Diskrimineringsjuss – krav i lovverket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Innvandrerbefolkningen, utvikling
Oversikt over Likestillings- og diskrimineringsnemndas saker
Saker hos LDO – et utvalg
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Universell utforming Diskriminerings- og Tilgjengelighetsloven
Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås
Varsling om kritikkverdige forhold
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Innlegg for BTV i Kongsberg 12. november
Rekruttering av mangfold – hvordan unngå diskriminering?
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
11Jeg i arbeidslivet.
NY DISKRIMINERINGS- OG TILGJENGELIGHETSLOV Et virkemiddel for universell utforming?
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Ønsker og muligheter i senkarrieren
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Besøksadresse: Mariboes gate 13 Postadresse: Postboks 8048 Dep, 0031 Oslo Telefon: SMS: Grønt nummer: Faks:
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å hindre diskriminering Nødvendig for å sikre at personalpolitikken ikke gir noen fordeler - på.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Mangfold – på ordentlig! Del 1 – Krav i lovverket.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Likestilling i Oslo kommune
Hvordan har det seg at kvinner i gjennomsnitt tjener 15 % mindre enn menn pr time? Om arbeidet i Likelønnskommisjonen Anne-Jorunn Berg, professor ved Høgskolen.
Advokat Tonje Urdal Sand
Folkehelse og universell utforming
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Seniorrådgiver Eli Knøsen Hamar
HANDLINGSPLAN FOR MENNESKER MED FUNKSJONSNEDSETTELSER Oslo kommunes handlingsplan for mennesker med funksjonsnedsettelser Prioriterte innsatsområder.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Religion på arbeidsplassen
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Individuell klageordning – Likestillings- og diskrimineringsombudets erfaringer seniorrådgiver Margrethe Søbstad.
Forbud mot diskriminering: Ulike lover
Aktivitetsplikt/ Strukturell diskriminering
Diskriminerings- og likestillingsrett høst 2012 Marianne Jenum Hotvedt, stipendiat Vern mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Ikke-diskriminering og likebehandling på arbeidslivets område Nasjonale lover: Arbeidsmiljøloven kap. 13: Vern mot diskriminering på grunn av politisk.
Diskriminerings lovgivningen
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
Diskriminerings og likestilliningsrett Generelle grunnbegreper.
Strukturell diskriminering Mot et proaktivt vern internasjonalt - EF traktaten artikkel FNs kvinnekonvensjon, artikkel 2,3 og 5 - FNs rasekonvensjon.
LIKESTILLINGSUTVALGET opprettet ved kgl.res. 12. februar 2010 Likestillingspolitikk i lys av livsløp, klasse og etnisitet Struktur for likestilling Leder.
Homofile og lesbiske arbeidstakere
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Fra lovverk til likestilling: Å bekjempe diskriminering fra et ombuds ståsted Bjørg Unstad Avdelingsleder Diskrimineringens mange former. Oslo
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Statusrapport for IA-handlingsplan
Denne presentasjonen har Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) laget for FINANSFORBUNDET til bruk i tillitsvalgtopplæringen. Noen kommentarer.
Likelønn og kjønns- diskriminering
Trakassering i norsk arbeidsliv
Likestillings- og diskrimineringsloven
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Utskrift av presentasjonen:

Diskrimineringsjuss – krav i lovverket Åsulv Solstad

Program – krav i lovverket Hva er diskriminering? Konkrete eksempler på saker som reiser spørsmål om diskriminering Positiv særbehandling Hva sier loven om aktivitets- og rapporteringspliktene?

HVA ER DISKRIMINERING?

Diskriminering er en usaklig forskjellsbehandling (direkte eller indirekte) som kan knyttes til ett eller flere diskrimineringsgrunnlag.

Medlemskap i arbeidstaker- organisasjon Kjønn Etnisitet Alder Nasjonal opprinnelse Avstamning Hudfarge Språk Politisk syn Medlemskap i arbeidstaker- organisasjon Kjønn Etnisitet Alder Nedsatt funksjonsevne Religion og livssyn Seksuell orientering 6

Diskrimineringsvernet Likestillings- loven Diskriminerings-loven Diskriminerings- og tilgjengelighets-loven (DTL) Arbeidsmiljøloven kapittel 13 Kjønn verner også eksplisitt mot forskjellsbehand-ling på grunn av graviditet og foreldrepermisjon etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn nedsatt funksjonsevne politisk syn, medlemskap i arbeidstaker-organisasjon, seksuell orientering og alder 7

Diskriminering Direkte og indirekte diskriminering er forbudt Tilretteleggingsplikt Trakassering er forbudt Instruks om å diskriminere er forbudt Gjengjeldelse er forbudt Men: positiv særbehandling er tillatt

Forbudet mot direkte diskriminering

Forbudet mot direkte diskriminering Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer [på grunn av…] blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon

Forbudet mot direkte diskriminering Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer [på grunn av…] blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon

Forbudet mot direkte diskriminering Med direkte diskriminering menes at en handling eller unnlatelse har som formål eller virkning at personer [på grunn av…] blir behandlet dårligere enn andre blir, er blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon

Forbudet mot direkte diskriminering Den dårligere behandlingen skyldes f.eks. graviditet, hudfarge, språk [årsakssammenheng] Ulik behandling av like tilfeller Usaklig forskjellsbehandling

Graviditetsdiskriminering Ikke forlengelse av vikariat på grunn av graviditet og foreldrepermisjon Ombudets sak 06/809

Graviditetsdiskriminering Ikke forlengelse av vikariat på grunn av graviditet og foreldrepermisjon Ombudets sak 06/809 Arbeidssøkeren som ikke kan være tilstede i hele perioden Ombudets sak 07/1796 Nemndas sak 13/2009

Graviditetsdiskriminering - oppsummering Særlig sterkt diskrimineringsvern. Skal svært mye til før arbeidsgiver kan vektlegge graviditet ved ansettelse. Vernet gjelder både for faste og midlertidige stillinger. Vernet gjelder hele arbeidsforholdet – fra utlysning til opphør.

Forbudet mot indirekte diskriminering

Indirekte diskriminering?

Forbudet mot indirekte diskriminering Med indirekte diskriminering i arbeidslivet menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en arbeidssøker eller arbeidstaker stilles dårligere enn andre arbeidssøkere eller arbeidstakere [på grunn av…]

Forbudet mot indirekte diskriminering Med indirekte diskriminering i arbeidslivet menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en arbeidssøker eller arbeidstaker stilles dårligere enn andre arbeidssøkere eller arbeidstakere [på grunn av…]

Forbudet mot indirekte diskriminering Med indirekte diskriminering i arbeidslivet menes enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis, handling eller unnlatelse som faktisk virker slik at en arbeidssøker eller arbeidstaker stilles dårligere enn andre arbeidssøkere eller arbeidstakere [på grunn av…]

Forbudet mot indirekte diskriminering Ofte ikke tilsiktet diskriminering Lik behandling av ulike tilfeller Usaklig likebehandling

Aldersdiskriminering Ansattes alderssammensetning Ombudets sak 07/1539

Aldersdiskriminering Vernet omfatter både eldre og yngre. Svakere vern. Samfunnsproblem?

Adgang til å forskjellsbehandle

Adgang til å forskjellsbehandle ”[…] forbudet mot direkte og indirekte diskriminering kan ikke gjelde absolutt og i alle situasjoner, fordi det ville føre til uheldige og utilsiktede konsekvenser i en del sammenhenger.”

saklig forskjellsbehandling = ikke diskriminering

Saklig forskjellsbehandling – 3 vilkår Forskjellsbehandlingen må: Ha et saklig formål Må være nødvendig for å oppnå formålet Ikke være et uforholdsmessig inngrep overfor den som er forskjellsbehandlet

Språkkrav

4. Språkkrav

Språkkrav

Språkkrav Saklighetsvurdering Saklig formål Nødvendig Ikke uforholdsmessig inngripende

Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt

Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt Generelle tilretteleggingsbestemmelser i arbeidsmiljøloven kapittel 4. I henhold til diskrimineringslovverket er det en særskilt tilretteleggingsplikt for personer med nedsatt funksjonsevne.

Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt Arbeidsgiver har en plikt til å iverksette tiltak for at en arbeidstaker eller arbeidssøker med nedsatt funksjonsevne skal: Kunne få eller beholde arbeid Utføre og ha fremgang i arbeidet Ha tilgang til opplæring og annen kompetanseutvikling

Tilretteleggingsplikt - unntak Uforholdsmessighetsbegrensning: Tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer. Kostnadene ved tilretteleggingen. Virksomhetens ressurser.

Tilretteleggingsplikt Arbeidstaker med ADHD Ombudets sak 06/1673 Nemndas sak 21/2007

Tilretteleggingsplikt Arbeidstaker med ADHD Ombudets sak 06/1673 Nemndas sak 21/2007 Barnehageassistent med epilepsi Ombudets sak 09/370

Tilretteleggingsplikt - oppsummering Krav til aktivitet og initiativ for begge parter. Arbeidsgiver må sette seg inn i tilretteleggingsbehovet. Innhente informasjon. Ekstern kompetanse ved behov.

Positiv særbehandling

Positiv særbehandling Ulik behandling som fremmer likestiling for de grupper som er vernet, er ikke i strid med loven.

Positiv særbehandling Like kvalifikasjoner innebærer ikke alltid i realiteten like muligheter. Erkjennelse av at enkelte grupper utsettes for usaklig forskjellsbehandling Underrepresentasjon av en bestemt gruppe

Positiv særbehandling Hvordan stiller dette seg i forhold til forbudet mot diskriminering? Om positiv særbehandling er forsvarlig må alltid tolkes ut fra konteksten og omstendighetene

Positiv særbehandling - eksempler Innkalle kvalifiserte personer fra en underrepresenterte gruppe til intervju. Ansette en person fra en underrepresentert gruppe som har tilnærmet like gode kvalifikasjoner.

Positiv særbehandling – en plikt? Oppstår det en plikt til særbehandling dersom man har oppfordret noen til å søke en stilling?

Positiv særbehandling – en plikt? Oppstår det en plikt til særbehandling dersom man har oppfordret noen til å søke en stilling? Kun adgang, ingen plikt til positiv særbehandling

Positiv særbehandling – en plikt? Oppstår det en plikt til særbehandling dersom man har oppfordret noen til å søke en stilling? Kun adgang, ingen plikt til positiv særbehandling Forholdet til aktivitetsplikten:

Positiv særbehandling – en plikt? Oppstår det en plikt til særbehandling dersom man har oppfordret noen til å søke en stilling? Kun adgang, ingen plikt til positiv særbehandling Forholdet til aktivitetsplikten: Aktivitetsplikten kan innebære et press om å vurdere å ta i bruk positiv særbehandling

PAUSE – LUNSJ

Seniorrådgiver Claus Jervell Aktivitets- og redegjørelsesplikten – verktøy for konkret likestillingsarbeid Seniorrådgiver Claus Jervell

Oversikt Hva er er aktivitetsplikten? Konkret likestillingsarbeid Hva er redegjørelsesplikten? Hvordan kan en likestillingsredegjørelse fremme likestilling?

Diskriminering er sjelden bevisst – Mitt utgangspunkt Diskriminering er sjelden bevisst – men likestilling er nesten alltid det!

Likestilling i arbeidslivet Noen har ansvar Det finnes likestillingsfakta Det er mulig å måle likestillingsresultater Endring krever systematikk Aktivitets- og redegjørelsesplikten er et verktøy

HVA ER AKTIVITETSPLIKTEN FOR LIKESTILLING?

Aktivitetsplikten i et nøtteskall Kjønn Etnisitet mv. Nedsatt funksjonsevne Offentlige arbeidsgivere X Private arbeidsgivere > 50 ansatte ≤ 50 ansatte Arbeidslivets organisasjoner

Aktivitetsplikten Arbeidsgiver skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling Dette innebærer at arbeidsgiver skal: Forplikte seg til å iverksette konkrete tiltak Definere mål for arbeidet Angi hvem som er ansvarlig for å nå målet Utarbeide og følge en bevisst strategi

Aktivitetsplikten …omfatter blant annet: rekruttering lønns- og arbeidsvilkår forfremmelse utviklingsmuligheter og beskyttelse mot trakassering

Hvorfor aktivitetsplikt Et forbud mot diskriminering alene er ikke tilstrekkelig for å hindre diskriminering og sikre likestilling. Arbeidsgivere må arbeide proaktivt for å oppnå lovenes formål.

Aktivitetsplikten – Fordeler Proaktive tiltak unngår en tilspisset situasjon hvor noen er anklaget for diskriminering. Proaktive tiltak frembringer viktig informasjon som kan synliggjøre barrierer mot likestilling.

Håndbok for aktivt likestillingsarbeid Diskrimineringsjuss med eksempler og definisjoner Sjekklister Veiledning på rapportering

Hvorfor sjekklister? Gir dere: Fakta om hva dere faktisk gjør Mulighet til å konkretisere tiltak Mulighet til å plassere ansvar Fakta om resultatene av arbeidet

Felles for alle sjekklister Ikke avgrenset til plikter Ikke en fasit Må tilpasses egen virksomhet Bør fylles ut av de som er ansvarlige for området som sjekkes

Felles for alle sjekklister Definer mål Liste over mulige tiltak Omfatter alle grunnlag Spør om hvem som er ansvarlig

Sjekklister for likestilling Forankring av likestillingsarbeidet Rekruttering og forfremmelse Opplæring og kompetanseutvikling Tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne Språklig tilrettelegging Graviditet, foreldrefravær og lignende. Tilrettelegging for kulturelle/religiøse minoriteter Seniorpolitikk Trakassering og diskriminering Lønnsforhold Arbeidstid Dette er viktige punkter i likestillingsarbeidet

Tiltak rekruttering og forfremmelse Annonserer i flere typer medier. Mangfoldserklæring i utlysningsteksten. Oppfordrer underrepresenterte grupper til å søke. Kaller kvalifiserte søkere fra underrepresenterte grupper inn til intervju. Sikrer likeverdig behandling i intervjusituasjonen, Legger vi vekt på relevante kvalifikasjoner minoriteter har. Foretar moderat kvotering. Gjennomfører tilretteleggingssamtaler for alle nyansatte. Andre tiltak:

Tiltak trakassering Har en klar og uttalt holdning mot trakassering/diskriminering Slår ned på diskriminerende språk og oppførsel Har opplæring om diskriminering i HMS-opplæringen Vurderer diskriminering som en mulig risikofaktor i HMS-arbeidet Har rutiner for behandling av mobbing/trakassering/diskriminering Har rutiner for registrering av klager på trakassering/diskriminering Annet:

Sjekklister for tilrettelegging for ansatte med nedsatt funksjonsevne Organisatoriske tilretteleggingstiltak: Fleksibel arbeidstid Tilpassete arbeidsoppgaver Tilrettelagt intern kommunikasjon

Generelt tilretteleggingstiltak: Har parkeringsplasser for forflytningshemmete ansatte Har automatisk døråpner ved inngangsparti Har heiser som er store nok for elektriske rullestoler og som er utstyrt med følbare betjeningsknapper og markering i punktskrift Har trinnfri adkomst til virksomheten, lokaler uten trinn og høye terskler

Generelt tilretteleggingstiltak: God belysning/merking og god farge og kontrastbruk Intern informasjon tilgjengelig i storskrift, punktskrift eller elektronisk format Gode akustiske forhold og visuell informasjon Teleslynge på møterom Handikaptoalett Allergivennlige materialer i interiøret Stiller det krav om universell utforming av lokalene på eksterne møter, seminarer og uformelle arrangementer

HVA SIER LOVEN OM RAPPORTERINGSPLIKTEN?

Redegjørelsen i et nøtteskall Tilstand -kjønn Tiltak - kjønn Tilstand – etnisitet/ nedsatt funksjonsevne Tiltak – etnisitet/ nedsatt funksjonsevne Offentlige arbeidsgivere X Private arbeidsgivere > 50 ansatte ≤ 50 ansatte Arbeidslivets organisasjoner

Likestillingsrapporten Plikten er todelt: Del 1: tiltaksrapportering Del 2: tilstandsrapportering Skal inn i årsrapport/årsbudsjett

Rapporteringsplikten del 1 (Kjønn, etnisitet, nedsatt funksjonsevne) Tiltak som er iverksatt Tiltak som planlegges iverksatt Med andre ord - en redegjørelse for hva man har gjort i forhold til aktivitetsplikten

Rapporteringsplikten del 2 Kjønn Oversikt over tilstanden for kjønnslikestillingen i virksomheten Etnisitet og nedsatt funksjonsevne Ikke rapportere om tilstanden Personvernhensyn og forbud mot å innhente helseopplysninger.

Kjønnsfordeling i forhold til: Lønn Antall ansatte Arbeidstid – heltid/deltid Foreldrefravær Personalpolitiske satsinger

Rapporteringsplikten – tilstand Nemndas avgjørelser i sak 11/2009 Rapporten må inneholder underliggende fakta (Ikke generell oppsummering) Systematisk beskrivelse av relevante forhold for å vurdere graden av likestilling Rapporten bør ha statistikk spesifisert ned til stillings- og sektornivå

Austevoll kommune – behandlet av nemnda Mannlige leiarar har i snitt eit høgare lønsnivå enn kvinnelige leiarar. Årsaka til dette er at toppleiarane og dei fleste rektorane er menn. Innanfor desse gruppene er lønsnivået høgare enn for andre leiargrupper. Austevoll kommune har i 2007 arbeida med lønspolitiske retningslinjer der ein legg vekt på å få lik løn mellom kjønna.

Austevoll kommune – behandlet av nemnda Mannlige leiarar har i snitt eit høgare lønsnivå enn kvinnelige leiarar. Årsaka til dette er at toppleiarane og dei fleste rektorane er menn. Innanfor desse gruppene er lønsnivået høgare enn for andre leiargrupper. Austevoll kommune har i 2007 arbeida med lønspolitiske retningslinjer der ein legg vekt på å få lik løn mellom kjønna.

Sør-Varanger- best i likelønn

Sarpsborg kommune

God kjønnsfordeling? I kommuneledelsen er kjønnsfordelingen svært god, med tre kvinner og tre menn i ledergruppen, i tillegg til rådmannen. Kvinner er noe underrepresentert som seksjonsledere, mens det er mer lik fordeling blant virksomhetsledere. Det er likevel kjønnstypisk fordeling i denne gruppen, med kvinner overrepresentert innen helse og omsorg, og menn overrepresentert som ledere for skoler og tekniske områder

Grimstad kommune – likelønn for ledere

Grimstad kommune

Grimstad kommune Lønnsgapet mellom kvinnelige og mannlige lederes gjennomsnittslønn ble noe mindre i 2007, men i 2008 gikk dette tilbake igjen slik at lønnsgapet er større enn i 2006. Årsakene til dette kan være mange. De nye enhetene innenfor barnehageområdet er små enheter. Størrelse, kompleksitet og konkurransedyktig lønn spiller inn ved lønnsfastsettelse for ledere i Grimstad. I lønnsforhandlinger i Grimstad er det vanlig å bruke prosentvise rammer. Dette vil kunne øke forskjeller som allerede er der.

Økt likelønn eller økt ulikelønn?

Risør kommune – kjønn og seniorpolitikk For kvinner i små stillinger er det ikke særlig interesse for seniortiltakene. Økt lønn er knyttet til stillingsstørrelsen og da gir ikke det noe merkbar uttelling. Tiltaket som gir økt fritid er heller ikke av interesse for denne gruppen for de ønsker stort sett å jobbe mer. Kvinner i større stillinger som jobber i helsesektoren ønsker økt fritid, men dette er ikke et mulig valg for dem p.g.a de utgiftene det vil påføre kommunen. Kun i stillinger hvor man ikke må erstatte vedkommende er dette tiltaket gjennomførbart. Bystyret har bedt om en vurdering av dette tiltaket siden det ikke kan gjelde for alle seniorene. Det tiltaket flest kvinner har valgt er tilretteleggingstilskudd på kr. 25.000,- for 100% stilling. Dette tiltaket regnes også ut i fra stillingsstørrelsen. Her har man bl.a. tilrettelagt med å leie inn ekstrahjelp når den ansatte trenger avlastning/hjelp i arbeidet, eller man har gitt den ansatte lettelser i sin turnus ved å leie inn ekstrahjelp. Tilskuddet er også brukt til å gi fri med lønn ved å leie inn vikar for størrelsen på tilretteleggingstilskuddet.

Foreldrepermisjon – Kristiansund kommune

Rapportering på tilstand for kjønnslikestilling Alle virksomheter bør rapportere på følgende % kvinner % menn Kjønnsdelt oversikt over ansatte Kjønnsdelt oversikt over ledere Kjønnsdelt lønn Kjønnsdelt lederlønn Kjønnsdelt oversikt over arbeidstid Fravær Personalpolitiske satsninger

Oppsummering Diskriminering er sjelden bevisst men likebehandling er nesten alltid det Ansvar omfatter også ansvar for ikke å diskriminere og å inkludere Skap rom for å snakke om diskriminering Etabler gode rutiner for å forebygge, behandle og registrere mulig diskriminering

Besøksadresse: Mariboes gate 13 Postadresse: Postboks 8048 Dep, 0031 Oslo Telefon: 23 15 73 00 SMS: 95 92 05 44 Grønt nummer: 800 41 556 Faks: 23 15 73 01 E-post: post@LDO.no Web: www.LDO.no