Ny markedsordning for storfekjøtt- erfaringer til nå, og arbeidsdeling mellom avtalepartene og markedsregulator Brita Skallerud 2. nestleder i Norges Bondelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Hvorfor overfisker Ivan
Hvorfor produsere mat i Norge?
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Kontraktsoppfølging mv.
Norturas utfordringer og veien videre
Vi får Norge til å gro! Jordbruksforhandlingene innspill fra Nordland Bondelag Fokus på inntekt.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Vi får Norge til å gro! Jordbruksavtalen Oppbygging av økonomisk ramme.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Vi får Norge til å gro! Fylkesårsmøte 2009 Jens Edv Kase ØSTFOLD 19 MARS
Jordbruk i distrikts-Norge
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Pensjon.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
- muligheter og utfordringer
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
Kornmøte på Skjetlein VGS 2 desember
Vi får Norge til å gro! JORDBRUKSAVTALEN
JORDBRUKSAVTALEN
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Vi får Norge til å gro! Viktige landbrukspolitiske saker for vinteren Per Skorge.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Innspill til Jordbruksforhandlingene februar 2011.
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Stortingets næringskomité 6. Januar 2012 Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( ) Velkommen til bords.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Pensjonsforum 12.november 2007
Vestlandske bygg- og anleggsdag 2010 Torsdag 4. november 2010 Kjell Senneset, Prognosesenteret Full fart inn i fremtiden!? Går det sånn….. Eller sånn…..???
Justeringsforhandlingene Fakta: 500 mill. kroner kompenseres foreløpig i form av økte målpriser (av totalt 615 mill. kroner) Dagens markedssituasjon.
Vi får Norge til å gro! JUSTERINGSFORHANDLINGENE.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
HP MONO 5035XS MFP A3 format multifunksjons skriver + HP COLOR LASERJET 5550DN A3 format Leie til sammen kr. 890,- per måned eks. mva. (pris kan endres.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Transportvedtekt oppdateres:
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Uføretrygdreformen og dens konsekvenser for bostøtten
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Jordbruksoppgjøret 2014 – produksjonstilskudd og tilskudd til avløsning ferie og fritid Kommunesamlinger høsten 2014.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Totalmarkedet 2016 Hva gjør Nortura?. Prognosen 2016 – per januar
Prisdokument for kylling og kalkun 1. halvår 2016.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
LEVERINGSVILKÅR – Problemstillinger og aktuelle løsninger 1.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Historie og vurderinger
Ekstraordinær generalforsamling
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Kurs Landbrukspolitikk
Markedsbalansering – kjøtt og egg som eksempel
Utskrift av presentasjonen:

Ny markedsordning for storfekjøtt- erfaringer til nå, og arbeidsdeling mellom avtalepartene og markedsregulator Brita Skallerud 2. nestleder i Norges Bondelag Ledermøte Østfold/Rogaland 13.og 14. november 2009

Litt repetisjon…. Hvorfor trengte vi en ny markedsordning Hva er forskjell på volummodellen og målprismodellen Hvilke utfordringer ser vi med ny modell Eventuelle erfaringer Arbeidsdelinga

Hvorfor gjør vi dette? Det er Norges forpliktelser fra Uruguayrunden som nå innhenter oss, altså gjeldene WTO avtale Maksimalt tillatt nivå på AMS ble bundet for hvert enkelt medlemsland, der støttenivå ble kvantifisert etter fastsatte regler Referanseprisen skal være basert på verdensmarkedsprisene i årene 1986-1988, forpliktelsen inflasjonsjusteres ikke

Hva har markedsordningene og målpris med dette å gjøre? Hovedideen bak markedsreguleringen er å balansere tilbud og etterspørsel av landbruksråvarer gjennom ulike tiltak i den hensikt å gjøre det mulig å oppnå de priser som er avtalt mellom staten og jordbruket i jordbruksavtalen

Markedsregulators rettigheter og plikter Nortura er markedsregulator (MR) på kjøtt og egg Overordna mål for MR er å søke å ta ut avtalte målpriser For å oppnå dette skal MR sette i verk tiltak for å bidra til å oppnå markedsbalanse MR rollen innebærer videre plikter i form av mottaks-, forsynings- og informasjonsplikt

Virkemidler i markedsreguleringen avsetningstiltak: Reguleringseksport (fryselager) Lagring Produksjonsregulering (førtidsslakting, lave vekter) Opplysningsvirksomhet Faglige tiltak

volummodellen En ordning helt uten administrert pris for internstøtte formål Øvre prisgrense opprettholdes som en del av tollforvaltningen Avvikler reguleringstiltakene lagring ut over sesonglagring og reguleringseksport som normalt ikke benyttes Sesonglagringen defineres som en årskvote

Volummodellen Nortura fortsetter som markedsregulator Nortura får retten til å lage en prisløype med informasjonsplikt Nortura får lov til å være en dominerende aktør Mottaksplikten og forsyningsplikten opprettholdes

Forslag: ”Volummodellen” Målprisen i jordbruksavtalen avvikles Nortura: markedsregulator Mottaksplikt, forsyningsplikt, informasjonsplikt, prisnotering Sesonglagring, begrenset til forhåndsdefinert volum. Reguleringseksport skal normalt ikke benyttes. Produksjonsregulering, videreføres Kan bli økt behov for produksjonsregulerende tiltak Import: Stabilitet i forsyning (suppleringsimport) , videreføres Tollsatser generelt omfattes ikke av endringer. Øvre prisgrense kun for tolladministrasjon. Omsetningsrådet , omsetningsavgift : videreføres Jordbruksforhandlinger, videreføres

Mottaksplikt Nortura pålegges mottaksplikt for leveranser fra bonden Mottaksplikt er svært viktig for landbruk i hele landet Ingen mottaksplikt: etablering kun nært slakterier (kylling) Må kombineres med fraktordninger for å hindre konkurransevridning og gjøre mottaksplikten reell for bonden. Gjelder også med målpris. Bruke omleggingen aktivt for å sikre fraktordninger. Kan ikke pålegge Nortura mottaksplikt uten anledning til tiltak/avlastning: lagring, eksport. Felles finansiert (oms.avg)

Øvre prisgrense Forbrukervernet Fastsettes av avtalepartene (% sats etc) Eksisterer kun for tolladministrasjon (tollnedsettelse) I dag 10% over målpris. Kan legges 10% over gjennomsnittlig noteringspris for foregående avtaleår. Ved prisreduksjon pga markedsoverskudd: Reduksjon i øvre prisgrense tilsvarende reduksjon i noteringspris minus et bunnfradrag på for eksempel 10%. Eksempel: 12% prisreduksjon gir 2% reduksjon i øvre prisgrense. Innebærer vesentlig forskjell fra situasjonen for kylling.

DAGENS MODELL OG FORSLAG Dagens markedsordning Målpris Mottaksplikt Forsyningsplikt Prisnoteringsansvar/-funksjon med informasjonsplikt Importvern/øvre prisgrense – utløsing av suppleringsimport Sikkerhetsnett Produksjonsregulering Markedsregulering Sesonglagring (ikke volumbegrensing) Reguleringslagring også ved overskudd Eksportavlastning – løpende (WTO-kvote) Videreført unntak fra Konkurranseloven Målpris i jordbruksavtalen og beslutninger i Omsetningsrådet Ny markedsordning, volumbasert Ikke målpris Mottaksplikt Forsyningsplikt Prisnoteringsansvar/-funksjon med informasjonsplikt Importvern/øvre prisgrense – utløsing av suppleringsimport Sikkerhetsnett Produksjonsregulering Markedsregulering Sesonglagring (innenfor gitt årlig volum) Ikke reguleringslager ut over dette (normalt) Eksportavlastning ved større markedsforstyrrelser (ikke løpende) (WTO-kvote) Videreført unntak fra Konkurranseloven Videreført viktige forhold i Jordbruks-avtalen og Omsetningsrådet

Ny markedsordning vs avvikling Ny markedsordning, volumbasert Mottaksplikt Forsyningsplikt Prisnoteringsansvar/-funksjon med informasjonsplikt Importvern/øvre prisgrense – utløsing av suppleringsimport Sikkerhetsnett Produksjonsregulering Markedsregulering Sesonglagring (innenfor gitt årlig volum) Eksportavlastning ved større markedsforstyrrelser (WTO-kvote) Videreført unntak fra Konkurranseloven Videreført viktige forhold i Jordbruks-avtalen og Omsetningsrådet Avikle markedsregulering (Kylling) Mottaksplikt Forsyningsplikt Prisnoteringsansvar/-funksjon med informasjonsplikt Importvern/øvre prisgrense – utløsing av suppleringsimport Sikkerhetsnett Produksjonsregulering Markedsregulering Sesonglagring (innenfor gitt årlig volum) Eksportavlastning ved større markedsforstyrrelser Videreført unntak fra Konkurranseloven Videreført viktige forhold i Jordbruks-avtalen og Omsetningsrådet

Konsekvenser for bonden? Mer bruk av pris for å balansere markedet Større prisvariasjoner. Mulighet for prisøkninger framover men ikke lenger samme drahjelp fra jordbruksforhandlingene Nortura blir enda viktigere for bonden for å sikre pris i markedet Beholder vesentlige reguleringsmekanismer for å hindre prisfall. Bondelaget blir enda viktigere for bonden for å sikre andre tiltak enn pris (for eksempel fraktordninger og andre tiltak i jordbruksavtalen, produksjonsregulering etc)

Skal alt ut av markedsreguleringen 5,5 mrd kr minus brukt beløp til regulering og prisnedskriving Svin 1,8 mrd kr Storfe 2,6 mrd kr Sau/lam 750 mill kr Egg 400 mill kr Overstiger med 700 – 1200 mill kr Hvor mye rom trenger vi i gul boks???

Gjeldende målpris kr per liter/kg Målpris-endring kr per liter/kg Målprisøkninger Produkt Kvantum Mill. l/kg Gjeldende målpris kr per liter/kg Målpris-endring kr per liter/kg Total endring i mill kr Melk , ku og geit 1530,7 4,41 0,00 0,0 Storfe 83,8 47,78 1,10 92,2 Gris 122,6 27,96 Sau 23,6 56,75 1,00 Egg 58,0 15,25 1,29 74,9 Poteter 219,4 2,81 0,15 32,9 Grønnsaker 1368,3 4,4% 60,2 Frukt 142,1 6,2 Norsk matmel 256,0 SUM 290

Ny markedsordning for storfekjøtt – erfaringer til nå 10.09.2004 Ny markedsordning for storfekjøtt – erfaringer til nå Ordningen trådde i kraft 1. juli i år, m.a.o ingen konkrete erfaringer Spennende framover og over jul, det kan tyde på overproduksjon av storfekjøtt framover pga sviktende salg Overproduksjon vil sette volummodellen på sin første prøve og da kan en begynne å høste erfaringer. www.bondelaget.no

Estimert lagerbeholdning – reg.lager Fremskrivning av lager for ukene 42-52 04.04.2017

10.09.2004 Prognose 2010 – november 2009 Fra stort underskudd til overskudd For mens den første 2010-prognosen som ble presentert i september viste et underskudd av storfe på over 4000 tonn, er dette nå redusert til kun 400 tonn. Inkludert reguleringslageret som ved årsskiftet vil være nærmere 2 500 tonn, vil vi i praksis ha et overskudd neste år. På tilførselssida er det langt på vei status quo sammenlignet med septemberprognosen. Bestanden av mjølkekyr forventes å gå ned med om lag 1000 dyr, men fordi ammekutallet forventes gå opp med 2000 dyr vil totalt antall kyr øke noe. Samlet sett betyr dette at tilførslene neste år blir liggende akkurat på samme nivå som 2009. Det betyr at det er redusert salg som forklarer hele endringen i balansen. www.bondelaget.no

Import av MUL kjøtt øker og presser prisnivået kraftig Storfekjøtt kvoten på 3500 tonn er allerede tatt inn. Tilsvarer ca 5000 tonn helt slakt Hele kvantum går inn til den private kjøttindustrien – ingen innrømmer at den blir brukt… Tilsvarer om lag 15-20% av det totale råvareforbruket hos den private kjøttindustrien Ser nå også en kraftig vekst innen lammekjøtt Finnes ikke noe øvre tak på volum 04.04.2017

Arbeidsdeling mellom partene – Rådet for pris og produksjonsregulering 10.09.2004 Arbeidsdeling mellom partene – Rådet for pris og produksjonsregulering Inntil 1. januar 2010* (?): Rådet ble etablert i 1950 gjennom Hovedavtalen for jordbruket Forum for å gi faglige råd i forkant av jordbruksforhandlingene og ved spesielle hendelser knyttet til marked og jordbruksavtalen Består av prisforhandlerne og de økonomiske organisasjonene Nortura SA Tine BA Norske Felleskjøp Gartnerhallen** Norsk Bonde- og Småbrukarlag Norges Bondelag *Avtaleutkastet sendes på høring til faglaga og markedsregulatorene inkl. Gartnerhallen. Høringsfrist settes til 31.12.2009. ** Gartnerhallen har ikke lenger formelt markedsreguleringsansvar innenfor sin sektor. Gartnerhallen er part i avtalen som produsenteid omsetningsorganisasjon innenfor en sektor med markedsordninger. www.bondelaget.no

Hvorfor viktig? Jordbruket har ansvaret for prisuttaket i markedet, faglagene har derfor behov for: Informasjon om markeds- og produkssjonssituasjon Råd om prisendringer Råd om endringer i tilskudd og regelverk Råd om endringer knyttet til ikke avtalebestemege priser eks. for storfe. Landbruket har behov for: Samordnet og sterk opptreden ift. politiske og økonomiske markedet Arenaer for å etablere felles oppfatninger av hvordan rettigheter og forpliktelser skal forvaltes. Avtalt samhandlingsmønster mellom faglaga og de økonomiske organisasjonene.

Endringer som nå er foreslått i ny avtale: 10.09.2004 Opprettes et råd for jordbruksavtalespørsmål Skal sikre partene innflytelse, samordning og samhandling De omsetningsorganisasjonene som var med i Rådet for pris- og produksjonsregulering skal fortsatt være med (=markedsregulatorene) + Norsk Landbrukssamvirke som observatør Min.2 møter, et før og et etter jordbruksforhandlingene Gjensidig informasjonsplikt under jordbruks-forhandlingene om saker av betydelig eller spesiell interesse. Kan lages tilleggsavtaler mellom faglagene og den enkelte markedsregulator Storfe er per 1. juli 2009 tatt ut av markedsreguleringen pga. Norges WTO-forpliktelser Medfører endringer i forpliktelser mellom faglagene og de økonomiske organisasjonene En avtale bør reflektere og oppdateres til dagens virkelighet. Fra Bondelagets nettside 6.april i år: Første nestleder i Norges Bondelag, Eli Reistad, skal lede ei arbeidsgruppe som skal bygge opp et nytt, formelt avtalegrunnlag for Rådet for pris- og produksjonsregulering. Det er i rådet for pris- og produksjonsregulering at markedsregulatorene fremmer sine syn på pris- og markedsmuligheter innenfor sine ansvarsområder. Det er Landbruksrådsavtalen som skriver seg fra 1950 som også førte til etableringen av rådet for pris- og produksjonsregulering. Rådet skulle være et organ der organisasjonene kunne samordne sine standpunkt før forhandlingene. I dag fungerer rådet som stedet der organsiasjonene fremmer sine syn på pris-og markedsmuligheter innenfor sine respektive ansvarsområder. Rådet har imidlertid ingen rolle i å vurdere forhandlingsresultatet. Avtaleteksten fra 1950 trenger en oppdatering. Endrede markedsordninger som følge av Norges gjeldende forpliktelser i verdens handelsorganisasjon (WTO) får også følger for samarbeidet mellom omsetningsorganisasjonene og fagalaga - noe som igjen utgjør enda en grunn for å revidere avtalen fra 1950. Styret i Norges Bondelag har derfor vedtatt å etablere ei abreidsgruppe som skal etablere et nytt, formelt avtalegrunnlag for rådet for pris- og produksjonsregulering, vurdere andre sider ved samarbeidet mellom faglag og omsetningsorganisasjonene som kan ha betydning ved endrede markedsordnnger for egg og kjøtt. Første nestleder i Norges Bondelag, Eli Reistad, skal lede arbeidet. Hun får med seg næringspolitisk sjef i Norges Bondelag, Per Harald Agerup. Samtidig blir det sendt ut en invitasjon til Norsk Bonde- og Småbrukarlag, TINE, Nortura, Norske Felleskjøp, Gartnerhallen og Norsk landbrukssamvirke om å delta med hver sin representant. Arbeidsgruppa skal levere sine innspill innen 1. oktober 2009. www.bondelaget.no