Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan Kan vi bruke Internett i undervisningen ?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan Kan vi bruke Internett i undervisningen ?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan Kan vi bruke Internett i undervisningen ?
Av Magnus Nohr Høgskolen i Østfold 1999

2 Hva er INTERNETT?

3 Internett er et eget Medium!

4 I fremtiden vil de forskjellige mediumene smelte sammen.
Radio TV Aviser bøker Internett (stikkord: Interaktivt)

5 Snart vil alle ha tilgang til Internett hjemme
Snart vil alle ha tilgang til Internett hjemme. Argumentet om at tilgangen til Internett skaper et ”klasseskille” forsvinner. Internett på Strømnettet. Internett på kabeltvnettverket Internett på Parabol GSM 9,6 KB/UNTS (UNIVERSAL MOBILE TELICOMMUNICATIONS SYSTEM) Internett på radionettverk Internett på ISDN - Lokaltakst < 0 kr

6 Oppgave: Hvordan kan vi bruke Internett i undervisningen?
Gå sammen i Grupper på 4 personer og diskuter spørsmålet. Skriv ned hva dere kommer frem til i stikkordsform Tid 15 min.

7 Hva kan vi bruke Internettmediet til?
Hente informasjon - www og søkemaskiner Kommunisere - mail, news, irc, cuseeme, mud, IP telefoni Publisere - www (video, hyperstudio) Samarbeide - mail, news, irc, cuseeme, mud og www Kringkaste - audio, video (mbone, realvideo/audio, mpeg)

8 Hente informasjon Søkemaskiner: AltaVista | Excite Kvasir Søke kurs
Informasjonsramper: The Viking Home Page kais Historielinker Heimkunnskap

9 Internett er verdens største bibliotek!
Rask tilgang til informasjon Stor tilgang på Info. Tilgang på oppdatert og fersk info. Stor tilgjenlighet Britannica Online The World Factbook Master Home Page Mythica Nasjonalbiblioteket i Norge BIBSYS

10 Kommunisere Kontakt med andre klasser
Veiledning Eksempel: Hopping the Net for Frogs Tilgang på eksperter Eksempel: Fråga andra experter

11 Administrasjon / Organisering av studier
Internett Oversiktlig Lett tilgjengelig Henvise til Web ved spørsmål Alt på et sted HiØ avd HF HiØ avd. LU HiØ avd. IA Sarpsborg HiØ avd IA Halden

12 IKT Ungdommen i dag er opptatt av kommunikasjon!
Tekstmeldinger på Mobiltelefonen Mail IRC News Denne entusiasmen må vi kunne utnytte i vår undervisning

13 Elektronisk Post / Mail
Raskt Attachment God tilgjengelighet En til en kummunikasjon En til flere kommunikasjon ”Distribusjonslister”

14 IRC = Internett Relay Chat
Direkte overført samtale via tastatur og skjerm En til en, en til flere, eller flere til flere kommunicasjon. Hvordan bruke Mirc

15 NEWS (Diskusjonsgrupper)
Fortløpende diskusjon News servers i Norge Hod.Hiof.no ole.uninett.no News lesere: Netscape & Explorer

16 Publisere skole/klasseprosjekter:
Lokale prosjekter: individuelle og samarbeidsprosjekter Eksempel: Room 100 (Buckman Elementary School) Samarbeidsprosjekter over nettet: Eksempel: Migration Project, Menneskerettigheter, European rivers (for flere eksempler se: The Learning Space) Hva er motivasjonen for å publisere? Comenius - skolepartnerskap, tverrkulturell utdanning (etter- og videreutdanning for lærere)

17 Vev-typer (metaforer)
Bøker: hypertekst eller tradisjonelle Geometribok Databaser (kildemateriale) Kart database Gateway to History Lyd database Ekspedisjoner Pyramidene Museer National Museum of American History Fredrikstad Museum Opplevelsesparker Exploratorium The NASA Homepage Laboratorier En Ekspedisjon i Hjernen Cells alive Håkon Tolsby Internett i undervisning

18 Interaktive bøker / læremidler - Hypermedier
Litteratur lett tilgjengelig på nettet. Gjenbruk Oppdatert innhold. Fjernundervisning Selvstudium Mindre lærerressurser? Billigere for alle? MathMol Hypermedia Textbook Nettverksskolen Lag WEB-side Hypermedia UiO

19 Arbeidsbok på Internett
Helt eller delevis et alternativ til Eksamen?!

20 Elektroniske arbeidsbøker
Presentasjon av elevens arbeid med lærestoffet. Elevens svar på lærens undervisning Kommunikasjon med lærer, medelever og ander om læringsresultatene Ny innleveringsform

21 Lyd og film på Internett
Lenge båndbredde/ overføringshastigheten satt en stopper for god lyd og levende bilder på Internett. Utviklingen på dette området går fort, så vi bør ikke legge pedagogiske begrensninger på oss selv pga. teknikken.

22 Mange av dagens fjernundervisningsopplegg skiller seg lite fra vanlige brevkurs
Vi kan tilføre en ny dimensjon i fjernundervisning på Internett ved å bruke lyd og levende bilder/film. Forelesninger på web

23 HiØ har utstyr for å legge film på nettet på flere avdelinger.
Internett Konvertering til eks. Real Video

24 Hvem har ansvar for tilrettelegging av faglig materiale på nettet
KUF - NLS Forlagene Tidsskrifter Universiteter og høgskoler Lærerne Elevene

25 Skal PC’en plasseres i Klasserommet eller på Datalabb?

26 Klasserom med data Bibliotek med data Om år Hver elev sin personlige assistent Dataklasserom Klasserom med data

27 Organisering av klasserommet
Dataklasserom (fortiden)

28 Organisering av klasserommet
Klasserom med data Bibliotek med data I fremtiden Hver elev sin personlige assistent Dataklasserom Klasserom med data Mønsteråsgymnaset Färila-skolan

29 Hvem skal drifte? Kommunen Ressurspersoner på skolen Elevene
Mulige løsninger i fremtiden: Tynne klienter Standardoppsett


Laste ned ppt "Hvordan Kan vi bruke Internett i undervisningen ?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google