Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Hva er Dreistadt? en simulert ”virtuell” tysk by i Internett en simulert ”virtuell” tysk by i Internett - rom, ting, personer - kommunisere, bevege seg, samhandle - lage objekter, ”ting” (= publisere) et vevsted strukturert etter real-life metaforen et vevsted strukturert etter real-life metaforen konferansesystem, web-editor (”web authoring tool”... - en kollektiv database som kan styres av brukerne innenfor gitte rammer konferansesystem, web-editor (”web authoring tool”... - en kollektiv database som kan styres av brukerne innenfor gitte rammer
Hvem bruker Dreistadt? fjernstudenter v/UiB fjernstudenter v/UiB on-campus studenter v/UiB i praktisk tysk on-campus studenter v/UiB i praktisk tysk tysklærere / studenter (også fra andre land) tysklærere / studenter (også fra andre land) andre ”tysk-interesserte” andre ”tysk-interesserte” åpen, men kontrollert tilgang åpen, men kontrollert tilgang
Hvorfor ble Dreistadt laget? grunnidé: - simulering av språklæringseffekten ved en språkreise til målkulturen grunnidé: - simulering av språklæringseffekten ved en språkreise til målkulturen bruke / utnytte internett både som - lagringsplass og bibliotek for informasjon og - aktivitetsrom i et teknisk og metaforisk integrert miljø bruke / utnytte internett både som - lagringsplass og bibliotek for informasjon og - aktivitetsrom i et teknisk og metaforisk integrert miljø
Hvem står bak Dreistadt? Prosjektgruppe LINGO.UIB v/Seksjon for humanistisk informatikk Prosjektgruppe LINGO.UIB v/Seksjon for humanistisk informatikk finansiert i 1998 av KUFs Arbeidsgruppe for digitale læremidler finansiert i 1998 av KUFs Arbeidsgruppe for digitale læremidler videreført i 1999, finansiert av KUF og HF-fakultetet v/UiB videreført i 1999, finansiert av KUF og HF-fakultetet v/UiB del av det nasjonale LINGO-nettverket del av det nasjonale LINGO-nettverket
skjermbilde: den sentrale ”Dorfplatz”en
skjermbilde: ”Fernstudium-Gruppenraum”
del av skjermbilde: et enkelt html-dokument
del av skjermbilde: rekorderen med loggfiler fra seminartimene
Bruk i fjernstudiet / UiB: publisering (Dokument/skap-objekter) publisering (Dokument/skap-objekter) synkron kommunikasjon (seminartimer, konferansetimer, kollokvier) synkron kommunikasjon (seminartimer, konferansetimer, kollokvier) ”kassettrekorder” ”kassettrekorder” ”oppslagstavler” ”oppslagstavler” diskusjonsgrupper (asynkron kommunikasjon) diskusjonsgrupper (asynkron kommunikasjon) bruk av nye funksjoner etter behov (personlig dagbok ”Kladde”, ordbøker) bruk av nye funksjoner etter behov (personlig dagbok ”Kladde”, ordbøker)
Pluss... strukturering av innhold/materiale: - intuitiv - utvidbar - integrerende strukturering av innhold/materiale: - intuitiv - utvidbar - integrerende fleksibilitet - alle kan lage egne rom/ ”ting” - engasjerende - lærer: bredt spekter av kommunikasjonsformer (synkron/asynkron...) og verktøy fleksibilitet - alle kan lage egne rom/ ”ting” - engasjerende - lærer: bredt spekter av kommunikasjonsformer (synkron/asynkron...) og verktøy
Pluss (2) teknisk fleksibilitet - ”alt” fra internett kan integreres: ordbøker, ”Babelfisch”... - Fremtid: lyd, video teknisk fleksibilitet - ”alt” fra internett kan integreres: ordbøker, ”Babelfisch”... - Fremtid: lyd, video gratis programvare (kun nettleser nødvendig) gratis programvare (kun nettleser nødvendig) lave tekniske forutsetninger (”steinaldermaskiner” kan brukes) lave tekniske forutsetninger (”steinaldermaskiner” kan brukes)
... og minus folk med ”steinaldermaskiner” trenger tilvenning folk med ”steinaldermaskiner” trenger tilvenning
Prøv selv! URL: URL: Kontakt Kontakt Carsten Jopp UiB /Prosjekt LINGO Alléegt Bergen Tel