Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
En retrospektiv journalstudie
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Identifisering og bruk av indikatorer
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Norsk Monitor Synovate Norge.
Informasjon, kommunikasjon
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Storbyene som økonomisk kraftsenter Eirik Vatne Institutt for samfunnøkonomi Norges Handelshøyskole.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
IDRETT 2017 NORSK MONITOR 2017/2018 UTARBEIDET FOR NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE OG PARALYMISKE KOMITÉ Oktober © 2016 Ipsos.
Utskrift av presentasjonen:

Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf. 900 45 082 Hva er kommunikasjon? Mål: Sette deltakerne bedre i stand til å bruke kommunikasjonsfaglige virkemidler for å nå målet med virksomheten sin. Ole Kristian Åsgård, tlf. 900 45 082 olekristian.asgard@radhuset.oslo.kommune.no

Agenda Mål, målgrupper, vinkling, kanal, medium Målgruppevurderinger Nettverkskommunikasjon Dominante faktorer Effekttapsmodellen Planlagte og ikke planlagte effekter Profilering

Kommunikasjon er………. anvendt samfunnsforskning. systematisk tenkning omkring målgrupper, budskap, formidling og hvordan informasjon skal kombineres med andre virkemidler for å øke effekten.

Gro Harlem Brundtland: Suksess ute i felten er alle tings målestokk.

Hvordan er kommunikasjon som virkemiddel og fag forankret i samfunnet?

Kommunelovens §4: Informasjon om kommunens og fylkeskommunens virksomhet Kommuner og fylkeskommuner skal drive aktiv informasjon om sin virksomhet. Forholdene skal legges best mulig til rette for offentlig innsyn i den kommunale og fylkeskommunale forvaltning. aktiv

Statens informasjonspolitikk Kommunikasjonsprinsippet Prinsippet om aktiv informasjon Helhetsprinsippet Linjeprinsippet Prinsippet om informasjon som lederansvar Fem prinsipper:

Ikke et mål i seg selv: Kommunikasjon er aldri et mål, men et middel for å nå målet. Informasjon kan aldri løse andre problemer enn der mangel på informasjon er årsaken til problemet.

Integrert: Kommunikasjon skal være en integrert del av virksomheten og vurderes som et virkemiddel på lik linje med juridiske, økonomiske og andre virkemidler for å nå mål.

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Målet Definer målet! Å definere målet er en forutsetning for å kunne planlegge en kommunikasjonsprosess. Hvis du ikke har definert målet, kan du heller ikke vite om du har nådd det.

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Målgruppevurderinger:. Hvem ønsker vi å snakke til Målgruppevurderinger: Hvem ønsker vi å snakke til? Hva karakteriserer målgruppene våre? Hvordan når vi fram til dem?

MODERNE ENDRINGSORIENTERT Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: 3.444.000 Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

Norsk Monitor: Norsk Monitor Måler nordmenns oppslutning om sosiokulturelle verdier Måler verdienes samvariasjon, dvs. hvilke verdier som hyppig prioriteres av de samme personer og hvilke som sjelden gjør det. Kartlegger sammenhengen mellom verdioppslutning og atferd på ulike områder. (Samme respondenter) Deler befolkningen inn i sosiokulturelle segmenter som beskrives med verdiprofiler. Skaper forståelse for og innsikt i markeds- og opinionsprosesser på en slik måte at brukeren kan - tilpasse seg prosessene - påvirke prosessene Måler endringer i verdioppslutning over tid (sosiokulturelle trender).

Definisjon av sosiokulturelle verdier: Norsk Monitor Definisjon av sosiokulturelle verdier: Grunnleggende og dypt forankrede oppfatninger av hva som er rett og galt i livet. Altså våre overbevisninger om riktige mål og aktverdige midler for vårt levesett. Verdiene blir derfor i denne sammenhengen førende krefter på våre handlingsvalg og kan forklare våre motiver for atferd.

Norsk Monitor: Norsk Monitor Måler nordmenns oppslutning om sosiokulturelle verdier Måler verdienes samvariasjon, dvs. hvilke verdier som hyppig prioriteres av de samme personer og hvilke som sjelden gjør det. Kartlegger sammenhengen mellom verdioppslutning og atferd på ulike områder. (Samme respondenter) Deler befolkningen inn i sosiokulturelle segmenter som beskrives med verdiprofiler. Skaper forståelse for og innsikt i markeds- og opinionsprosesser på en slik måte at brukeren kan - tilpasse seg prosessene - påvirke prosessene Måler endringer i verdioppslutning over tid (sosiokulturelle trender).

MODERNE ENDRINGSORIENTERT Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: 3.444.000 Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

En fin høstdag på Ullevaal stadion . Jeg har verdiene: - hedonisme - status - forbruk - osv.

Et Norge i miniatyr.....

MODERNE ENDRINGSORIENTERT Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: 3.444.000 Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

Norsk Monitor: Hva forteller den oss? Hva kan vi bruke den til?

MODERNE ENDRINGSORIENTERT Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Bil Musikk Litteratur Landsdeler Alder Kjønn Utdanning akademisk grad -Reiser/ferie - Mat Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: 3.444.000 Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

Reise- og feriemotiver Norsk Monitor Reise- og feriemotiver Moderne, endringsorientert Ikke masseturisme, kultur, opplevelse, stemning, mat, nye steder, annerledes, unorsk-utland Sol, spenning, fest, drikke, sex, underholdning, action Materialistisk Idealistisk Billig/tilbud, masseturisme, pakketurisme, norsk mat, turer med guide Kvalitet, natur, kultur, kjente og kjære steder, familievennlig, fred og ro, trygghet Tradisjonell stabilitetsorientert

stabilitetsorientert Norsk Monitor Mat- og spisevaner Moderne, endringsorientert Alkohol, lite fiber, fast food, pølser, mexikansk, Cola, søtsaker, pasta, spiser ute, potetgull, ikke ofte fisk, kjøper lunsj på jobb. Gresk, nye retter, utenlandsk mat, sunt, fancy pasta, rødvin, hvitvin, hvitløk, ris, salat, variasjon, hvitt kjøtt, te, juice. Materialistisk Idealistisk Kjente retter, helmelk, ikke utenlandsk, flatbrød, ”sunn mat er god”, norsk og lokal mat, rødt kjøtt, fisk, ikke variasjon, kulturmelk, kokekaffe, kokte poteter. Ikke alkohol, syltetøy, hjemmelagde kaker, norske råvarer, ikke utenlandsk, fiber, fisk, dessert, brunost, lokal mat, tran, ikke E-nummer, kvalitet, miljøvarer, fersk frukt til dessert. Tradisjonell stabilitetsorientert

MODERNE ENDRINGSORIENTERT ”For kirke og fedreland” Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling ”Lev i nuet” Følelser ”Vær deg selv” Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet ”Først meg selv” Optimisme Politikertillit ”Alt med måte” Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme ”Ikke vær annerledes” ”For kirke og fedreland” Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autotitet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: 3.444.000 Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

Subkulturer i Norsk Monitor Moderne endringsorientert Forbruker- kulturen 68’er- kulturen Materialistisk Idealistisk Tradisjonell industrikultur Førindustriell bondekultur Tradisjonell stabilitetsorienter

MODERNE ENDRINGSORIENTERT Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Feilkilder Periodeeffekter Behovssituasjonen Ressurssituasjonen Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autoritet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: 3.444.000 Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

Jo større avstanden i oppfatning faktisk er mellom sender og mottaker, desto mer skråsikker er ofte budskapsutformeren på at han/hun kjenner målgruppens motiver og tenkemåte.

”På seg selv kjenner man andre” kan lett bli en katastrofe i informasjons-sammenheng.

Utfordringer: legevisitten skrankebesøket

Det psykodynamiske tyngdepunkt

”Vi tror deg. Det er du som vet hvordan det kjennes for deg.” Servicekulturen: ”Vi tror deg. Det er du som vet hvordan det kjennes for deg.”

MODERNE ENDRINGSORIENTERT Risiko Spontanitet Nyheter Likestilling Følelser Toleranse Teknologi Kosmopolitisme Tillit Materialisme Forbruk Mobilitet Individualitet Selvrealisering Ulikhet Hedonisme Herredømme Fellesskap Frihet Optimisme Politikertillit Status Privatisering Okkultisme Miljøvern Kameratskap MATERIALISME YTRESTYRT IDEALISME INDRESTYRT Utseende Polysensualisme Naturprodukt Kunstprodukt Spill Kollektivisme Egoisme Industrivekst Uselviskhet Fysisk form Lojalitet Lokalisme Regulering Likhet Ambisjonsmangel Helse Fornuft Solidaritet Familie Konformitet Pessimisme Fryktsomhet Tradisjoner Nærmiljø Nøysomhet Autotitet Avmakt Romantikk Rigiditet Investering Natur Trygghet Religion Intoleranse Nasjonalisme Puritanisme ANTALL RESP.: 2948 BEF.: 3.444.000 Lovlydighet NORSK MONITOR, MMI STABILITET TRADISJON

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Mål Målgrupper Medium Innhold God huskeregel Mål, målgrupper og medium før innhold Mål Målgrupper Medium Innhold

Kommunikasjonsmodell? MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Informasjons- og kommunikasjonsmodell MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Målet Definer målet! Å definere målet er en forutsetning for å kunne planlegge en kommunikasjonsprosess. Hvis du ikke har definert målet, kan du heller ikke vite om du har nådd det.

Dokumenterbar: Behov for dokumenterbare effekter av informasjons-tiltak kan være nødvendig for å fastslå informasjons-fagets betydning og nødvendighet for helhetlige resultater.

Nettverkskommunikasjon

Nettverkskommunikasjon ? Beholde

Dominant påvirkning Dominante personer Dominante faktorer Hvem er mest dominant person i forhold til barn mellom syv og 12 år?

Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

Effekttapsmodellen Eksponering 100% Oppmerksomhet 100% Interesse 100% Forståelse 100% Tilegnelse 100% Overbevisning og aksept 100% Atferdsbeslutning 100% Atferdsendring 100%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 20% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 80% Interesse 70% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 40% Atferdsendring 40%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

Effekttapsmodellen Eksponering 80% Oppmerksomhet 40% Interesse 20% Forståelse 80% Tilegnelse 70% Overbevisning og aksept 70% Atferdsbeslutning 60% Atferdsendring 70%

Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

Effekttapsmodellen Eksponering Oppmerksomhet Interesse Forståelse Tilegnelse Overbevisning og aksept Atferdsbeslutning Atferdsendring

Forenkling: Skal vi få oppmerksomhet, må vi være villige til å velge bort noe. Skal vi nå fram, må vi være villige til å ikke la alt være like viktig. Hva er viktig for målgruppen? (ikke avsender)

Visdom for vår tid? Viggo Johansen og en kollega er i Barcelona og betrakter Gaudis arkitektur. Dette vil de vite mer om. Viggo J.: Kjøper barneboken om Gaudi. Kollegaen: Kjøper en 300 siders bok om Gaudi. Viggo Johansen er ferdig med sin bok når kollegaen er ferdig med forordet i sin. Viggo har nå hele storyen. Kollegaen vet foreløpig ingenting om Gaudi – men vet gjennom forordet mye om hvem som har bidratt til å lage den 300 siders boken. Visdom for vår tid?

Triggerord Finn søkeord som øker brukernes mulighet for å finne det de søker etter - både på nettet og i brosjyrer.

Triggerord Finn søkeord som øker brukernes mulighet for å finne det de søker etter – både på nettet og i brosjyrer. Briller Porto

Internett

Over 3,2 millioner nordmenn hadde Internettilgang i Norge pr Over 3,2 millioner nordmenn hadde Internettilgang i Norge pr. desember 2006:

Web – raskere enn noe annet medium I en brosjyre låses informasjonen. På web kan den endres og oppdateres etter behov. Fullført saksbehandling på nettet sparer ressurser.

Positive Forutsette Positive Uforutsette Negative Forutsette Negative Resultater av kommunikasjonstiltak: Positive Forutsette Positive Uforutsette Negative Forutsette Negative Uforutsette Negative Uforutsette

Profilering

Vi profilerer oss hele tiden. Det går ikke an ikke å profilere seg

Man profilerer seg hele tiden gjennom:. produkter/tjenester Man profilerer seg hele tiden gjennom: produkter/tjenester omgivelser/bygninger kommunikasjon opptreden/personale

Man profilerer seg hele tiden gjennom:. produkter/tjenester Man profilerer seg hele tiden gjennom: produkter/tjenester omgivelser/bygninger kommunikasjon opptreden/personale Viktig at disse fire elementene kommuniserer det samme.

Viktig å komme over synsestadiet Vi må vite hva vi ønsker å profilere

Hvilken profil ønsker vi å ha? Grunnverdier

Grunnverdier: Verdier som du kompromissløst holder fast på.

Eksempel: Grunnverdier, tjenesteyting: brukerorientering redelighet engasjement respekt

Eksempel: Grunnverdier familieverdier fantasi

Grunnverdier: Kan gjerne ha grunnverdier som kan komme i konflikt med hverandre. Men da må prioriteringsrekkefølgen være klart definert.

Grunnverdier: sikkerhet punktlighet

Førstelinjetjenesten: Brukerorientering: De ansatte i førstelinjetjenesten har en nøkkelrolle. Det er de som møter brukerne og som skal tilfredsstille deres individuelle forventninger. De ansatte i førstelinjen er skapere av service-tjenesten. De må derfor settes i stand til å yte service ved å kunne ta ansvar og å opptre fleksibelt.

Hva er en kommunikasjonsmedarbeider?

Kommunikasjonsmedarbeideres hverdag? MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Kommunikasjonsmedarbeideres hverdag? MÅL (ønsket resultat) INNKODING (målgrupper, vinkling) AVSENDING (kanal, medium) TOLKING AVKODING (hva i budskapet som trekkes ut) MOTTAKING OPPNÅDD RESULTAT

Bruk av byråer Reklamebyråer Kommunikasjonsbyråer Etiske normer

222222222

Informatørroller: opplysningsmedarbeidere informasjonsutøvere kommunikasjonsstrateger

Per Hetland: ”Taus kunnskap” ”Profesjonell kunnskap”

Taus kunnskap: Vi (etter)utdannes til et visst punkt med faktakunnskap Taus kunnskap: Vi (etter)utdannes til et visst punkt med faktakunnskap. Men i yrkeslivet møter vi den tause kunnskap. Allmennfaget gir grunnlag for en livslang læring.

Vi har gjennomgått: Mål, målgrupper, vinkling, kanal, medium Målgruppevurderinger Nettverkskommunikasjon Dominante faktorer Effekttapsmodellen Planlagte og ikke planlagte effekter Profilering

Viktig å se sammenhengen i det vi har gjennomgått. Vi har gjennomgått: Mål, målgrupper, vinkling, kanal, medium Målgruppevurderinger Nettverkskommunikasjon Dominante faktorer Effekttapsmodellen Planlagte og ikke planlagte effekter Profilering Viktig å se sammenhengen i det vi har gjennomgått.

Teori og praksis Teori er når man vet alt, men intet fungerer. Praksis er når alt fungerer, men ingen vet hvorfor. Noen steder er teori og praksis forenet: Intet fungerer og ingen vet hvorfor.