Multiplikasjon - ulike regnemetoder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
Vask, stell og bevaring av tekstiler
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Gjenfinningssystemer og verktøy II
2. Algebra 2.1 Bokstavregning og parenteser:
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Det gode Det rette Det rettferdige
Egenproduserte læremidler
Befolkningsutviklingen i verden.
Foreldremøte 30.mai trinn.
Noen hoderegningstriks
Utvikling av rettslige beslutningssystemer - en oversikt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Merutnyttelse av emne- og klassifikasjonsdata Emneord og webens verktøykasse : Realfagsbibliotekets emneordsprosjekt snekrer videre og bygger broer mot.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Memoisering og dynamisk programmering
Utvidelser av tallområdet:
Rundebord. Mulige tema Mellomrommene ( overgangene- samhandlingen) Avtalene – hvordan fungerer de? Pasientstrømmen Pengestrømmen (har vi de verktøy vi.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Oppmåling, målestokk og geometri,
H OVEDPROSJEKT VÅR _2011 GRUPPE _09 Database System For Nor Dagligvare import.
Cafédialog – elevmedvirkning
Uninett eCampus Presenterer. Situasjon Alle institusjonene i UH-sektoren har en eller flere tjenester fra Uninett eCampus.
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
Bygg en by av pepperkaker.
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
Cafédialog – elevmedvirkning
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
ARK ved UV. Hva er ARK – Arbeidsmiljø og klimaundersøkelse ved UiO Utarbeidet for sektoren av en gruppe forskere ved UiO, UiB, UiT, NTNU Har et teoretisk.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Forside Intro Fibonacci-tall Memoisering DP Longest increasing subsequence Betingelser Matrise- multiplikasjon Longest common subsequence Grådig vs. DP.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Et land i lengst mot øst:
Velkommen til Handelsspillet. Mål med spillet Bli rikest mulig!
Vannevar Bush ”As We May Think” (1945)As We May Think.
Algebraens og Geometriens Historie Retorisk algebra Synkopert algebra Symbolsk algebra Arkimedes Gamle Hellas.
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Hvordan er det tenkt her? = = = 78 a) b) c) Teknikk: Legg sammen tiere og enere hver for seg.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Tall-systemer og Logiske kretser Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Uke 45 2.nov.- 6.nov. Ord å forklare: Tro Data på stasjon er kjempegøy. Vi øver på å logge på/av, og jobber med kjekke matte og norsk spill.
Desimaltall.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Multiplikasjon og divisjon
Algebra er bra – hva er algebra?
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
DATAMASKINEN’S HISTORIE
Multiplikasjon - Leksjon 3: fremgangsmåte/algoritme oppstilt multiplikasjon Lekse til torsdag.
Ord 1 - fremside Ord 2 - fremside Ord 3 - fremside Ord 4 - fremside
På skolen i morgen skal vi
Praktisk bridge Spill 10.
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
היערכות לקראת רעידות אדמה
1.
Algebrabrikker Sigbjørn Hals.
Brøk/prosent/desimaltall
Utskrift av presentasjonen:

Multiplikasjon - ulike regnemetoder Abakus Gelosiametoden (”gittermetoden”) Fingerregning

Abakus - en kinesisk kuleramme Ordet ”abakus” er et semittisk ord, og betyr å tørke støv. Abakus er ikke en regnemaskin, men et verktøy for å holde oversikt over tallene. I Kina brukes abakusen i stede for datamaskiner og kassaapparater.

Abakus - en kinesisk kuleramme Hvordan bruke abakus? Når en starter å bruke abakus legges ramma ned på bordet, ener, tier og hundredeplass ska ligge ned. Når du regner med abakus , regner du i hode, og bruker abakusen for å holde oversikten over tallene.

Al-Khwarizmi’s kvadrat ”Gittermetoden” Al-Khwarizmi’s kvadrat

Oppsett av multiplikasjonen

Utregningsmetode del1

Utregningsmetode del2

Fingerregning

TAKK FOR OSS!! Nå kommer oppgavene

Oppgaver Abacus (http://www.ifi.ntnu.no/~arctande/abacus/index.php3) * Regn ut: 13+6, 4+8, 10+12 6-3, 15-7, 540-325 Gittermetoden * Multipliser 210x120, 789x374 Fingerregning * Multipliser 9x7, 6x8, 7x5