Planlegging og styring Forbedring Strategi Design Forbedring Planlegging og styring
Sprangvis forbedring (innovasjonsbasert) Planlagt utvikling Prestasjon Virkelig utvikling Tid
Sprangvis forbedring Dramatisk endring i løpet av kort tid Store trinn Uregelmessig Gjennomføres av noen få ildsjeler (champions) Fokus på teknologiske nyvinninger Stor risiko Store investeringer, lite penger til vedlikehold av forbedringen Ofte kortvarig effekt - sprintløp
Kontinuerlig forbedring (Kaizen) OM 18: Operations Improvement Kontinuerlig forbedring (Kaizen) A P C D Prestasjon Plan - Do - Check - Act (Planlegg - Utfør - Vurder - Iverksett) Tid BUS240 - OM
Kontinuerlig forbedring Langvarig og udramatisk Små trinn Kontinuerlig og gradvis Involverer alle Fokus på konvensjonell teknologi Spredt og dermed liten risiko Små investeringer, stor innsats for å vedlikeholde forbedringen Tilsvarer et maratonløp
Deming-hjulet (PDCA eller PUVI) Plan (Planlegg) Undersøk og planlegg forbedring Do (Utfør) Innfør forslaget til forbedring Check (Vurder) Undersøk om resultatet er positivt Act (Iverksett) Hvis resultatet er positivt skal forbedringen innføres som standard metode, ellers går en tilbake til den gamle metoden Start på ny syklus
Andre forbedringsprinsipper Fokuser på objektive data Kundefokus Forbedringssystem (kvalitetssystem) Reduser prosessvariasjon Synkroniser flyten Vektlegg utdanning og trening Det perfekte er målet Identifiser sløsing Inkluder alle Utvikle interne leverandør/kunde-relasjoner
Funksjonsorientert organisasjon Kundebehov Forretningsprosess Kundebehov tilfredsstilt Mikrooperasjoner organisert i funksjonelle avdelinger
Prosessorientert organisasjon Funksjon 1 Funksjon 2 Funksjon 3 Funksjon 4 Kundebehov Forretningsprosess Kundebehov tilfredsstilt Business Process Reengineering (BPR) reorganiserer operasjonene for å reflektere de naturlige kundefokuserte forretningsprosessene
Business Process Reengineering (BPR) Organiser på grunnlag av produktet som skal produseres Sats på dramatiske forbedringer - ett stort sprang Reduser “intern outsourcing” Beslutninger skal tas der arbeidet utføres Kritiske merknader til BPR Kun en motetrend? Skalkeskjul for nedbemanning? BPR sammen med nedbemanning kan medføre tap av kjernekompetanse
Prosesser før BPR Prognoser Motta kundeordre MRP Lage plukkliste Fakturering Leverandører Kunder Innkjøps- ordre Vare- mottak Lager- styring Vare- plukking Utsending
Prosess etter BPR Prognoser Motta kundeordre MRP Lage plukkliste Fakturering Leverandører Kunder Innkjøps- ordre Vare- mottak Lager- styring Vare- plukking Utsending
Andre forbedringsprinsipper Lean operations (kap. 15) Total Quality Management (kap 17) Six Sigma (se slides for kap 17) osv.
Forbedringsprinsippene Hurtig endring BPR Six Sigma Fokus på løsninger Fokus på metoder Lean TQM Gradvis endring
Forbedringsteknikker Spredningsdiagram (XY) Prosesskart (flytdiagram) Viser flyten av informasjon, produkter, arbeidskraft og kunder Aktiviteter og beslutningspunkter Er alle aktiviteter inkludert? Riktig sekvens? Forbedringsmuligheter? Problemområder? Årsak-virkning-diagram Pareto-diagram Hvorfor-hvorfor-analyse
1. Spredningsdiagram (X-Y) Samvariasjon eller kausal sammenheng?
2. Prosesskart (flytdiagram) Beslutning Data
3. Årsak-virkning-diagram (Ishikawa) Menneske Maskin Metode Materialer Resultat (problem) Miljø Måling Management
4. Pareto-diagram Andel av virkning eller problem Årsaker Kumulativ Frekvens Årsaker
Liten bruker-kompetanse 5. Hvorfor - hvorfor Brukergruppe Liten bruker-kompetanse Bruksanvisning Hvorfor? Kurs Feil Kan ikke motta RiksTV Dårlig dekoder Spesifikasjoner Hvorfor? Hvorfor? Antenne Dårlige signaler Kabel Hvorfor? Støykilder