Gjør risikoanalyser oss lykkeligere?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
HELSE OG LIVSSTIL.
Psykiske utfordringer ved MS
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Fysisk aktivitet og helse
Motivasjon.
Forebyggende arbeid satt i system
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
Mental helse i arbeidslivet
ERGONOMISK RISIKOVURDERING - BARE FYSISK ERGONOMI?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Hvordan jobbe godt med IA!
eksempler på HMS-faktorer:
Prosjekt støy og hygiene i barnehager
Aktivitet på Mestringssenteret
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Kvalitativ metode i markedsforskning
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Human Factors i boring og brønn
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Model of Human Occupation og Arbeid
Forsker Anne Inga Hilsen, AFI
Ola Heen Strømmen, oktober 03
ARKs teoretiske bakteppe
Motivasjon i arbeidsforhold
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Fritid med Bistand.
Tidlegare langtidssjukefråvær og noverande opplevd sosial støtte på jobben Marit Knapstad Psykolog, stipendiat HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet,
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Sosiale ulikheter – vår største samfunnsutfordring?
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
Forebyggende og helsefremmende arbeid
7. Motivasjon i organisasjoner
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Utskrift av presentasjonen:

Gjør risikoanalyser oss lykkeligere? Steffen Torp HENÆR-senteret Høgskolen i Vestfold

Målsetting Gi en kort innføring i hva helsefremmende arbeid og helsefremmende arbeidsplasser er – teoretisk og praktisk Presentere tanker bak et kartleggingsinstrument for helsefremmende arbeidsplasser

Hva er helse?

Helse Frisk – syk (Boorse 1977) Helse sees på som et kontinuum (Antonovsky 1986) Overskudd i forhold til hverdagens krav (Hjort 1994) Som noe annet enn fravær av sykdom

Lykke/velvære-forskning Hedonisk vs. eudaimonisk forståelse av lykke/velvære En gammel filosofisk diskusjon (Ryan & Deci 2001)

Hedonisk forståelse Lykke og nytelse Tilfredsstilling av fysiologiske behov, avspenning, fri for problem Subjektiv velvære (well-being): Tilfredshet med livet Positivt humør (”mood”) Fravær av negativt humør

Eudaimonisk forståelse I Aristoteles så på den hedoniske forståelsen som vulgær – ekte lykke oppnås ved å gjøre det som er ”verdt å gjøre” Lykke kan ikke sees som det samme som ”well-being”

Eudaimonisk forståelse II Forbundet med å leve i tråd med ens idealer Fokuserer på personlig utvikling, utfordringer, selvrealisering og mening Forutsetninger for velvære er: Autonomi Kompetanse Forhold til andre mennesker

Helsefremmende arbeid + Helse Helsefremming Positive ressurser for helse Frihet fra, sykdom, skade, funksjonshemming og risikofaktorer Sykdoms- forebygging Sykdom (Modifisert etter Peter F. Hjort 2001) -

Helsefremmende arbeid noe nytt?? Kanskje ikke, men et langt sterkere fokus på: (Frisk)faktorer som ”løfter” (vs. risikofaktorer som bryter ned) Helse som noe annet enn (fravær av) sykdom og smerte Som ressurs Som velbefinnende (lykke/pos. emosjoner)

Psykologiens målsettting Lege mentale lidelser Gjøre menneskers liv produktive og ”fulfilling” Identifisere og utvikle talent (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000).

Fokus har skiftet Psykologi: 1 av 14 viteskapelige publikasjoner er positivt fokusert (Myers 2000) Eks. 70.000 om depresjon vs. 3000 om lykke Arbeidshelsepsykologi: 1 av 16 er positivt fokusert (Schaufeli & Salanova2007)

Liknende perspektiv Salutogenese (Antonovsky 1987) Positiv psykologi (Seligman 2000) LØFT (løsningsfokusert tilnærming) Friskfaktorer/langtidsfrisk (Johnson 2003, Aronsson og Lindh 2004)

Salutogenese (Antonovsky 1987) = helsens opphav (vs. patogenese) Opplevelse av sammenheng Begripelighet Håndterbarhet Meningsfullhet Generelle motstandsressurser

(Modifisert etter Mæland 2005) 1900 Hygiene Bakteriologi . Epidemiologi Helseopplysning Pedagogikk Psykologi Sykdomsforebyggende arbeid/medisin Atferdspåvirkning Miljørettet helsevern Samfunnsfag Helsefremmende arbeid Det nye folkehelsearbeidet 2000 (Modifisert etter Mæland 2005)

Helsefremmende arbeid ”The process of enabling individuals and communities to increase control over the determinants of health and thereby improve their health” (WHO/Nutbeam 1986) Helsepedagogikk x helsefremmende politikk

Ergonomics Ergonomics is the scientific discipline concerned with the understanding of interactions among humans and other elements of a system…. (International Ergonomics Association 2000; http://www.iea.cc/)

Ergonomics ….and the profession that applies theory, priciples, data and methods to design in order to optimize well-being and overall system perfomance (International Ergonomics Association 2000; http://www.iea.cc/)

Sentrale perspektiv Empowerment (vs.ekspertstyring) Styrke sosiale miljøer (vs. individperspektiv) Salutogenese (vs. patogenese) Settingsorientering (vs. saks- el. gruppeorientering) Metodemangfold (med sterke innslag av kvalitativ og deltakeraktiv metodikk) Bidra til likhet i helse

Sykdomsforebygging og helsefremende arbeid som ytterpunkter på en skala? (Grete 2006) ”å fjerne, hindre eller stenge for faktorer som kan føre til sykdom, skade eller andre problemer” (luke) Fagfolk som eksperter (top – down) Fokus på forhold som skaper ”uhelse” , ofte individrettet, og problembeskrivende (Kan inkludere mål om empowerment) Nøste seg bakover i årsakskjeder til at problemer oppstår Primær Sekundær Tertiær Helsefremmende ”å fylle på med ting som er gode og positive og som gjør at folk får det bedre” (vanne) Fagfolk som tilretteleggere (bottom up) Tverrfaglig samarbeid Medvirkning, leg/lærd Empowerment Dialog vs monolog Helhetlig tilnærming Orientert mot struktur, kultur mv, miljø, settinger

Kontroll Nivå Autoritetsstyrt Samfunns-/bedriftsmessige tiltak Atferdspåvirkning Kollektivt Nivå Individuelt Personlig helserådgivning Helsefremmende arbeid i nærmiljøet Deltakerstyrt (modifisert etter Beattie 1991)

Helsefremmende arbeid/ arbeidsplasser WHO: Ottawacharteret 1986 EU: Luxembourgdeklarasjonen 1997 Lillestrømerklæringen 2002 Arbeidsmiljøloven 2006 Om helsefremmedne arbeidsplasser og helsefremmende arbeid på arbeidsplassen Helsefremmende arbeid: ingen konsensus, stort metodemangfold i opposisjon til tradisjonell arbeidsmedisin? Alle vektlegger både individfokusert og strukturfokuserte tiltak Risk og friskfaktorer

Helsefremmende arbeidsplasser (Lillestrømerklæringen) Individuell og kollektiv utvikling/læring Deltakerstyrte prosesser Bedriftskultur som er åpen for egenart og mangfold Systematisk HMS-arbeid som reduserer risiko for sykdom og ulykker

Helsefremmende arbeidsplasser (Luxembourgdeklarasjonen 1997) Bedre arbeidsorganisasjonen og arbeidsmiljøet Fremme aktiv deltakelse Motivere til personlig utvikling Fokus på individ og miljø Fokus på risiko- og ”friskfaktorer” (Luxembourgdeklarasjonen 1997)

Er det andre faktorer som fører til helse enn de som fører til sykdom?

Herzbergs to-faktorteori (1959) _ + Lykkes i arbeid Anerkjennelse Motviasjons- faktorer Arb.-oppgaver Ansvar/kontroll Forfremmelse Adminstrasjon Kvaliteter ved arbeidet er motivasjonsfaktorer Ledelse Hygienefaktorer Lønn Sosiale forhold Fysisk arb.miljø

Maslow vs. Herzberg Selv- realisering Motivasjonsfaktorer Anerkjennelse Sosiale behov Hygienefaktorer Behov for trygghet Fysiologiske behov

Den helsefremmende bevegelsen og den positive psykologien tenker i tråd med Herzberg

Krav-kontroll-støtte modell LÆRING/ MESTRING lav høy høy slapp aktiv KONTROLL stress passiv lav STRESS/ LIDELSER (modifisert etter Karasek og Theorell 1990)

Arbeidsmiljø, mestringsforventning og helse(plager) (Ole Jakob Bredrup 2008)

Helsefremmende arbeid og settingstilnærming (Vs. populasjons- eller saks-tilnærming) Krever grundig kjennskap til ”settingen” Erkjennelse: hver setting er unik og må behandles deretter Målsetting er å endre settingens påvirkning på individene

Krav-ressursmodell Burnout/”stress” Helseplager Krav/belastning Ressurser Engasjement/ mestring av arbeid God livskvalitet (Revidert etter Schaufeli 2004)

Hvilke faktorer på jobb påvirker ingeniørers jobbengasjement og helse Hvilke faktorer på jobb påvirker ingeniørers jobbengasjement og helse? (Hagen 2008) I hvilken grad har jobbkrav betydning for ingeniørers jobbengasjement og helse? Hvilke positive faktorer i arbeidsmiljøet påvirker jobbengasjementet og helse? Er det sammenheng mellom jobbengasjement og helse?

Materiale og metode Survey med bruk av kartleggingsinstrumentet SHEFA Alle ingeniører i tre avdelinger i en større ingeniørbedrift (n= 162)

Krav/belastning Overtid Rollekonflikt Generelle krav

Ressurser Autonomi Sosial støtte kollegaer Sosial støtte leder Utviklingsmuligheter Rettferdighet Mening

Avhengige variabler Engasjement Søvn og mental helse

(Hagen 2008)

(Hagen 2008)

(Hagen 2008)

Viktige forhold for jobbengasjement blant ingeniører Utviklingsmuligheter Rettferdighet Mening

Konklusjon Krav og ressurser gir noe ulike funn mht. ulike ”helsemål” Svak sammenheng mellom ”positive” helsemål og stress/uhelse Hva som er viktig for ingeniører er sannsynligvis annerledes enn for andre yrkersgrupper

Steffen Torp & Asbjørn Grimsmo StatoilHydros kartleggingsverktøy for helsefremmende arbeidsplasser (SHEFA) Steffen Torp & Asbjørn Grimsmo

Bakgrunn Tidligere Hydro Olje & Energi ønsket å øke sin kunnskap og kompetanse vedr. hvilke faktorer i arbeidet som fremmer positiv helse – og å fokusere mer på slike faktorer i sitt praktiske HMS-arbeid

Målsetting Å utvikle et kartleggings-verktøy/spørreskjema for: helsefremmende faktorer på arbeid ansattes arbeidsrelaterte helse praktisk HMS/HR-arbeid Skape en ny dialog i bedriften om arbeid og helse

Målgruppe Ansatte i landbasert virksomhet som i hovedsak har høy utdannelse Bedriftshelsetjenesten (BHT) er tenkt å administrere kartleggingen Avdelingene, med støtte fra BHT/HR, skal bruke resultatene av kartleggingen i sitt miljø-/personalutviklingsarbeid (survey – feedback metode)

Valg arbeidsgruppen gjorde ”Friskfaktorer” med nøytralt eller positivt stilte spørsmål (ikke risiko) Helse som overskudd (ikke sykdom) Arbeidsliv (ikke privatliv) Faktorer i arbeidet/miljøet det kan gjøres noe med (ikke livsstil og ”personlighet”) Organisatoriske og mellommenneskelige faktorer (ikke fysisk-kjemisk) Utnytte eksisterende kartleggingsverktøy m/ tilpasninger Minimum kartlegge de helsefremmende faktorer som Arbeidsmiljøloven fokuserer på.

Oversikt over noen gjennomgåtte eksisterende verktøy Copenhagen psychosocial questionnaire (Copsoq) QPS-Nordic Sandberg Lindell Organizations Test (SLOT) Demands-Control-Support Questionnaire (DCSQ) Effort - Reward Imbalance (ERI) Mestringsforventing Psykologisk arbeidskontrakt Job Demands - Resources Model/ Job engagement

Viktige helsefremmende faktorer nevnt i Arbeidsmiljøloven (§2-3 og 4-3) Arbeidstakers medvirkning i HMS Faglig og personlig utvikling Tilrettelegging i forhold til arbeidsevne, kyndighet, alder oa. Selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar Variasjon Ved organisasjonsendringer: opplæring, medvirkning o.l. Integritet og verdighet Kontakt med andre Unngå trakassering

SHEFA Utgangspunkt i Copsoq 25 variabler, 128 spørsmål Arbeidsoppgaver Sosialt samspill Arbeid-fritid Helse og trivsel Tar ca 15 minutter å fylle ut

Teoretiske modeller som verktøyet dekker Demands – control – support model (Karasek & Theorell) Job demands – resources model (Schaufeli & Bakker) Effort – reward imbalance model (Siegrist) Job characteristics model (Hackman & Oldham)

Oversikt over faktorer i SHEFA I Arbeidsoppgaver: Krav Mening og sammenheng Ansvar Variasjon Autonomi Rolleklarhet/konflikt Forutsigbarhet Utviklingsmuligheter ”Jobbkarakteristika” Integritet

Oversikt over faktorer i SHEFA II Sosialt samspill: Ledelseskvalitet Sosial støtte (leder og kolleger) Rettferdighet Tillit og troverdighet Kollektiv mestring

Oversikt over faktorer i SHEFA III Arbeid-privatliv: Overtid Årsak til overtid Konflikt arbeid - privatliv

Oversikt over faktorer i SHEFA IV Helse og trivsel Generell helse Søvn Psykiske helseproblem Sykenærvær og -fravær Jobbengasjement/-”narkomani” Mestring av arbeidet Konflikter

Ikke endret på!!! – vår viktigste avhengige variabel Om Schaufelis målsetting: pos stilte spørsmål – skal være noe annet enn vanlig balanserte spørsmål

Oversikt over faktorer i SHEFA V Mulighet for å kontakte BHT for hjelp: Ergonomi Lys Støy Kjemi Arbeidsbelastning Mellommenneskelige og organisatoriske forhold Arbeid-fritid Helseplager

Bruk av resultat Survey – feedback (Skogstad & Bang 1993)

Ulemper med surveys Passiv arbeidsform Fokus er forhåndsdefinert Vanskelig å bruke tiltaksrettet pga. generelle og (anonyme) svar Kan lett overse viktige forhold (for enkeltpersoner) Krever kompetanse i statistikk

Fordeler med survey Alle/mange får anledning til å si sin mening Gir en oversikt - kvantitativt Kan ha god ”gjennomslagskraft” Gir felles begrepsapparat Gir muligheter for sammenlikning Gir mulighet for å undersøke hvordan ulike faktorer interagerer – evt. anonymt Relativt enkelt og billig Forholder seg til forhold som er dokumentert at har betydning for helse/trivsel/engasjement

Survey - feedback Forankring er meget viktig Noen må ha ansvar for gjennomføring Prosessen er som oftest viktigere enn både survey og feedback Survey og feedback gir viktig informasjon som kan virke motiverende for både ledelse og ansatte

Survey-feedbackprosess Kartlegging 1 Erkjennelse av behov Forankring Planlegging Tilbakemelding Evaluering/ kartlegging 2 Arbeid i grupper/ handlingsplan Gjennomføring i org.

Presentasjon av resultat Tilpasse tilbakemelding til målgruppe Ledelse Tillitsvalgte Ansatte Må være forståelig og oppfattes relevant Må komme raskt! Skriftlig og/eller muntlig? Slå sammen spørsmål?

Måter å presentere resultat på Sammenlikne med en norm/ landsgjennomsnitt Sammenlikne med bedriften totalt sett eller andre avd. Sammenlikne før – etter Vurdere statistiske sammenhenger Sammenlikne ”opplevd” og ”ønsket” arbeidsmiljø

”Benchmarking” Kontor Lager Verksted Selv-bestemmelse Utviklings-muligheter Sosial støtte Arbeids-belastning Kontor Lager Verksted

Statistisk sammenheng (OR) Risikovurdering av sosiale og organisatoriske forhold/stress (Cox et al. 2002 & 2006, Univ. of Nottingham) Intervju/ gruppearbeid Sos./org.forhold Helseplager Statistisk sammenheng (OR) Risikofaktorer Støtteverktøy -handlingsplan ol. Kalkulert risiko Rapport

miljø – helseplager (OR) Risikovurdering – organisasjon (modifisert etter Cox et al 2000 og 2006) Antall personer 20% 40% 60% 80% 100% Meget sterk Sterk Middels Svak Meget svak miljø – helseplager (OR) Sammenheng

miljø – helseplager (POR) Helsevurdering – organisasjon (modifisert etter Cox et al 2000 og 2006) Antall personer 20% 40% 60% 80% 100% Meget sterk Sterk Middels Svak Meget svak miljø – helseplager (POR) Sammenheng

Opplevd (vs. ønsket) situasjon Dårlig 1 2 3 4 5 6 7 8 Godt Sosial støtte Arbeidsbelastning Selvbestemmelse Utviklingsmuligheter Opplevd arbeidsmiljø

Opplevd – ønsket situasjon (f. eks. SLOT, Sandberg 2007, Johnson et al Dårlig 1 2 3 4 5 6 7 8 God Sosial støtte Utviklingsmuligheter Selvbestemmelse Meningsfullhet Opplevd situasjon Ønsket situasjon

Videre framdrift for SHEFA Forsøke ut skjemaet og teste for validitet og reliabilitet Forsøke ut survey-feedbackprosessen Vurdere om verkøyet/metoden skaper en annen ”dialog” Teste effekter av verktøy/metode

BHTs arbeid i framtiden Velge (også) å fokusere på helse som noe annet enn fravær av sykdom Velge å fokusere på helsefremmende faktorer framfor risikofaktorer Samarbeid med personalavdeling Redusere sosiale ulikheter i helse

Gjør risikoanalyser oss lykkeligere? For bedriftsfysioterapeuter: trolig For folk flest: neppe

Gjør risikoanalyser oss lykkeligere? For bedriftsfysioterapeuter: ja For folk flest: i liten grad steffen.torp@hive.no www.hive.no/henaer/