Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Fremtidens kompetanse- behov eller døgnfluer? Trender innen nye studieprogram Inger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Norske erfarenheter av Bolognaprocessen Agnete Vabø.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
– en ramme for strategiske satsinger i vår region innen utdanning, forskning og næringsliv? RSA-møte, Porsgrunn 20/5-2014, Tone Jøran Oredalen – Dekan,
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Villedning eller veiledning
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning PIUs betydning for utviklingen innen forskning og høyere utdanning i Innlandet.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Fremtidens kompetanse- behov eller døgnfluer? Trender innen nye studieprogram Inger Henaug & Agnete Vabø

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kilder Akademikerregisteret Kandidatundersøkelsen SSB Web-sider

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Omfang Av drøyt 500 master program er ca. 150 helt nye  Mange små, noen store.  Noen nedlegges, stadig opprettes nye Antall kandidater fra helt nye masters mellom høst 2003 og vår 2006 var ca. 4 prosent, men vil stige betraktelig siden mange nye masterstudenter enda ikke er uteksaminert og siden flere nye programmer vil opprettes. Høgskolesektoren  Andelen som tilbyr masterprogram har steget med 56 % fra 2000 til 2006

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Nye studietilbud på masternivå Flesteparten erstatter de gamle gradene (eksempelvis master i engelsk) Master of philosophy (tidligere primært for utenlandske studenter) eksempelvis Nordic Viking and Medieval Studies- omdannes delvis til regulære masters Mange nye masters, også innen høgskolesektoren I noen tilfeller uklart hvorvidt de er nye eller gamle

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Utpreget internasjonal profil Innholdsmessig  Undervises på engelsk  Tematisk gjerne orientert mot internasjonale problemområder (geografiske studier, utviklingsarbeid, eks Gender and Development) Organisatorisk  Tilbys i samarbeid med utenlandske institusjoner  Opprettet for å tiltrekke utenlandske studenter

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kjennetegn: Disiplin vs. Tverrfaglighet (Bredde og spesialisering) Tverrfaglighet, en utpreget tendens (”IT-språk, logikk og psykologi”) Springer gjerne ut av etablerte disipliner/profesjoner Master i psykologi, i ”finansiell økonomi”, Anthropology of Development Spesialisering ”Development geography”, Mountain Ecology and Human Adaptions, Indigenous Studies, The Theory and Practice of Human Rights)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Eksempler på tverrfaglige masterprogram ved NTNU Tverrfaglige kulturstudier Industriell økologi Fysisk planlegging Musikkteknologi Naturressursforvaltning (fem fak + museum) Helsevitenskap (samf.fag og tekn.ledelse + med.fak.)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kjennetegn: Resultat av eksterne impulser Gamle problem mot nye løsninger – eksempelvis studier i ledelse Innrettet mot relativt nye problemstillinger (Gender and Development, Peace and Conflict Studies, Water Studies Eller praksisfelt gjenstand for profesjonalisering/vitenskapeliggjøring (Reiseliv/Experience economy, Fisheries Management, Logistikk)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Teknologiske fag Mange nye masters generelt  Erstatter gamle grader/spesialiteter  Spesialiteter tilbys ved stadig flere institusjoner eksempelvis Master i petroleumsteknologi og prosessteknologi  Fag koples på nye måter,  teknologi, informasjons- og kommunikasjonsteknologi  teknologi industriell matematikk,  teknologi, energi og miljø,  teknologi og industriell design  Noen høgskoler spesielt aktive (Narvik)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Humanistiske fag Nye masterstudier: tverrfaglige kulturstudier Lærerutdanning/lektorprogram Teoretisk orienterte master kunsthøgskolene Nye masters eks i Opera og Koreografi

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Studieprofil vitenskapelige høgskoler Musikkhøgskolen: Master i musikkterapi Nye masters i Industridesign (AHO), Utviklings og ressursøkonomi (UMB), Master Development Studies

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning BI Master i politikk og økonomi Master i innovasjon og entreprenørskap - NYHET Master i ledelse og organisasjonspsykologi Master i internasjonal markedsføring og ledelse Master i finansiell økonomi Master i politikk og økonomi Master i innovasjon og entreprenørskap - NYHET Master i ledelse og organisasjonspsykologi Master i internasjonal markedsføring og ledelse Master i finansiell økonomi

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Studieprofil høgskolesektor: statlige høgskoler Masters innen områder som tidligere tilbød lavere grad – innenfor teknologi, øk-adm og lærerutdanningsfag (gamle DH) eksempelvis master i økonomi og administrasjon Andre fagtilbud Master reiselivsfag (Finnmark)  Master IKT i læring (Stord/Haugesund)  Master endringsledelse (Stavanger)  Master tradisjonskunst (Telemark)  Master i ernæring, helse og miljøfag (Akershus)  Master Comparative Social Work (ettårig) (Bodø)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kompetanseprofiler Tematisk mangesidig, men noen cluster  Kultursektoren  Entreprenørskap/innovasjon  Helse  Utdanning/læring  Ledelse  IT  Områdestudier  Utviklingsstudier  Ny teknologi  Økologi

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Forklaringsmodeller Behovene i en kunnskapsbasert økonomi  Generelle ferdigheter  Livslang læring  Kompleks/omskiftelig yrkesstruktur/kompetansebehov Globalisert massekultur  Demokratisering  Fokus på individets behov for mening og (selv) realisering  Sosial ingeniørkunst på internasjonalt nivå Samspillet med de interne akademiske og strategiske interessene Interessentenes makt Program

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor mange kan vi regne med – hvor lenge vil de vare – døgnfluer? Eksempel  Master i ”konflikt, sikkerhet og flerkulturell forståelse” (2/06)  Master Peace and Conflict Transformation (9/06)  Master Peace and Conflict Studies (11/06) Uoversiktlig, overlappende: Er det samfunnsøkonomisk lønnsomt? Hva med akademisk kvalitet?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Omfang Mange små, noen store. Vanskelig å beregne fremtidig antall Noen masterstudier vil nok nedlegges, andre kan ekspandere betraktelig, nye komme til Tendens i vestlige verden: Disiplinbaserte utdanninger profesjonaliseres og det legges mer vekt på formell sertifiseringskrav enn tidligere. Som følge av denne utviklingen opprettes det stadig flere masterutdanninger på basis av tidligere disiplinbaserte (LaPidus 2001).

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Inflasjon i mastergrader Overlapping og konkurranse Smal inngang – smal utgang; begrenset fagmiljø= snever yrkesrelevans? Er det samfunnsøkonomisk lønnsomt? Hva med akademisk kvalitet? Kandidatenes karrieremuligheter?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen profesjoner utfordres, noen styrkes Respons på et mer komplekst kvalifiseringsløp og en mer kompleks yrkesstruktur Men utfordrer både etablerte og ”yngre” profesjoner (Master i psykologi, i nevrovitenskap, finansiell økonomi) Hvilken fagorganisasjon? Kontroll med kvalitet og faglig standard Konkurranse på arbeidsmarkedet Informasjon