”Sammenstød af mønstre”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Om Hanne Ørstaviks Like sant som jeg er virkelig (1999)
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Faginformasjon om programfagene for
Barnelitteraturen som sjanger?
Sex og singelliv Solskinnshistorie, lett underholdning, mannskamp eller litterær dystopi? Om Fatso (2003) av Lars Ramslie.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Om å skrive om litterære tekster
A short story is a story that is short
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Noveller og kortprosa fra norsk og internasjonal litteratur
A short story is a story that is short
Om å skrive om litterære tekster
Om Mikael Niemis Populärmusik från Vittula (2000)
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Kapittel 5 Litteraturen etter 1980 Læreplanen sier at du skal kunne
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Kapittel 2: Episk diktning
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Litterære virkemidler
Å stable en egen identitet på bena Om kropp, språk og identitet i Lars Amund Vaages roman Kunsten å gå (2002)
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Johan Borgen
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Elevtekster Trinnforelesning A
Sammensatte tekster PPU
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten
Sammensatte tekster ALU
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
ALU1, Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten.
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten A1A,
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Litteraturen etter 1980.
Å skrive noveller.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

”Sammenstød af mønstre” Om Katrine Marie Guldagers København (2004)

Norsk, svensk og dansk litteratur ved tusenårsskiftet Vi ser flere tendenser på samme tid: Narrativ utfoldelse (Saabye Christensen, Jan Kjærstad, Kjartan Fløgstad, Tore Renberg, Karl Ove Knausgård, Sara Stridsberg (Drömfakulteten), Carsten Jensen). En utvikling mot det enkle, enten i form av naivisme (Erlend Loe og Beate Grimsrud) eller minimalisme (Hanne Ørstavik, Kjell Askildsen, Helle Helle og Naja Marie Aidt (Bavian))

Guldagers forfatterskap Dagene skifter hænder (1994) Styrt (1995) Blank (1996) Ankomst, Husumgade (2001) København (2004) Kilimanjaro (2005) Lysgrænsen (2007) En plads i historien (2008) Nu er vi så her (2009) En rekke barnebøker

Presentasjon av København Novellesamlingen består av 11 noveller Handlingen i novellene er med noen unntak lagt til København Det ”stafettpinneaktige” De tette forbindelseslinjer mellom de 11 novellene (og mellom de andre novellesamlingene)  

Presentasjon av København Språklig stil: Et nøkternt, hverdagslig språk uten eksperimenter Tematikk: Novellesamlingen belyser og kritiserer indirekte vårt moderne samfunn Det overfladiske samværet Skjebnen Tilfeldigheter Fellesskap Isolasjon

Tenkepause ”Hvordan lever vi? Er vi fælles om noget? Eller bliver vi slynget længere og længere væk fra det, der kunne være en fælles midte? Og befinder vi os et – lykkeligt? – sted mellem den moderne værdens løse fællesskaber og de gamle, forpligtende sammenhænge?” (Guldager 2004) Diskuter utsagnet (gjerne i forhold til andre tekster)

Kulturhistorisk ramme Modernisme som en form for intellektuell orientering hos kunstnere som ønsker nye uttrykksformer for å kunne uttrykke sine opplevelser av at de gamle verdiene bryter sammen, og at de tradisjonelle uttrykksformene har mistet noe av sin relevans Kulturell krise Identitets (erfaringens) krise En språklig krise

Kulturhistorisk ramme (fort.) Et ønske om å finne frem til nye uttrykksformer. Den fragmenterte fortellingen. Det tilsynelatende ustrukturerte. De kryssende linjene. Individets bevegelser i byrommet Assosiativ logikk. Sammenhengen som må skapes av leseren. Kosmopolitisme

Den lille og den store verden København og Kilimanjaro En kosmopolitt er en verdensborger, person som betrakter hele verden som sitt fedreland. Et sentralt poeng i kosmopolitisk teori er sammenknytningen av det lokale og det globale i et tett skjebnefellesskap – kombinert med svekkelsen av det nasjonale. En globalisert biografi

Tenkepause Norskfaget i Kunnskapsløftet; monokulturelt eller flerkulturelt?

Novelle – noen mulige sjangertrekk (”lærebokdefinisjon”) En novelle er kort i forhold til en roman En novelle starter ofte in medias res Novellen foregår som oftest innenfor et kort tidsrom, på begrenset plass og med få hovedpersoner og bipersoner Noveller har som oftest en spenningskurve som stiger mot en topp mot slutten av novellen eller vendepunktet Slutten er gjerne åpen, Sammenlignet med en roman er novellen ofte komprimert, kun det viktige er tatt med Man bruker ofte antydninger fremfor klartekst

Novelle – noen mulige sjangertrekk Lengde ”a short story can be read in one sitting.” (Edgar Allan Poe) En muntlig fortellertradisjon ”Ei novelle bør ikkje vare lenger enn det tar å drikke ei flaske raudvin.” (Ragnar Hovland) Begivenhet ”Hva er vel en novelle, annet enn en uhørt, inntruffet begivenhet.” (Johan Wolfgang Goethe) Tematikk ”Novelleskriving er ein krevjande sport, ein slags litteraturens 400-meter.” (Ragnar Hovland) Begynnelser og avslutninger ”Novellen skal være som et godt utført sleggekast.” (Jan Kjærstad) Sjanger som en forventning til teksten

Den minimalistiske novellen – noen kjennetegn Minimalisme som litterær retning dreier seg om en reduksjon av de språklige virkemidlene Korte fortellinger med et bildefattig og lite utbrodert språk. Dialogen er ofte mye brukt Stilen er hverdagslig eller muntlig Fortelleren er som regel enten tredjepersonsforteller som forklarer lite og nøyer seg med å vise fram, eller en upålitelig førstepersonsforteller Det er ofte lite handling, og mye tilstandsbeskrivelse Minimalismen preger både det språklige uttrykket og det tematiske innholdet F. eks. Kjell Askildsen, Hanne Ørstavik , Anne Oterholm, Helle Helle, Katrine Marie Guldager og Trude Marstein

”En bænk i Tivoli” Novellen om Heinz, det mest ensomme mennesket i verden som er redd for å virke som det mest ensomme mennesket i verden.

Tenkepause ”En bænk i Tivoli” en minimalistisk novelle? Ta gjerne utgangspunkt i språklig uttrykk og tematisk innhold

Perspektiverende lesing Novellen. Struktur, historie og analyse (1997), Marie Lund Utskrift: Nye norske noveller (2003)