Hva forventer vi av dommer på ulike nivå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GJELDENDE RETNINGSLINJER SESONGEN  En ny sesong nærmer seg. For å unngå ev. misforståelser og klager skal gjeldende retningslinjer følges.  Skulle.
Advertisements

DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
utnytte ledg rom/medløpspasning
RIL Fotball Fair play Regelendringer april 2014
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Veileder kurs Oppgaver og samarbeid med dommer eller dommer team !
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Dommerrollen Stil & profil - vi som dommere
Felles plattform dommer og veileder
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Velkommen til dommerkurs
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Basisferdigheter Sarpsborg, 14. – 15. november 2009 Morten Høgberg.
Velkommen til dommerkurs
Opptreden på benken Av Rune Nordby. Offisielle beslutninger 1.Kun en person om gangen kan ha tillatelse til å gi taktiske instruksjoner, og han skal straks.
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Elektronisk kamprapport Oppgaver før, under og etter kamp Norges Fotballforbund | 2 TidsfristOppgaveAnsvarlig Alle lagene.
”Hvordan utvikle dommere og assistentdommere via veiledning”
Hva forventer vi av veilederen på ulike nivå?. Tradisjonelle oppgaver OFK er oppdragsgiver Fokus på rapport Grunnlag for rangering Utvelgelse – bakgrunn.
Regel 12 Feil- og overtredelser Jørn Egelund
Disiplinære forføyninger Sarpsborg, 7. mars 2010 Morten Høgberg.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
Siste forsvarer Rune Nordby. Innhold Teoretisk tilnærming –Grunnlaget i regelboka Videosituasjoner –Begrunnelsen for avgjørelsene.
Elektronisk kamprapport
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Utfordringer i lavere divisjoner og aldersbestemte klasser.
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Norsk toppfotball Retningslinjer Det påhviler alle å ha kjennskap til og samarbeide om holdninger og NFFs policy. Fair Play skaper positivitet.
Velkommen til futsalsamling av Omar Rafiq
OBSERVATØRKURS 18. NOVEMBER Innledning Formål med kurset Krav til observatørene Tallkarakterene Mer om karakterene Rapportskjemaet.
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Protester Sarpsborg, 5. mars 2010 Morten Høgberg.
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
Elektronisk kamprapport 3. divisjon Oppgaver før, under og etter kamp Norges Fotballforbund | 2 TidsfristOppgaveAnsvarlig.
Elektroniske kamprapporter
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Tema: Kommunikasjon i team
Regelnytt og Retningslinjer 2008 Rune Pedersen, NFF.
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim
Dommerens plassering og bevegelse
GJELDENDE RETNINGSLINJER SESONGEN  En ny sesong nærmer seg. For å unngå ev. misforståelser og klager skal gjeldende retningslinjer følges.  Skulle.
KICK OFF 2010 Trondalen 8/4. Fair Play – Hva er det? …respekt for motstandere, dommere og alle andre i fotballfamilien …og hva gjør vi for å etterleve.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Dommerrollen Jørn Egelund / Svein Dahle. Dommerrollen Hvordan var det å komme inn hit? Hvem av oss kommer dere til å høre mest på? Og hvorfor?
Steget mot 2.divisjon? Hva kreves? Hvilke utfordringer venter? Observ./DUK/DUR Hva er forskjell fra 3. til 2.divisjon? Forventninger til opprykksmuligheter.
Voldsom opptreden og alvorlig brudd på spillereglene.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Regler: Presiseringer Nytt i 2014 Barnefotball ->12 år =5-er og 7-er Ungdomsfotball år 7-er, 9-er og 11-er Jan Tore Bjørnhaug.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
KLUBBDOMMERKURS Barnefotball, 6-12 år Orstad IL/ sesongen 2016.
Sportslig forum - Ranheim håndball1 Rev 30/ Ranheims blå tråd.
Registrere tropp før kamp i fiks.fotball.no
Klubben for alle.
Kort innføring i Flyballregler
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
”blir´u med å spille fotball?”
Sesonginformasjon til alle lagledere og trenere – aldersbestemt fotball
Velkommen til Kick Off 2015 Bjørnegård, tirsdag 21. april kl. 18:00.
Spillformer, Anlegg Kampen i fokus.
Utskrift av presentasjonen:

Hva forventer vi av dommer på ulike nivå.

Utviklingsgruppe I – Rekrutteringsdommere Forventer at de har en minimumsforståelse av hva fotball er this is the ball! alt de gjør er bedre enn hva de kunne før. Læringsmål Tørre å blåse frispark Vise tegn Bevege seg

Utviklingsgruppe I – aldersbestemte dommere Forventer at de tør blåse i fløyta at de viser retningene at de har grunnleggende regelforståelse Læringsmål Lære å bruke fløyta riktig Bruke kroppsspråk Være i nærheten av situasjonene. Administrative rutiner

Utviklingsgruppe II – 6/7/8 divisjon Forventer at de blåser med variasjon tilpasset situasjonene at de beveger seg med spillets endringer at de klarer å vurdere offsider/ frispark at de forstår regelverket for frispark, offside og disiplinære forføyninger at de har innarbeidet administrative rutiner Læringsmål Bevege seg slik at de er nær spillsituasjonene Fordelsvurderinger Bruk av gule og røde kort

Utviklingsgruppe III – 5/4 div Forventer at de blåser med variasjon tilpasset situasjonene at de beveger seg og har nærhet til spillet at de beveger seg diagonalt (i trio) at de klarer å vurdere offsider/ frispark at de forstår regelverket for frispark, offside og disiplinære forføyninger at de benytter fordelsregelen at de foretar personlige bestrafninger at de har et kroppsspråk som er i samsvar med forseelsene at de utvikler egen AD-instruks.

Utviklingsgruppe III – 5/4 div Læringsmål – som HD utvikle bevegelsesmønster samarbeid i trio AD-instruks tilpasset nivå kontakt med AD kommunikasjon med spillerne verbalt og nonverbalt evne til å selge løsningen opptre stødig og trygt

Utviklingsgruppe III – 5/4 div Forventer – som AD oppmøte en time før kampstart deltar i, og får med seg instruks offside som hovedoppgave, forsøke å ta riktige avgjørelser følge nestsiste forsvarer konsekvent vise retning for innkast på egen diagonal holde flagget inn mot banen, skifte hånd ved endret løpsretning

Utviklingsgruppe IV – 4/3 div Forventer - at de har variert fløytebruk, tilpasset situasjonene at de forstår regelverket for frispark, offside og disiplinære forføyninger at det ikke oppstår regelbrudd at de praktiserer retningslinjene at de har kommunikasjon og ser AD at de beveger seg korrekt på banen (diagonalt, nærhet) at de har nødvendig hurtighet at de benytter fordelsregelen at de følger opp og foretar personlige bestrafninger at de har et kroppsspråk som er i samsvar med forseelsene at de har evne til å lese spillet/ fotballforståelse

Utviklingsgruppe IV – 4/3 div Læringsmål – som HD: samarbeid/ kommunikasjon i trio kommunikasjon med spillerne verbalt og nonverbalt evne til å ”selge” løsningen opptre stødig og trygt vise mot til å ta upopulære avgjørelser

Utviklingsgruppe IV – 4/3 div Forventer – som AD: oppmøte 1 time før kampstart delta i, og få med seg instruks samarbeid med HD ta ansvar for forseelser i egen sone korrekt flaggbruk ha ”tungt flagg” og ta de riktige offsidesituasjonene mot til å gripe inn ved situasjoner i straffefeltet (egen sone) bevegelsesmønster, taktomslag heve blikket mot HD før avgjørelse om forseelse tas gi råd om advarsler/ utvisninger

Utviklingsgruppe V – prioriterte dommere Forventer at de har variert fløytebruk, tilpasset situasjonene at de kommuniserer med spillerne verbalt og nonverbalt evner å selge løsningen opptrer stødig og trygt viser mot til å ta upopulære avgjørelser at de forstår regelverket for frispark, offside og disiplinære forføyninger at det ikke oppstår regelbrudd at retningslinjene praktiseres konsekvent

Utviklingsgruppe V – prioriterte dommere at de har samarbeid/ kommunikasjon i trio at de beveger seg korrekt på banen (diagonalt - nærhet) at de har nødvendig hurtighet at de benytter fordelsregelen at de følger opp og foretar personlige bestrafninger at de har et kroppsspråk som er i samsvar med forseelsene

Utviklingsgruppe V – prioriterte dommere Forventer – som AD oppmøte 90 min før kampstart delta/ engasjere seg i trioens samtale/ instruks vise god spilleforståelse hurtighet, taktomslag, godt bevegelsesmønster blikkvandring ha evne til å oppfatte manglende inngripen av HD ta de riktige offsideavgjørelsene tørre å godta marginale gjennomløpninger besluttsomhet i kroppsspråk, sikkerhet i markeringer AD1: Orden på trenere, ledere, innbyttere, kamprapport.

Utviklingsgruppe V – prioriterte dommere Veiledes på hva som venter dem på minst ett nivå høyere. Læringsmål – som HD Hva skal til for å ta steget til 2. divisjon og til Adecco Læringsmål – som AD Hva skal til for å ta steget til Tippeliga- og UEFA/ FIFA-nivå