Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertÅge Thorvaldsen Endret for 7 år siden
1
Android Programmering 10 timers kurs
2
Forutsetninger Noe bakgrunn i Java eller et annet objektorientert språk Litt peiling på XML Vi bruker Windows 7 eller nyere alt. mac Vi kommer til å benytte Android Studio (Det er også mulig å benytte Eclipse) Dette kurset skal gi grunnleggende kunnskaper i androidprogrammering
3
Nøkkelpunkter Androidversjoner har API-nummer og kodenavn En typisk app har Activities, Layouts og resursfiler Layout definerer utlegget på skjermen. Den ligger i app/scr/main/res/layout –folder Activities beskriver hvordan programmet skal oppføre seg. En AVD simulerer en ekte android enhet. En APK er programeringspakken som lastes inn i android- enheten. (Tilsvarer en jar-enhet i java) TextView og Button er grafiske enheter kalt widgets og er Views.
4
Plattformer Startet av Android Inc Kjøpt opp av Google i 2005 Platform version API Level Codename Year 2.3.610Gingerbread2010 4.014Ice Cream Sandwich2011 4.1 – 4.2 -4.3 16 - 17-18 Jelly Bean2012 4.4 19Kit kat2013 5.0 21 Lollipop2014 6.0 23Marshmallow2015
5
Plattformer
6
Android OS
7
Grunnlag En app programmeres i JAVA (Eller C++) – Ikke alle java class’er er brukbare til mobiltelefon og er derfor ekskludert. En task består av en eller flere «activities» – Sider i appen korresponderer til en activity Fragment brukes for å plassere flere deler samtidig på skjermen i en activity Intents er meldingssystemet mellom activities. Intents består av: – En action som f.eks Button view – Tilhørende Data.
8
Activities My_Layout.xml My_Activity.java
9
Intents Når du sender et intent så sender du en melding om at noe skal skje. Starte en applikasjon eller starte en ny aktivitet i din applikasjon. En activity som skal kunne kalles fra andre apper må registreres i et intentfilter. Hvis flere kallmuligheter er mulig, vil brukeren kunne velge hvilken app som skal startes.
10
Views Et view er en rektangulær del av skjermen – TextView (widget) – Button (widget) – ImageView (widget) – Layout (Viewgroup) Java classes: Viewgroup View Widget
11
main() metoden main() starter et C- program I android startes en activity med onCreate() callback fra android-kjøresystem Denne startes på grunnlag av en klikk på iconet til appen Se neste slide..
12
Tilstandsdiagram for en activity i Android.
13
Hva gjør disse automatiske metodene ?
14
Hva trengs for å skrive et program? Utviklingsverktøy- Android Studio eller Eclipse. Vi kommer til å benytte Android Studio. + Java – 1.7 SDK - software development kit USB –drivere for overføring av program Alt. Emulator Fra SDK
15
Installering av Android Studio
16
Installering av Java
17
Android SDK
18
Legg til Android sdk
19
Support libraries Brukes for å gi gamle utgaver nye muligheter. V7 betyr at disse bibliotekene kan benyttes ned til api-level 7
20
Inne i SDK
21
Si hei til emulatoren
22
Mitt første program
24
Velg empty activity
25
Mitt første program
27
Kjør i emulator
28
Kjør på en fysisk enhet
29
Filstruktur – Manifest.xml
30
Innhold – Navnet på programmet = Entydig ID – Icon for programmet – Activities og bakgrunnsservice – Tillatelser Internet Telefon Posisjon Kamera etc.
31
Filstruktur MainActivity.java
32
Filstruktur - Layout
33
Filstruktur - Values
34
Filstruktur – build.gradle (app)
35
Layout.xml i Designvisning
36
I designmode. Endre størrelse og farge på textView
37
MainActivity.java package com.example.gemi.my10; import android.support.v7.app.AppCompatActivity; import android.os.Bundle; public class MainActivity extends Activity { @Override protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) { super.onCreate(savedInstanceState); setContentView(R.layout.activity_main); } }
38
AppCompatActivity extends Activity
39
AppCompatActivity vs. Activity på eldre enheter public class MainActivity extends AppCompatActivity { public class MainActivity extends Activity {
40
Button widget
41
Java-delen – MainActivity.java import android.support.v7.app.AppCompatActivity; import android.os.Bundle; import android.view.View; import android.widget.Button; import java.util.Date; public class MainActivity extends AppCompatActivity { Button btn; @Override protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) { super.onCreate(savedInstanceState); setContentView(R.layout.activity_main); btn=(Button)findViewById(R.id.button); //Vi må koble sammen btn og widget button updateTime(); } @Override public void onClick(View v) { updateTime(); } private void updateTime(){ btn.setText(new Date().toString()); } }
42
Sammenheng mellom Activity, Layout og Device onCreate() setContentView(R.layout.activity_main); Push button New date()
43
Filer i prosjektet
44
Filer i prosjektet- forts.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.