I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK
Agenda Statistikk Problemområder Løsninger
Statistikk
I perioden : EL/EF = 17 hendelser EA = 15 hendelser Noe flere AFF hopp enn line. Median = hopp nr. 3
Problemområder Skjermkjøringen er kompleks (tid, avstand, høyde, andre hoppere, vind, sin egen hastighet mot- og medvinds og innflyvingsmønster osv.) Vi fokuserer mer på frittfall enn skjermkjøring GK = 1t 45min av 10t relatert til skjermkjøring
Problemområder
Lite fokus/oppfølging i progresjonen Krav til elever ift. skjermkjøring: Line – fra 30 sek er det krav til skjermkjøring AFF – krav til å planlegge skjermturen før hoppet
Mulige løsninger Løsning: Tandemhopp Løsning: Opplæringsvideo Løsning: Ny landingsteknikk Løsning: Datasimulator Løsning: Revidere progresjonsplan Økonomisk mulig NeiJa Ja, ca. 200 krJa Øker forståelseJa Ikke relevantJaIkke relevant Øker sikkerhetJa Har personellNeiJa Hinder i utdanningen JaNei Ja, kan føre til underkjente hopp ila. progresjonen Praktisk gjennomførbart NeiJaMå testes førstJa, men simulatoren må bli bedre Ja
Mulige løsninger
Demo med erfaren hopper Revidere elevprogresjonen (inkl. A-sert progresjon) Bilder av landingsområdet Landingsteknikk