Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO, 14.12.00.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Hva er Fronter.
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Hvordan kan vi bruke det?
Det norske bibliotekmøte 2010 «Digitale tjenester» Asgeir Rekkavik Deichmanske bibliotek.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master Hilde K. Bjerkholt Fagreferent i pedagogikk, spesialpedagogikk Treffetid høst 2007 fredager kl et Tlf.
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Frivilligsentralene sentraler totalt
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning,
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
“Inn i glasskula” Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO.
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Prosjekt INVITIS ”Klasseromsscenarier” – idéutkast til en modul Carsten Jopp
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Nettverk for miljølære Olaug Vetti Kvam Skolelaboratoriet i realfag Universitetet i Bergen Bergensvassdrag 26. august 2004.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Velkommen til LINGO-seminaret 3 6.(7./8.) oktober 1999 ved UiO, nye UB.
NHOs kompetansebarometer 2017
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master
Muligheter/hemligheter i Movex og M3
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,

Hva er Dreistadt? en simulert ”virtuell” tysk by i Internett en simulert ”virtuell” tysk by i Internett - rom, ting, personer - kommunisere, bevege seg, samhandle - lage objekter, ”ting” (= publisere) et vevsted strukturert etter real-life metaforen et vevsted strukturert etter real-life metaforen konferansesystem, web-editor (”web authoring tool”... - en kollektiv database som kan styres av brukerne innenfor gitte rammer konferansesystem, web-editor (”web authoring tool”... - en kollektiv database som kan styres av brukerne innenfor gitte rammer

Hvem bruker Dreistadt? fjernstudenter v/UiB fjernstudenter v/UiB on-campus studenter v/UiB i praktisk tysk on-campus studenter v/UiB i praktisk tysk tysklærere / studenter (også fra andre land) tysklærere / studenter (også fra andre land) andre ”tysk-interesserte” andre ”tysk-interesserte” åpen, men kontrollert tilgang åpen, men kontrollert tilgang ==> portal-idé

Hvorfor ble Dreistadt laget? grunnidé: - simulering av språklæringseffekten ved en språkreise til målkulturen grunnidé: - simulering av språklæringseffekten ved en språkreise til målkulturen bruke / utnytte internett både som - lagringsplass og bibliotek for informasjon og - aktivitetsrom i et teknisk og metaforisk integrert miljø bruke / utnytte internett både som - lagringsplass og bibliotek for informasjon og - aktivitetsrom i et teknisk og metaforisk integrert miljø

Nå en liten demonstrasjon…

Bruk i fjernstudiet / UiB: publisering (Dokument/skap-objekter) publisering (Dokument/skap-objekter) synkron kommunikasjon (seminartimer, konferansetimer, kollokvier) synkron kommunikasjon (seminartimer, konferansetimer, kollokvier) ”kassettrekorder” ”kassettrekorder” ”oppslagstavler” ”oppslagstavler” diskusjonsgrupper (asynkron kommunikasjon) diskusjonsgrupper (asynkron kommunikasjon) bruk av nye funksjoner etter behov (personlig dagbok ”Kladde”, ordbøker) bruk av nye funksjoner etter behov (personlig dagbok ”Kladde”, ordbøker)

Pluss... strukturering av innhold/materiale: - intuitiv - utvidbar - integrerende strukturering av innhold/materiale: - intuitiv - utvidbar - integrerende fleksibilitet - alle kan lage egne rom/ ”ting” - engasjerende - lærer: bredt spekter av kommunikasjonsformer (synkron/asynkron...) og verktøy fleksibilitet - alle kan lage egne rom/ ”ting” - engasjerende - lærer: bredt spekter av kommunikasjonsformer (synkron/asynkron...) og verktøy

Pluss (2) teknisk fleksibilitet - ”alt” fra internett kan integreres: ordbøker, ”Babelfisch”... - Fremtid: lyd, video teknisk fleksibilitet - ”alt” fra internett kan integreres: ordbøker, ”Babelfisch”... - Fremtid: lyd, video gratis programvare (kun nettleser nødvendig) gratis programvare (kun nettleser nødvendig)

Pedagogiske ”gullkorn” * studenter blir mer produktive (språkstudier) * tilfredstillende sosial kurssituasjon * 'virtualitet': mellom identitet og distanse * myker opp hierarkier og terskler * oppfordrer til metarefleksjon

Prøv selv! URL: URL: Kontakt Kontakt Carsten Jopp UiB /Prosjekt LINGO Alléegt Bergen Tel