FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Hvis vi var gjess... Ahh!.
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Grunnleggende forståelse av GPS
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Været: temperatur, vind og nedbør
Regiondommerkurs Norges Bordtennisforbund. UTSTYR -bordet Midtlinje Spilleflate Endelinje Side.
Velkommen til å slutte å røyke for godt!
Landinger og Avganger.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
DRENERING Hva er drenering? Hvorfor er det viktig å drenere?
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Landingsteknikker.
Brannforebyggende tiltak
Landskapstilpasning og krav til teknisk infrastruktur
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
FELLESORGANISASJONEN FO Aust- og Vest-Agder oktober 2007 En sosialarbeiders hverdag Felles Representantskapsmøte 18. oktober FO Aust-Agder og FO.
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Værskip.
Fjernvarmedagene 2011 Termografering av rørnett
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fagreferent Statsvitenskap og tverrfaglig kjønnsforskning UB
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
FENCE mot kålflue (og andre insekter?)
Norgesmesterskap i Mikroflyging Jarlsberg Flyplass, 17 August 2002.
SARS, flyreiser og flyplasser Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
DRAMMEN Les og svar på oppgaver
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
1 Øvingsforelesning Andreas Knudsen Nils Grimsmo
Sars, flyreiser og flyplasser Preben Aavitsland Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Trygg Landing Vi skal nå rette fokus mot årets satsningsområde: Landinger Vi vil bruke ca en halv time. De fleste havarier skjer under landing, som oftest.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Alle operasjoner skal foregå i sikker høyde mer enn 500 fot over terreng Mikroflyhåndboka MINSTEHØYDER:
Utelanding Noen refleksjoner og tips !. Utelanding - teori Landingsdistanser Beslutning om utelanding Jordet Utelandingen steg for steg.
Skogbrannvaktflyvning 2014 Operativ instruks Brannvaktrute Hotel.
Finn bitene som mangler Praktiske oppgaver – søk informasjon på nett.
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Årsmøte Åland, Roar Telle
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Tornadoer.
Innlæring av rundering med klikkertrening
Dommerens plassering og bevegelse
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
“Disippel-høring”.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Semantic Overlay Networks for P2P Systems Øyvind Reinsberg.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk FELTSØK. Norsk Schäferhund Klub HBU 2008 Feltsøk INNLEDNING Innlæringsmetodene i denne leksjonen bygger på kunnskaper.
Snøprofiler og stabilitetstester Karsten Müller. Norges vassdrags- og energidirektorat Innhold ■ Stabilitetsvurdering ■ Snøprofiler (gjennomføring) ■
Bold Avenger 09 CC AIR Ramstein, NATO Luftforsvarsøvelse over Sør- Norge, Danmark og England. I tidsrommet september.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Fjellflyging Otto Vollan.
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
OVERSIKT OVER BUSSER ROGALAND - TRAVEL Mercedes E Klasse
Presentasjon av ECON-rapport 75/02
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Alta.
Pasninger Quiz.
Vannrakett med fallskjerm
Hva sier forskningen om håndtering av risiko og usikkerhet?
Tilskudd til tillitsvalgte og klubber lokalt 2018
Utskrift av presentasjonen:

FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat Kraftig Ekstrem

Forskjellige typer turbulens

Forskjellige typer turbulens Konvektiv! Finnes i områder med konvektiv aktivitet (Thunderstorms).

Forskjellige typer turbulens Konvektiv! Finnes i områder med konvektiv aktivitet (Thunderstorms). Vindskjær! I nærheten av Thunderstorms, Microburst samt i områder med stor forskjell mellom vindhastighet i høyden og på bakken.

Forskjellige typer turbulens Konvektiv! Finnes i områder med konvektiv aktivitet (Thunderstorms). Vindskjær! I nærheten av Thunderstorms, Microburst samt i områder med stor forskjell mellom vindhastighet i høyden og på bakken. Mekanisk! Langs fjellkjeder, samt rundt bygninger på flyplassen.

Forhåndssjekk! Sjekk IGA prognosen

Forhåndssjekk! Sjekk IGA prognosen Finnes det PIREP’s som sier noe om turbulens langs planlagt rute.

Forhåndssjekk! Sjekk IGA prognosen Finnes det PIREP’s som sier noe om turbulens langs planlagt rute. Er det konvektiv aktivitet langs planlagt rute?

Forhåndssjekk! Sjekk IGA prognosen Finnes det PIREP’s som sier noe om turbulens langs planlagt rute. Er det konvektiv aktivitet langs planlagt rute? Sjekk med flygere som har lokalkunnskap.

Hvordan unngå den verste turbulensen? Slakk ned til Va. Hold høyden. Ikke ”sloss” mot kontrollene. Flyet vil søke tilbake til likevekt. Unngå å fly mellom kl 10 – 15. hvis konvektiv aktivitet. Fly over terrenghøyden hvis det blåser. Prøv å finne en ny høyde med mindre turbulens.

Hvordan unngå den verste turbulensen? Det viktige å vite er ca hvor downdraft treffer det neste fjellet, Strike point Bruke kunnskapen til å velge rette posisjoner å fly i Kan være lavt for å unngå turbulens Kan være over strikepoint Kan være over fjellet Kan være tett inntil på lesiden, høyt oppe

Det rister og skaker! Stram opp setebeltene hvis du mistenker at det finnes turbulens i området. Informer passasjerer, vær beroligende. Forsøk å finne en høyde hvor det er bedre, helst over terrenget. Send PIREP på uventet turbulens!