Disposisjon, prinsipper for arbeid med læringsmiljø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Fasilitetsundersøkelsen– BI Oslo 2010 Sammendrag.
Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
D ISKRIMINERINGS OG TILGJENGELIGHETSLOVEN – LMU Wenche Dahl/Eiendomsforvaltningen.
Tilfredshetsundersøkelsen 2008 Tilbakemeldinger til studentene og oppfølging i LUNA.
Erfaringer fra Handelshøyskolen BI Kristin S. Vigdal og Bente Saxrud Biblioteklokaler og læringsmiljø i dynamisk samspill.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Mulighetenes jorde……...
Den ideelle kommunesammenslåing
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Early Years ”New Zealand-modellen”
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Gjennomgang av Fasilitetsundersøkelsen Prosessen så langt Arbeidsgruppen organisert som inkluderer deltaker fra alle relevant avdelinger. Arbeidsgruppen.
Fasilitetsundersøkelse Orientering til LMU Oslo 26. august.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Hva er gjort Planer fremover
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Cafédialog – elevmedvirkning
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Velkommen til Grøne Bråden skole
Arbeidsmiljøundersøkelse
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Cafédialog – elevmedvirkning
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Lokal arbeidstidsavtale
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Nytt, integrert bibliotek for medisin, helse og sosialfag i Trondheim.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Arbeidstid – hvor utfordres Norsk Sykepleierforbund i 2011 Kan det gå på forsvarligheten løs?
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Orientering for Rådmann Einar Gaustad - Asker kommune 11. oktober 2007 Kl
Hvordan skrive egne dilemma
Kvalitet, risiko og avvik
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
ILU 5/17: Orientering om arbeid med strategiplan
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Disposisjon, prinsipper for arbeid med læringsmiljø. Målsetting Historikk Visjon for bygget Førende prinsippbeslutninger for læringsfasilitetene som ble tatt i byggeprosessen Oppsummering prosess videreutvikling av læringsmiljøet høsten 2007 Oppsummering dialogmøte Vedtatte prinsipper for bygningsmessige tilpasninger Vedtatte tiltak som implementeres i løpet av 2008 Læringsmiljøbegrepet Elementer som inngår i læringsmiljøet Identifiserte utfordringer Prosess identifisering av hvilke prinsipper som skal legges til grunn for videreutvikling av det fysiske læringsmiljø Biblioteket Bygget Organisasjon Fremdriftsplan og forankringsprosess Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Målsetting Etablere en felles forståelse for hva BI legger i begrepet læringsmiljø (med vekt på det fysiske) Identifisere utfordringer og alternative løsningsmodeller Dokumentere behov og etterprøve disse Gi et beslutningsgrunnlag for de ulike alternativene Økonomi, organisasjon, bygg Gi anbefaling til organisatorisk eierskap for læringsmiljøet på campus Nydalen Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Prinsipper for byggets utforming* ”Inspirerende læringsrom” BIs nybygg skal reflektere vårt mål om å skape et miljø som inspirerer til refleksjon, læring og nytenkning for studenter, ansatte og næringliv Sosial og virtuell læring Vi skal tilrettelegge inspirerende læringsmiljøer for mange ulike aktører. Dette innebærer at det både skal være mange møteplasser med rom for dialog og kunnskapsutveksling, men også rom for tilbaketrukket, stille refleksjon og læring. I tillegg til det fysiske rom, skal det skapes et virtuelt læringsrom gjennom robuste og brukervennlige IKT løsninger. Mangfold og differensiering Vi skal søke å forme løsninger tilpasset ulike grupper av ansatte og studenter, samtidig som vi ønsker å etablere en felles møteplass for forskning, utdanning og næringsliv Fleksibelt og flerfunksjonelt BIs nybygg skal ta høyde for at læringsformer og prosesser er i stadig endring, og at de fasiliteter som nå etableres må konstrueres med tanke på fortløpende bruksendring. Likeledes ønsker vi at lokalene skal utnyttes optimalt og kostnadseffektivt gjennom å etablere rom og løsninger som kan fylle flere funksjoner. * Henvisning til besluttende dokument x Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Førende prinsippbeslutninger for utforming av læringsfasilitetene som ble tatt i byggeprosessen Plassering av biblioteket på toppen av bygget Bibliotek innredet iht prinsipper for læringsressurssenter Som igjen betød Xxx yyy Det skulle ikke bygges tradisjonell lesesal* Det skulle være kun en inngang til biblioteket De åpne sonene i bygget skulle innredes for å kunne fungere som lese- og arbeidsplasser Grupperommene ble innredet for respektive 4 og 6 personer og luften skulle dimensjoneres iht dette * I sluttfasen ble besluttet å legge en liten lesesal for høyere revisor i U1 Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Oppsummering dialogmøte: Flott bygg men fungerer elendig som skole Det er for lite av alle typer arbeidsplasser (lesing, skriving, gruppearbeid osv) Kapasiteten for stille leseplasser er sprengt Den åpne arkitekturen gjør at bygget ikke egner seg for stille studier da det er gjennomgående for lytt Studentene vil se kostnadsoverslagene. Det var derfor ønskelig at kostnadsoverslagene for utvidet åpningstid ble presentert for Læringsmiljøutvalget Forutsigbarhet spesielt med henblikk på åpningstider. Vet studentene når bygget er er åpent, tilpasser studentene studievanene iht dette Annet: åpne opp klasserom i eksamensperioden og i helgene for rolig lesning ønskes (og burde være lett å organisere fremfor å åpne biblioteket da det er leseplasser de ønsker). Men hvis bruk av klasserom,må det være åpent hele dagen – ikke mellom undervisningsøktene Mulighet for leseplasser v/akademika? Der de nye bord og stolene står med skillevegger – ønskes leseplasser med vegg. Sette opp vegger og skyvedør ved studentkontorene for å få flere grupperom flere gode gruppearbeidsplasser ønskes – med skillevegger ta bort benkene i fasaden – går ikke an å sitte på mer en 20 min. Stoler her? luft tilførsel grupperom for dårlig - også alt for lytt - hva kan gjøres? byggets åpningstid tar ikke hensyn til alle typer eksamensformer 24 timers eksamen Midtsemestereksamen 72 timers eksamen Mange MSc studenter har jobb ved siden av og ønsker derfor mulighet til å lese etter jobb fra 1800 og utover HRS-rom er et teknisk rom – hører alle lyder - egner seg ikke til lesesal. Også kaldt og trist gjøre om områder som brukes lite - like til de som er mye i bruk rendyrking av de forskjellige sonene i biblioteket ønskes – dvs ren lesesal, gruppe avd etc. respons på tiltak i fellesareal var positive - avventer mer konkret tilbakmeldinger prioriteringer diskusjon rundt helligdagene - spesielt de på våren i eksamensperioden er høyaktuelle! Kantinen er lite egnet som arbeidsplassområde i da det her skjer mange andre typer aktiviteter. Bi skal derfor være varsomme med å regne disse plassene inn i det totale volumet på arbeidsplasser Biblioteket bør vurdere å rendyrke ulike soner for ulike aktiviteter. Stille soner må være stille! Det er ønskelig at BI leier lokaler med minimum 200 leseplasser Oppsummering prosess etablering prinsipper for byggmessige tilpasninger, høsten 2007 Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Prinsipper som skal legges til grunn ved bygningsmessige tilpasninger* Prinsipp 1 Byggets utforming gir føringer for åpningstider Vedtak: Ved forespørsel om utvidelse av byggets åpningstid, bør besøksstatistikk legges til grunn. Prinsipp 2 Byggets karakter er en rammebetingelse Vedtak: Åpenhet er en del av byggets karakter og skal ivaretas i den konseptuelle videreutviklingen av det fysiske læringsmiljøet. Det må tas høyde for byggets rammebetingelser i vurderingen av åpningstidene. En videre fortetting av bygging anbefales ikke. Det anbefales å oppgradere dagens tilbud i enkelte områder. Prinsipp 3 BI bør minimere behovet for tilrettelegging av tjenester for spesialgrupper Vedtak: Spesialbehov for enkelte brukergrupper skal reduseres til et minimum gjennom forventningskontroll, dialog og samarbeid. Prinsipp 4 Vi bør løse våre/studentenes behov innenfor bygget/dagens arealer Vedtak: Istedenfor å arbeide videre med å finne egnete lokaler ute, er det i notat med tiltaksplan lagt frem for rektors ledergruppe 20.11.07, foreslått en rekke tiltak for gi bedre tilgang til og kapasitet på bygget. Prinsipp 5 Behov må kunne etterprøves Vedtak: En videreutvikling av dagens tilbud må baseres på et bredt og etterprøvbart beslutningsgrunnlag.Forslag til endringer av dagens tjenestetilbud og fasiliteter vil bli ikke bli saksbehandlet, hvis de ikke kan begrunnes i dokumenterte behov. Vi vil til gjengjeld systematisk bruke de informasjonskildene vi allerede har og identifisere hvilke som i tillegg er nødvendige for å sikre at vi treffer med vårt tilbud i et kost/nytte-perspektiv. * Vedtatt i rektor ledergruppe 20. november 2008 Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Prinsipper som skal legges til grunn ved bygningsmessige tilpasninger Prinsipp 6 En utvidelse av åpningstiden må sees i et kost/nytte-perspektiv Vedtak: Det etableres forutsigbare åpningstider i eksamensperioden*. Biblioteket følger gjennomgående byggets åpningstid også i helgene. I eksamensperioden blir det gjennomgående samme åpningstid i helger som på hverdager. Det blir lukket på helligdager (Kr. himmelfartsdag, pinse, 1. mai og 17. mai). Prinsipp 8 BI tilbyr lengre åpningstider men reduserte tjenester utover ordinær arbeidstid Vedtak: Besøkstall og registrert bruksaktivitet tilsier at vi kan differensiere tjenestetilbudet mellom en kjernetid og utvidet åpningstid. En utvidelse av åpningstiden skal primært bemannes opp med studentassistenter og vekter. Prinsipp 10 Arbeidsmiljø og sikkerhet må ivaretas Vedtak: Problemstillingen må vurderes løpende og må tas høyde for i beslutninger knyttet til byggets åpningstid. BI bør gjøre en grundig vurdering av sikkerheten på huset ved utvidet åpningstid på kveldene i helgene i og med at alle dører må stå åpne øker dette faren for innbrudd og annen uønsket adferd. * Utvidete åpningstider i eksamensperioden starter to uker før første eksamen. Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Gjelder fra studiestart januar 2008. Prinsipper som skal legges til grunn ved bygningsmessige tilpasninger Tiltaksliste 2008 Bedre åpningstider Byggets åpningstid vil i eksamensperioden* bli den samme på helgedager som hverdager (åpner en halvtime senere). Biblioteket vil følge byggets åpningstid (åpner en halvtime senere og lukker en halvtime før). Dette innebærer bl. a. søndagsåpent i undervisningssemesteret. Gjelder fra studiestart januar 2008. Utbedring av byggets læringsfasiliteter A1: 20 nye leseplasser. BU og CU i 24/7-sonen: 168 oppgraderte arbeidsplassser. B1 og C1: 138 oppgraderte arbeidsplasser. B6: Liten lesesal utvides fra 10 til 16 leseplasser. Gjennomgående oppgradering av lesesalsbåser med strøm og belysning. Gjelder fra studiestart august 2008. * Utvidete åpningstider i eksamensperioden starter to uker før første eksamen. Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Læringsmiljøbegrepet Elementer som inngår i læringsmiljøet Identifiserte utfordringer Prosess identifisering av hvilke prinsipper som skal legges til grunn for videreutvikling av det fysiske læringsmiljø Biblioteket Bygget Organisasjon Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Bygget som fysisk læringsmiljø - Identifiserte utfordringer Byggets utforming – ” Den åpne arkitekturen gjør at bygget ikke egner seg for stille studier da det er gjennomgående for lytt” Dekningsgrad læringsfasiliteter – mulighet for eskalering ved endringer i studieatferd og økende opptak nye studenter Sosiale soner definert som arbeidsplasser Bachelorreformen - økt fokus ansvar for egen læring og læringsformer utenfor klasserommet ?? Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Gir evalueringene oss nødvendig beslutningsgrunnlag? PÅSTAND Leseplassene i biblioteket er alltid fulle Det er for bråkete på leseplassene Xx yy FAKTA Systematiske observasjoner viser at det alltid er ledige plasser Xx Yy zzz Hvilke utfordringer er av byggmessig art? Hvilke utfordringer er primært psykologiske? Osv. Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Forslag prosess identifisering av hvilke prinsipper som skal legges til grunn for videreutvikling av det fysiske læringsmiljø på campus Nydalen Biblioteket Bygget Organisasjon Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai

Fremdriftsplan Prosess biblioteket Forankring BIs ledelse Innhenting av innspill fra studentene: 7. mai - LMU. Innledende presentasjon fasilitetsundersøkelsen og Libqual med vekt på stille leseplasser 19. mai - Leder av Masterkammeret og klassetillitsvalgte Xx. mai? - Leder av Bachelorkammeret og klassetillitsvalgte Xx. juni? – Møte executive studentene X juni – LMU. presentasjon fasilitetsundersøkelsen og Libqual med vekt på læringsmiljø Sept/okt - Dialogmøte bibliotek og studentrepresentanter i forkant av budsjettprosess Prosess biblioteket 5. mai – oppfølging svar fasilitetsundersøkelse mot Eiendomsforvaltning og Internservice 9. mai – personalmøte presentasjon evaluering av det fysiske bibliotek og de utfordringer vi har identifisert i fasilitetsundersøkelsen og Libqual. Primo mai - oppfølging svar fasilitetsundersøkelse IT-avdelingen Ultimo mai – informasjon ut mot studenter og faglige ansatte. Oppslag bibliotekets websider og i biblioteket Juni - Arbeid utarbeidelse av prisnippnotat for byggets som læringsmiljø starter Forankring BIs ledelse 27. mai – orienteringssak Nydalenmøtet Mai – orienteringssak rektors ledergruppe September – forslag til prinsippene for bygget som læringsmiljø presenteres og diskuteres i dialogmøte mellom rektor og studentrepresentantene Oktober/november – endelig vedtak med budsjettmessige konsekvenser Fremdriftsplan etablering prinsipper for læringsmiljø i Nydalen, Versjon 5. mai