter for tilbydersiden for å utveksle ideer, iverksette tiltak og på den måten forsøke å dempe frafallet av tilbydere før det er for sent. Veiledningstjeneste