LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Introduksjon til Internett
Java database persistence framework.  SELECT by FROM postnr AS p WHERE ( SELECT DISTINCT postnr FROM addr AS a WHERE user.adrId = a.Id ) = p.postnr;
Høgskolen i Sør-TrøndelagAvansIT Hovedprosjektoppgave 1 ” Overv å kningskamera ”
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
Bluetooth community i J2ME for mobiltelefoner, hovedprosjekt hos Telenor Mobil A/S, Utviklet av: •Arve Waltin •Per Ola Sæther.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
med Microsoft PowerPoint
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Merkantil fagskole Modul:Grunnmodul Fag:Regnskap Emne:IKT i regnskap Fagansvarlig:Norsk eLæring Fagutvikler:Karl R. Klaussen Veileder: Merkantil fagskole.
Eiendomsregister - eksempel
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Konsekvenser ved skifte av e-postsystem Hovedprosjekt AITeL, HiST Våren 2002 Prosjektgruppe 34E Oppdragsgiver: Bjørn Østbye, IVT, NTNU.
Presentasjon av Concrea
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Apache POI.
Our business, your advantage! DataManager
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Maiken Pedersen, Farid Ould-Saada, Eirik Gramstad Universitetet i Oslo.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
med Microsoft PowerPoint
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Parallellisering av Coin3D for Systems in Motion av Sveinung Thunes.
Presentasjon av hovedprosjekt
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Norges geologiske undersøkelse Sverre Iversen, Norges geologiske undersøkelse ”Workshop rammeverk”, Oslo april 2005 WMS/SLD - veien til god praksis.
3D-Visualisering av Skihopp ~ Et studium til fem ganger 20 ~
Serving you better ! Copyright © 2002 Trustix AS Visualisering av nettverkstrafikk Hovedprosjekt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Utvikling av tegneverktøy for Generalized Sketches Student: Ørjan Hatland Veiledere: Yngve Lamo, Høgskolen i Bergen Uwe Wolter, Universitetet i Bergen.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
YXD-Kurdistan Om oss Asad Fattahi Samarbeidet i flere andre prosjekter
Masteroppgave Administrasjonsmoduler til eAccess.
ArcGIS Introduksjon. ArcGIS Selskapet ESRI utvikler en ”famile” av GIS- programmer som de kaller ArcGIS familien. De mest kjente er: –ArcView –ArcInfo.
JavaFX i kodeklubben Apps i Java. Programmering og programmeringsspråk Alle programmeringsspråk er egentlig like... men alt som følger med språket (verktøy,
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Hovedprosjekt 55E - BrowseFTP / Studenter: / Vidar Sæterbø / Oppgavestiller: / Vidar Sæterbø / Veileder: / Helge Hafting.
Hovedprosjekt Prosjektledere: Jon Reitan Solvor Jenny Brodtkorb Skaaden.
HOVEDPROSJEKT 2002 JAVA-basert utvikling av IP-telefonfunksjoner.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Matematikk i samisk kultur
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Strategisamling AITeL-styret Agdenes Bevegelsesfangst og visualisering 1) Status og forventet utvikling 2) Nye muligheter for AITeL HiST,
Android Programmering 10 timers kurs. Forutsetninger Noe bakgrunn i Java eller et annet objektorientert språk Litt peiling på XML Vi bruker Windows 7.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
Kurs i oppbygging av Urædd sin hjemmeside
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Utskrift av presentasjonen:

LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen

Hva betyr tittelen ? LocMoC Low Cost Motion Capture. Avatar ( definisjon fra Store Norske Leksikon ) avatar – IT, representasjon, legemliggjørelse; symbol eller bilde som brukes (f.eks. i chatteprogrammer på Internett eller i virtual reality) til å representere en person.

Oppgavestiller Vizlabben ved AiTeL Kontaktpersoner Jobber med å utvikle et system for lavkostnads bevegelsesgjengivelse i 3D, basert på synkrone videoopptak . Kontaktpersoner Jan Harald Nilsen Oppgavestiller Prosjektleder Grethe Sandstrak Veileder Tomas Holt Veileder Peder Blekken (Kongsberg SIM) Ekstern Veileder

Problemstilling Bakgrunn for oppgaven Vizlabben trenger en ny modul for grafisk visning av 3D – koordinater som styrer bevegelsene til en avatar, dette skal skje fra fil eller via en datastrøm. Denne modulen skal benytte seg av hierarkisk oppbygning av avataren, d.v.s. at hvert ledd arver egenskaper fra sin ”foreldre.” For å gjøre modulen så fleksibel som mulig skal Avataren bruke vektorer for å bestemme bevegelsene i stedet for å bruke romkoordinatene direkte.

Hvorfor valgte vi oppgaven? Vi valgte denne oppgaven, fordi vi hadde lyst til å videreføre høstprosjektet. Temaet 3D er noe vi begge har interesse for, og denne oppgaven virket som en god mulighet til å få praktisk erfaring med bruk av 3D teknologi.

Hvordan løste vi problemet? Teknologier vi brukte Coin 3D Grafikk API utviklet av Kongsberg SIM. Basert på OpenInventor som igjen benytter seg av OpenGL Brukes til å bygge opp Avataren og tegne den i et 3D miljø. Vi valgte å bruke Jivy som er et Java grensesnitt til Coin3D. Lar oss bruke Coin API-et selv om vi jobber i Java. Utviklet av studenter her på HiST.

Hvordan løste vi problemet? Java Objektorientert programmeringsspråk Det språket gruppas medlemmer har mest er erfaring med. Substance Java Bibliotek for å endre på standard GUI utseende. Qualisys Motion Capture System Kamerautstyr og markører. ( Infrarød ) Software for tolkning, forbedring og redigering av data.

Hvordan løste vi problemet? Gjennomføring Vi benyttet oss av erfaringene som ble gjort av fjorårets prosjektgruppe. Dette ga oss tidlig en oversikt over problemområdet. Programmet tolker data fra en fil med 3d-koordinater, eller fra en datastrøm, og bruker det til å lage en rekke vinkler som tilegnes de forskjellige delene av figuren. Dette skjer for hver bildeoppdatering av animasjonen.

Hvordan løste vi problemet? Avataren er bygd opp av mange mindre deler som mottar koordinater fra 2-3 markører som brukes til å lage vinkelen som bestemmer rotasjonen til delen. Oppbygginga og sammenhengen mellom disse delene blir bestemt i ei xml-fil som også definere hierarkiet til delene.

Oppbygning av en arm Retning Plan Overarm Underarm

Resultater Modulen består av 3 uavhengige applikasjoner NodeStrukturBygger (NSB) En enkel applikasjon for å lage egne nodestrukturer som kan brukes av FilFremviseren og Navn 3 Her kan man også koble avatar-delene sammen med de markørene og 3d-modell filene som hører sammen. FilFremviser ( FiF ) Spiller av filer som inneholder 3d koordinater, og gjengir disse i form av en avatar av ønsket utseende og oppbygging. Av funksjonalitet tilbyr fremviseren skalering av modellene. DatastrømFremviser ( DsF ) Har tilsvarende funksjonalitet som FiF, men får koordinatene fra en gitt datastrøm.

Videre Arbeid Automatisere nodestrukturbyggeren i større grad Gjøre prosessen med å lage egne avatarer mer brukervennlig. Per dags dato skjer dette ved at brukeren selv må lage fila som inneholder translasjonene som bestemmer posisjonen til de individuelle delene av avataren. Plassering av delene til avataren bør skje via et GUI eller være automatisert.