Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO, 10.9.99.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Introduksjon til Internett
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
Referat •De tingene som vil taes opp på dette møtet er såpass viktige at vi bør ha 2 referenter som kan hjelpe oss med å samle trådene i ettertid. •Det.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Hva er Fronter.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Det norske bibliotekmøte 2010 «Digitale tjenester» Asgeir Rekkavik Deichmanske bibliotek.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Frivilligsentralene sentraler totalt
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Ny Fronterinnstallasjon
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Prosjekt INVITIS ”Klasseromsscenarier” – idéutkast til en modul Carsten Jopp
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Nettverk for miljølære Olaug Vetti Kvam Skolelaboratoriet i realfag Universitetet i Bergen Bergensvassdrag 26. august 2004.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Utvikling av digitale læremidler LAVA-LU prosjektet høst98- vår 99.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Eining for digital dokumentasjon Presentasjon av namnedatabasar Dagskonferanse om samordning av databasar Bergen, 17. september 2003 Lars Jørgen Tvedt.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Velkommen til LINGO-seminaret 3 6.(7./8.) oktober 1999 ved UiO, nye UB.
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master
Hvordan Kan vi bruke Internett i undervisningen ?
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,

Hva er Dreistadt? en simulert ”virtuell” tysk by i Internett en simulert ”virtuell” tysk by i Internett - rom, ting, personer - kommunisere, bevege seg, samhandle - lage objekter, ”ting” (= publisere) et vevsted strukturert etter real-life metaforen et vevsted strukturert etter real-life metaforen konferansesystem, web-editor (”web authoring tool”... - en kollektiv database som kan styres av brukerne innenfor gitte rammer konferansesystem, web-editor (”web authoring tool”... - en kollektiv database som kan styres av brukerne innenfor gitte rammer

Hvem bruker Dreistadt? fjernstudenter v/UiB fjernstudenter v/UiB on-campus studenter v/UiB i praktisk tysk on-campus studenter v/UiB i praktisk tysk tysklærere / studenter (også fra andre land) tysklærere / studenter (også fra andre land) andre ”tysk-interesserte” andre ”tysk-interesserte” åpen, men kontrollert tilgang åpen, men kontrollert tilgang

Hvorfor ble Dreistadt laget? grunnidé: - simulering av språklæringseffekten ved en språkreise til målkulturen grunnidé: - simulering av språklæringseffekten ved en språkreise til målkulturen bruke / utnytte internett både som - lagringsplass og bibliotek for informasjon og - aktivitetsrom i et teknisk og metaforisk integrert miljø bruke / utnytte internett både som - lagringsplass og bibliotek for informasjon og - aktivitetsrom i et teknisk og metaforisk integrert miljø

Hvem står bak Dreistadt? Prosjektgruppe LINGO.UIB v/Seksjon for humanistisk informatikk Prosjektgruppe LINGO.UIB v/Seksjon for humanistisk informatikk finansiert i 1998 av KUFs Arbeidsgruppe for digitale læremidler finansiert i 1998 av KUFs Arbeidsgruppe for digitale læremidler videreført i 1999, finansiert av KUF og HF-fakultetet v/UiB videreført i 1999, finansiert av KUF og HF-fakultetet v/UiB del av det nasjonale LINGO-nettverket del av det nasjonale LINGO-nettverket

skjermbilde: den sentrale ”Dorfplatz”en

skjermbilde: ”Fernstudium-Gruppenraum”

del av skjermbilde: et enkelt html-dokument

del av skjermbilde: rekorderen med loggfiler fra seminartimene

Bruk i fjernstudiet / UiB: publisering (Dokument/skap-objekter) publisering (Dokument/skap-objekter) synkron kommunikasjon (seminartimer, konferansetimer, kollokvier) synkron kommunikasjon (seminartimer, konferansetimer, kollokvier) ”kassettrekorder” ”kassettrekorder” ”oppslagstavler” ”oppslagstavler” diskusjonsgrupper (asynkron kommunikasjon) diskusjonsgrupper (asynkron kommunikasjon) bruk av nye funksjoner etter behov (personlig dagbok ”Kladde”, ordbøker) bruk av nye funksjoner etter behov (personlig dagbok ”Kladde”, ordbøker)

Pluss... strukturering av innhold/materiale: - intuitiv - utvidbar - integrerende strukturering av innhold/materiale: - intuitiv - utvidbar - integrerende fleksibilitet - alle kan lage egne rom/ ”ting” - engasjerende - lærer: bredt spekter av kommunikasjonsformer (synkron/asynkron...) og verktøy fleksibilitet - alle kan lage egne rom/ ”ting” - engasjerende - lærer: bredt spekter av kommunikasjonsformer (synkron/asynkron...) og verktøy

Pluss (2) teknisk fleksibilitet - ”alt” fra internett kan integreres: ordbøker, ”Babelfisch”... - Fremtid: lyd, video teknisk fleksibilitet - ”alt” fra internett kan integreres: ordbøker, ”Babelfisch”... - Fremtid: lyd, video gratis programvare (kun nettleser nødvendig) gratis programvare (kun nettleser nødvendig) lave tekniske forutsetninger (”steinaldermaskiner” kan brukes) lave tekniske forutsetninger (”steinaldermaskiner” kan brukes)

... og minus folk med ”steinaldermaskiner” trenger tilvenning folk med ”steinaldermaskiner” trenger tilvenning

Prøv selv! URL: URL: Kontakt Kontakt Carsten Jopp UiB /Prosjekt LINGO Alléegt Bergen Tel