Y-VEI(en) erfaringer og bakgrunn Tekna - etatsforeningen for høgskolenes fagmøte M/S Kronprins Harald 28. – 30. mars 2006 Trond Clausen
Et typisk utvalg av resultater (Gjennomsnittskarakterer: 1.0 er best, laveste ståkarakter er 4.0) FagY-VEIVanlige klasser Programmerbar elektronikk stud stud Kjemi/fysikk stud stud Informasjons- teknologi stud stud Bedrifts- økonomi stud stud Elektrisitetslære stud stud
Bærende Y-VEI prinsipper 1.Opplæringsloven 2.Omlegging av yrkesopplæringen 3.Nasjonale og internasjonale signaler 4.Sterk styringsgruppe med ekstern representasjon 5.Vitenskapelig dokumentasjon ved anvendt forskning på undervisning, læring, organisering etc. 6.Anvendt darwinisme i arbeid
1. Opplæringsloven Avløste i 1996 lov om videregående opplæring (1974), der det i § 2 heter bl.a.: “…skal gi trening i vitenskapelig tenkemåte og arbeids- måte…” Denne formuleringen gjelder all virksomhet i det videregående skoleverket, og signaliserer likeverdighet i forhold til loven
2. Omlegging av yrkesopplæringen Kjemi/prosessfaget var (1979) trolig det første yrkesfag som ble gitt en “moderne” (ny) struktur; “moderne” betyr laboratorieøvinger, utprøving av nye læringsformer og nye fag; til å gjennomføre nye planer, trengtes nye typer lærere (realister, ingeniører etc.) Ved Reform 94 ble “ny struktur” pålagt hele det videregående skoleverket
3. Nasjonale og internasjonale signaler NHO bransjeorganisasjoner Undersøkelse i v.g. skole, der det ble påvist at yrkesfaglige elektroelever “danket ut” elever fra prestisjelinje i allmennfag Undersøkelser blant SMB i Telemark, det ble her påvist at tenkningen i små og middels store norske bedrifter samsvarte med signaler fra konferanser om “engineering education”
4. Sterk styringsgruppe med ekstern representasjon Norsk Industri (tidligere Teknologibedriftenes Landsforening (TBL) og Prosessindustriens Landsforening (PIL) TELFO (Tekniske Entreprenørers Landsforening) EBL (Energibedriftenes Landsforening) ELBUS (Elektrobedriftenes utviklingssenter) Luftforsvaret Utdanningsdirektøren I Telemark
5. Dokumentasjon etc. 4 vitenskapelige “papers” for internasjo-nale konferanser om “engineering education”, et eksempel er medbragt Artikkel i internasjonalt “professorblad” Workshop-presentasjon, Uppsala Universitet Radiointervju og omtale i riksdekkende medier Artikler i fagpressen Rapporter til styringsgruppen og departementet Foredrag i møter for rådgivere, rektorer, kolleger
6. Anvendt darwinisme i arbeid Y-veiens studenter tas rett inn uten hverken forkurs, “tres” eller sommerkurs – ellers hadde ikke opplegget vært basert på likeverdighet etter opplæringslovens § 2 Derved stilles det ikke krav til studentene, men omstillingskrav til HiT selv Hadde ikke HiT tilpasset seg skoleverket under slik det faktisk er, hadde TC vært pensjonist for 2-3 år siden
Satt på spissen Y-VEI står for “yrkesfaglig videregående til elektroingeniør”, og innebærer full likestilling av yrkesopplæringen i forhold til ingeniør- studier Eventuelle “y-veier” med krav om “tres” og/eller andre typer forkurs, er derfor ikke Y- VEI
Hva nå??? EIK-instituttet er ikke lenger nedleggingstruet; studenttallet er gått betydelig opp De akademiske resultater for y-veien er i samsvar med forventningene Det er kostbart å opprettholde to parallelle løp i ingeniørutdanningen Med underfinasiert bachelorutdanning i in- geniørfag er situasjonen vanskelig
Hva vil skje videre? Tiden vil vise… Tak for mig!