Språk og omgivelser for AI Av Salma og Sanam. Lisp Og Prolog Lisp og prolog er de mest brukte programmeringsspråk innen kunstig intelligens programmering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
C++ for Java-programmerere
Intro til programmering i Processing
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Koding i læreplanen og som en del av skolehverdagen
XMLSchema.  Innledende eksempler: Tove 4. Janni 5. Huskelapp 6. Ikke glem avtalen til helgen 7. Vi har sett DTD’en til dette xml dok. Her kommer.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell Norske Bokstaver
Java 4 Mer om forgreninger While-løkker Ole Christian Lingjærde
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Introduksjon til MATLAB
IS-102 Klassedefinisjoner
Intro Datalingvistikk i IT – språk, logikk, psykologi Jan Tore Lønning.
Memoisering og dynamisk programmering
TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Introduksjon til øvingsopplegg og programmering i Python Basert på foiler av Åsmund Eldhuset Flikket på og presentert.
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Filer Finne minste Finne Største Beregne gjennomsnitt Variabler Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell.
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
Gjennomgang av prøven Tidsangivelse. Prøven deles ut Vi fyller ut øvelsen sammen.
Prosjekt 45e - WebConcret
INF150 Programmering mandag 11.9
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 7 Emner: AI språk - Egenskaper generelt - Prolog - Lisp Usikkerhetsbehandling - Statistisk-orienterte.
Fremgangsmåter for å lage retningslinjer som støtter beslutninger og som er fortolkbare av datamaskiner Målet med artikkelen: Definere, sammenligne aspekter.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Repetisjon av JSP Variabler, tabeller, if-setninger, for/while-løkker
Dynamisk programmering
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Dynamiske nettsider PHP Del 1 – variable. PHP  PHP (Personal Home Page)  Fritt tilgjengelig programmeringsspråk  åpen kildekode  Plattformuavhengig.
Java 3 Mer om uttrykk Terminal I/O Forgreninger
Mestringsmodell Breidablikk
Signatur Skjema. Introduksjon Hensikten med digitale systemer er å tilby meldings autentisering slik at tvister omkring autentiseringen av en melding.
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 18.9 Lesing av data fra fil og skriving av data til fil. Side 411 – 4.. Kap 4.
AI - Kunstig Intelligens
Presentasjon av de forskjellige AI-områdene. SPILL Et vellykket området! Årsak: Lukkede systemer med : Veldefinert mål Veldefinerte spilleregler for å.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Typer i programmering. Simple typer var a = 13;
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Forside Intro Fibonacci-tall Memoisering DP Longest increasing subsequence Betingelser Matrise- multiplikasjon Longest common subsequence Grådig vs. DP.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 25.9 MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner Kap 4.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
INF1000 (Uke 4) Mer om forgreninger, While-løkker
Subversion addin for Visual Studio.NET Gruppe 03-10: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Memoisering og dynamisk programmering Magnus Botnan botnan at stud.ntnu.no 23/
Lokale variable Hvis vi trenger å ta vare på en verdi, inne i en metode kan vi definere en lokal variabel: int amount = 0; vi må fortelle hvilken type.
Nyttige kommandoer $df -h Viser diskbruk $lspci Lister pci kortene $cd
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Variabler, datatyper og uttrykk
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Audio exercises – lytteøvelser Oppgave 1.
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
IS-102 Interaksjon med objekter
Fasit 15 #! /bin/sh clear pwd > filer.txt ls -l >>filer.txt
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
ALL vectors have two components (x and y)
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Språk og omgivelser for AI Av Salma og Sanam

Lisp Og Prolog Lisp og prolog er de mest brukte programmeringsspråk innen kunstig intelligens programmering. Lisp og prolog er de mest brukte programmeringsspråk innen kunstig intelligens programmering. Begge disse språkene består av symboler Begge disse språkene består av symboler

Lisp introdusert av John McCarthy i 1950 årene introdusert av John McCarthy i 1950 årene Lisp er en av de eldste dataspråk som fortsatt eksisterer Lisp er en av de eldste dataspråk som fortsatt eksisterer ”Dialekter” av Lisp ”Dialekter” av Lisp - common lisp - common lisp - SCHEME - SCHEME

Grunnleggende Lisp Utrykk Tall Tall Symbol Symbol eks. ( defun symbol [verdi]) eks. ( defun symbol [verdi]) ( setf symbol verdi) ( setf kvart 0.25) ( setf kvint 0.2) ( setf symbol verdi) ( setf kvart 0.25) ( setf kvint 0.2) (+ kvart kvint) 0.45 (* kvart kvint pi) d0 (+ kvart kvint) 0.45 (* kvart kvint pi) d0 Tegn Tegn Eks. #\a Eks. #\a String String eks. "dette ER en string" eks. "dette ER en string" Liste Liste Eks. (1 3 "hei") (nummer-en (tre (2)) fire) Eks. (1 3 "hei") (nummer-en (tre (2)) fire)

Prolog Prolog er et programmeringsspråk som er avledet fra Lisp. Prolog er et programmeringsspråk som er avledet fra Lisp. best kjent som et logisk programmeringsspråk best kjent som et logisk programmeringsspråk bruk av første ordens predikatkalkyle bruk av første ordens predikatkalkyle Implementasjonen av Prolog har sine røtter i forskning og bevisføring av theorem utført av J.A. Robinson (1965). Implementasjonen av Prolog har sine røtter i forskning og bevisføring av theorem utført av J.A. Robinson (1965). Første Prolog programmet var skrevet i Frankrike i starten av 1970 Første Prolog programmet var skrevet i Frankrike i starten av 1970

Noen eksempler Life is good ===> good(life) Life is good ===> good(life) Doughnut is good ===> Doughnut is good Doughnut is good ===> Doughnut is good Mary loves computers ===> loves(mary,computers) Mary loves computers ===> loves(mary,computers) Something is worthwhile if that something is good ===> worthwhile(X) :- good(X). Something is worthwhile if that something is good ===> worthwhile(X) :- good(X). if someone then they loves computers are right for joe if someone then they loves computers are right for joe