Planlegging og styring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Praktisk info til prosjektkunder
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
ISO 9000 Begreper ISO 9000:2000 Kvalitetssystem ISO 9000 Begreper- HIB.
Endringsstyring Change Management.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Supply Chain Management (SCM) Integrert logistikk
Standardisert arbeid.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Uavhengig etterspørsel
Prosesstyper i vareproduksjon
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Improvement-X Versjon
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
Forbedringsprosjektet
OM 5: The Design of Products and Services
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Observasjon ?.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
Feil og feiloppretting
Prognose av framtidig etterspørsel
Styring ved uavhengig etterspørsel
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Problemstyring Problem Management
Velkommen!.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1.6. Prosessledelse, verdiskapende samspill - introduksjon
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
Kvalitetsplanlegging og styring
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Innovasjon Innovasjon
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Gamle systemer In 140 Sommerville kap 26. Forelesninger fremover 8/4:Gamle systemer 22/4: Systemevolusjon og vedlikehold 28/4: Konfigurasjonsstyring.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Forretningsprosess Adminstrere MRP
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Selge et produkt eller en tjeneste
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Planlegging og styring Forbedring Strategi Design Forbedring Planlegging og styring

Sprangvis forbedring (innovasjonsbasert) Planlagt utvikling Prestasjon Virkelig utvikling Tid

Sprangvis forbedring Dramatisk endring i løpet av kort tid Store trinn Uregelmessig Gjennomføres av noen få ildsjeler (champions) Fokus på teknologiske nyvinninger Stor risiko Store investeringer, lite penger til vedlikehold av forbedringen Ofte kortvarig effekt - sprintløp

Kontinuerlig forbedring (Kaizen) OM 18: Operations Improvement Kontinuerlig forbedring (Kaizen) A P C D Prestasjon Plan - Do - Check - Act (Planlegg - Utfør - Vurder - Iverksett) Tid BUS240 - OM

Kontinuerlig forbedring Langvarig og udramatisk Små trinn Kontinuerlig og gradvis Involverer alle Fokus på konvensjonell teknologi Spredt og dermed liten risiko Små investeringer, stor innsats for å vedlikeholde forbedringen Tilsvarer et maratonløp

Deming-hjulet (PDCA eller PUVI) Plan (Planlegg) Undersøk og planlegg forbedring Do (Utfør) Innfør forslaget til forbedring Check (Vurder) Undersøk om resultatet er positivt Act (Iverksett) Hvis resultatet er positivt skal forbedringen innføres som standard metode, ellers går en tilbake til den gamle metoden Start på ny syklus

Andre forbedringsprinsipper Fokuser på objektive data Kundefokus Forbedringssystem (kvalitetssystem) Reduser prosessvariasjon Synkroniser flyten Vektlegg utdanning og trening Det perfekte er målet Identifiser sløsing Inkluder alle Utvikle interne leverandør/kunde-relasjoner

Funksjonsorientert organisasjon Kundebehov Forretningsprosess Kundebehov tilfredsstilt Mikrooperasjoner organisert i funksjonelle avdelinger

Prosessorientert organisasjon Funksjon 1 Funksjon 2 Funksjon 3 Funksjon 4 Kundebehov Forretningsprosess Kundebehov tilfredsstilt Business Process Reengineering (BPR) reorganiserer operasjonene for å reflektere de naturlige kundefokuserte forretningsprosessene

Business Process Reengineering (BPR) Organiser på grunnlag av produktet som skal produseres Sats på dramatiske forbedringer - ett stort sprang Reduser “intern outsourcing” Beslutninger skal tas der arbeidet utføres Kritiske merknader til BPR Kun en motetrend? Skalkeskjul for nedbemanning? BPR sammen med nedbemanning kan medføre tap av kjernekompetanse

Prosesser før BPR Prognoser Motta kundeordre MRP Lage plukkliste Fakturering Leverandører Kunder Innkjøps- ordre Vare- mottak Lager- styring Vare- plukking Utsending

Prosess etter BPR Prognoser Motta kundeordre MRP Lage plukkliste Fakturering Leverandører Kunder Innkjøps- ordre Vare- mottak Lager- styring Vare- plukking Utsending

Andre forbedringsprinsipper Lean operations (kap. 15) Total Quality Management (kap 17) Six Sigma (se slides for kap 17) osv.

Forbedringsprinsippene Hurtig endring BPR Six Sigma Fokus på løsninger Fokus på metoder Lean TQM Gradvis endring

Forbedringsteknikker Spredningsdiagram (XY) Prosesskart (flytdiagram) Viser flyten av informasjon, produkter, arbeidskraft og kunder Aktiviteter og beslutningspunkter Er alle aktiviteter inkludert? Riktig sekvens? Forbedringsmuligheter? Problemområder? Årsak-virkning-diagram Pareto-diagram Hvorfor-hvorfor-analyse

1. Spredningsdiagram (X-Y) Samvariasjon eller kausal sammenheng?

2. Prosesskart (flytdiagram) Beslutning Data

3. Årsak-virkning-diagram (Ishikawa) Menneske Maskin Metode Materialer Resultat (problem) Miljø Måling Management

4. Pareto-diagram Andel av virkning eller problem Årsaker Kumulativ Frekvens Årsaker

Liten bruker-kompetanse 5. Hvorfor - hvorfor Brukergruppe Liten bruker-kompetanse Bruksanvisning Hvorfor? Kurs Feil Kan ikke motta RiksTV Dårlig dekoder Spesifikasjoner Hvorfor? Hvorfor? Antenne Dårlige signaler Kabel Hvorfor? Støykilder