NOU 2011:4 Pressekonferanse 13.april 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
TBU Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2010 Foreløpig rapport fra TBU, 19. februar 2010.
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
Kontraktsoppfølging mv.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Det norske øko-markedet
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
MyPack Hent der du handler
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Styrearbeid i Norwegian
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Kvalifikasjonsordning
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Presentasjon av rapport 8. november 2006
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Distribusjonskanaler
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Merkeordningen Fairtrade Max Havelaar
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Kostnader, byggesak og kvalitet Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene april.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Konkurranse og samarbeid
NOU 2011:4 – virkninger for forbrukerne
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Eierstyring og lønnsomhet: Ny innsikt fra store norske selskaper Øyvind Bøhren Bernt Arne Ødegaard Institutt for finansiell økonomi Handelshøyskolen BI.
Finanskrisen og varehandel LOs frokostmøte 23. januar 2012.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Verdikjeden Betydelig konsentrasjon i hele verdikjeden
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Legemidler og helsetjeneste
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Utskrift av presentasjonen:

NOU 2011:4 Pressekonferanse 13.april 2011 Mat makt og avmakt NOU 2011:4 Pressekonferanse 13.april 2011

Mandat Kartlegge Vurdere Foreslå tiltak Styrkeforholdene i matkjeden Konkurranseforhold Priser, vareutvalg Forbrukerinnflytelse Vurdere Effektiv ressursbruk Uheldig bruk av kjøpermakt Internasjonale tiltak Foreslå tiltak Relevante tiltak… Mandat

14 møter Vareutvalg Prisstudier 97 intervjuer Maktanalyser Internasjonalt Matkjedeutvalget

166.1 mrd kr

Makt i matkjeden

70 tallet

80 tallet

I dag

Utvalget Paraplykjedene

Verdikjeden for mat

Verdikjeden for mat

Oppbygging av markedsmakt Sentralisert logistikk, innkjøp og prissetting Kontroll over forhandlingssystemene Effektiv kontroll med distribusjon, grossist og detaljist Vertikal kontroll Utvikling av egen merkevare (EMV) Eksklusivitetsavtaler Vertikal integrasjon i industri (eierskap) Importvernet Eiendomserverv Sterke norske merkevarer Oppbygging av markedsmakt

Høstjakta Paraplykjedene har regien Forhandlingsklimaet er blitt tøffere Dårlig samarbeid og tillitsforhold Trussel om hel eller delvis delisting Mindre forutsigbarhet Forhandlinger om pris, rabatter, bonuser på volumproduktene Innovasjon og forbrukerbehov lite fokusert Høstjakta

Utvalgets vurdering KMPG – videreformidling av informasjon Selv om flere uttalelser trenger en nærmere oppfølging og dokumentasjon, fremstår mange beskrivelser som troverdige og etterrettelige Dokumentert: Ber om opplysninger om nettopris til andre kjeder Krav om produktinformasjon utover kvalitetssjekk (resepter) Utvalgets vurdering

Forbrukeren!

Hvorfor er maten så dyr? Hvorfor er utvalget så dårlig? To snakkiser

Priser

Norsk prisnivå på matvarer betydelig høyere enn hos våre handelspartnere 2008: Det høyeste prisnivået i Europa Priser

Prisnivå i Norge ifht utvalgte land

Prisundersøkelse Danmark, Sverige, Norge (SIFO) Vekt på internasjonale produkter som ikke omfattes av tollvern og hvor lønns- og kostnadsforskjeller i Norden har liten innflytelse på leverandørprisene Næringsmidler Non-food 23% lavere i Sverige 22% lavere i Sverige 6% lavere i Danmark 10% lavere i Danmark   ”Korrigert for faktorere slik som valuta, merverdiavgift og særavgifter, viser resultatene noen av de samme tendensene som i tidligere tabeller. Flere faktorer kan bidra til å forklare slike forskjeller. En forklaring kan være at innkjøpsvilkårene varierer mellom kjedene i de ulike nordiske land, f.eks. at kjedene i Sverige og Danmark oppnår bedre innkjøpspriser enn de norske. Her kan innkjøpsvolum være en viktig faktor. En annen forklaring kan være at bruttomarginene er høyere i Norge enn ellers i Norden. Bruttomarginene består av indirekte kostnader (transport, husleie, lønn mv) pluss fortjeneste. Er det de indirekte kostnadene som er høyere, er det fortjeneste, eller er det begge deler? Tallmaterialet gir ikke grunnlag for å gi et endelig svar på denne problemstillingen, men Matkjedeutvalget stiller likevel spørsmålstegn ved om de indirekte kostnadene kan forklarer hele den observerte forskjellen mellom Norge og Norden forøvrig.” Prisundersøkelse Danmark, Sverige, Norge (SIFO)

Norsk prisnivå på matvarer betydelig høyere enn hos våre handelspartnere 2008: Det høyeste prisnivået i Europa Norge-EU 1998-2010: PVNorge<PVEU Norge-EU 2002-2010: PVNorge>PVEU Priser

Prisvekst - sammenlikninger

Både primærprodusenter og leverandører har problemer med å forstå og å få innsikt i hvordan forbrukerprisen settes og begrunnes. Tilsvarende har også mange kjøpmenn vanskelig for å skjønne sammenhengen mellom deres fortjeneste og prisen som settes på varene. Utvalget:

Prisdannelse og pristransmisjon Leverandører: Tvil om reduserte priser ved leveranser kommer forbrukerne til gode Komplisert transaksjonssystem Mye hemmelighold Fordyrende prismodeller Joint marketing – gjenytelsene uklare Prisdannelse og pristransmisjon

Hvorfor er maten så dyr? Særnorske vilkår Geografiske forhold Skatter, avgifter, valuta Importvern Politiske bestemte rammevilkår Geografiske forhold Fjellandet Norge Klima Demografiske forhold Liten befolkning Spredt bosetting Store transportkostnader Høyt lønns- og kostnadsnivå i Norge Hvorfor er maten så dyr?

”Forskjellene [i priser] er så stor [sammenliknet med Sverige] at heller ikke generelt høyere marginer i matkjeden i Norge, som følge av konkurransebegrensninger, kan utelukkes” Utvalget:

Vareutvalg

Utvalg for 21 varegrupper undersøkt Representerer ca 50pst av all norsk dagligvareomsetning Betydelig flere produktvarianter i svenske butikker uansett butikkstørrelse Totalt: dobbelt så mange produktvarianter i Sverige Forskjellen minst for de minste butikkene %vis vekst i antall prod noe høyere i Norge Sterk vekst i nye produkter innen ferskvare Vareutvalg

Vareutvalg Norge vs Sverige

Hva forbrukerne etterspør Helseriktige produkter Økologisk mat Lokalprodusert mat Ferskvarer Flere produktvarianter Hva forbrukerne etterspør

Utvalgets konklusjoner Utvalgets kartlegging viser noen klare avvik fra forutsetningene for et velfungerende marked Utvalgets undersøkelser bekrefter at det norske markedet har høyere priser og dårligere utvalg sammenliknet med de fleste andre europeiske land Forskjellen kan ikke utelukkende forklares med særnorske beskyttelsestiltak og et høyt lønns- og kostnadsnivå Utvalgets konklusjoner

Konkurransen i matkjeden

14,8% 20,9% 40,6% 23,7%

(kiosk, bensinstasjon, små dagligvare) Dagligvarehandel Servicehandel1 (kiosk, bensinstasjon, små dagligvare) Storhusholdning2 Norges-Gruppen Coop Norge ICA Norge Rema 1000 69 % 23 % 8 % Omsetnings-kanaler 23,3 % 15,7 % 24 % 40 % 31 % 1 I kioskmarkedet har NorgesGruppen og Reitan servicehandel, gjennom sine grossister, andeler på hhv 40 % og 45 %. 2 Omsetning via grossistledd (ASKO). Omsetningskanaler

Markedsposisjon paraplykjeder

Leverandørmarkedet Deler av leverandørmarkedet svært konsentrert Bare de største leverandørene kan diktere betingelser Mindre leverandører og svakere merker har problemer med å hevde seg Leverandørmarkedet

Konkurranse og styrkeforhold Sterk konsentrasjon både i detaljist-, grossist- og leverandørleddet Storhusholdningsmarkedet er særlig problematisk Indikasjon: høy grad av ”soft discount” lavpriskjeder Forholdet Kiwi/Rema1000 Påpeker fare for stilltiende prissamarbeid Konkurranse og styrkeforhold

Utvalgets flertall: Dersom utviklingen i Norge fortsetter i samme takt og retning der paraplykjedene kan diktere mer eller mindre ensidige betingelser i avtalesettene, vil en slik utvikling være uheldig i forhold til en sunn konkurranse og et balansert maktforhold i matkjeden Utvalget:

Egne merkevarer (EMV)

EMV EMV i vekst, men ulik for varegruppene EMV ferskvare i sterk vekst EMV - en mulighet for små produsenter uten egne merker EMV kan øke mangfoldet Urettferdig konkurranse? Uakseptabel kryssubsidiering? Svekket innovasjon? Uheldig vertikal kontroll? EMV

EMV Ytterligere maktforskyvning fra leverandør til paraplykjede Kopiering, utilstrekkelig merking og strategisk prising skaper skjev konkurranse EMV kan ha positive effekter for konkurransen og være gunstig for forbrukeren dersom EMV ikke gis urimelige konkurransefortrinn EMV

Internasjonale tiltak

Internasjonale erfaringer Internasjonale undersøkelser og sammenlikninger: Innovasjon, produktutvikling Fremvekst av nye og mindre leverandører Vertikal integrasjon Konkurranseforholdene i hele verdikjeden for mat Urimelig forretningspraksis Internasjonale erfaringer

Initiativ i EU Frivillige ordninger Tvungne ordninger Spilleregler (”code of conduct”) Rettidig betaling, svinn, retur Joint marketing, delisting Ombudsmann Belgia, flere EU-land Tvungne ordninger Lovpålagte tiltak,forskrifter Innstramninger, prisregulering Voldgiftsdomstol (adjudicator) Storbritannia, Frankrike, Irland Initiativ i EU

Utvalgets forslag

Lov om forhandlinger og god handelsskikk i dagligvaresektoren mv Unngå urimelig utøvelse av kjøper- og selgermakt Tilstrebe rimelig risikofordeling Respektere immaterielle rettigheter Ytelse og motytelse skal beskrives klart Forbrukerne skal sikres en rimelig andel av ytelser gjennom pris, utvalg, kvalitet og tilgjengelighet Lov om forhandlinger og god handelsskikk i dagligvaresektoren mv

Ombud for dagligvaresektoren Overvåke Veilede Håndheve Sanksjonere Klageadgang for tredjepart Ankeadgang til Markedsrådet Ombud for dagligvaresektoren

Dagligvareportal Informasjon Prissammenlikninger Vareutvalg Kvalitetsbeskrivelse Informasjonen skal være oppdatert og komplett Dagligvareportal

En fullstendig næringsdeklarasjon på matvarer må bli obligatorisk Opprinnelsesmerking Produsent og produksjonssted Skal også gjelde EMV Matmerking

Utvalget støtter en ny formulering i formålsbestemmelsen til konkurranseloven

Andre anbefalinger Vurdere behovet for en norsk franchiselov Ta initiativ til en særskilt vurdering av konkurransen innen storhusholdning og servicemarkedet Iverksette en studie av pristransmisjonen Utvikle kostnadsreduserende distribusjons- løsninger for småskalaprodusenter Følge opp med relevante tiltak som blir gjennomført i EU Andre anbefalinger

Mindretallsforslag

Eierskapsbegrensning Et mindretall på 5 medlemmer Begrunnelse: økt konsentrasjon, krysseierskap og vertikal integrasjon Et øvre tak på erverv bør vurderes Samlet bør paraplykjedene ikke kontrollere mer enn 90 pst av det samlede dagligvaremarkedet Eierskapsbegrensning

Salg med tap Mindretall på 6 medlemmer Ber om nærmere utredning om hvordan salg med tap eventuelt kan reguleres Salg med tap

Mat, makt og avmakt