Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
VELKOMMEN KICK OFF INTELLIGENTE HELSE OG OMSORGSTJENESTER.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Advisory Board for IT- studiene 2011 Bedriftspresentasjoner ved IT-avdelingen.
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
”Riga Revisited” Arbeidsseminar for Avdeling for IT Hotell Laholmen, Strømstad Jan Høiberg.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Ledersamling barnehage juni 2013.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Informasjon om hva det vil si å være teknologistudent i Oslofjordalliansen Studieåret
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Kulturstrategi for Oppland
Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Regionale forskningsfond
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Oslo 2014 – status (juni 2016) Ingrid Os Dekanmøtet,
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Senter for læring og utdanning
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Gjennomføring av tilsynet
Forslag til felles MA-struktur
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Konsept for nytt nettsted for Høgskolen i Østfold
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
15.jan. 2019: Ferdigstillelse emnebeskrivelser i EpN for 2019/20
Utskrift av presentasjonen:

Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007

Hvorfor omlegging? Driftsresultatene våre må forbedres de neste 2-3 årene for å unngå reduksjon i virksomheten. Hovedproblem: Vi har for få studenter og de produserer for lite studiepoeng. Det er (for) lenge siden forrige store faglige revisjon av kjernestudiene. ”Back to the ’80s”: Vi må utvikle spennende studier som kan rekruttere godt, er i forkant av den faglige utviklingen og har en tydelig ”Halden-profil”.

Når? Strategiseminar med påfølgende vedtak om omlegging i avdelingsstyret i januar/februar Arbeidsseminaret i Latvia markerte ”kick-off” for utviklingen/omlegging av studiene. Utviklingsarbeidet vil skje sommer/høst 2007 og våren Nye studieplaner skal være klare i april og første nye studieår operativt i august 2008.

Hovedinntrykk fra Riga De faglige diskusjonene om innhold i studiene er i ferd med å konvergere. Vi fikk mange gode og nyttige innspill til omlegging av måten vi organiserer, strukturerer og presenterer studiene på. Omlegging av lavere grads studier er viktigst i dagens situasjon: Uten gode bachelorkandidater forvitrer masterstudiet.

”Konsensus” 1: Generelt om studiene Nåværende studieprogrammer videreføres, men reorganiseres og omarbeides. Omlegging til en fleksibel organisering av studiene, med mer dynamiske studieplaner og flere ”inngangs-porter” avhengig av hva man ønsker å utdanne seg til (jfr. innspill fra Børre L. og oppsummering fra arbeidsgruppe 2 v/Steinar.) Mer nærings- og industrirettede studier i sam- arbeid med IFE og andre regionale bedrifter.

”Konsensus 2”: Profilering og rekruttering Profileringen av HiØs IT-miljø må styrkes regionalt og nasjonalt – men vi må først finne og forankre profilen(e). Samarbeidet med fylkets vg. skoler skal økes og systematiseres. HiØ må fremstå, både for utdanningssøkere og mulige samarbeidspartnere, som fylkets viktigste kompetansesenter for IT (se bl.a. innspillene og idéene fra Tom Heine og Gunnar). Vi må holde på de studentene vi får inn: Eget ”kick-off semester” og spesielle tiltak for faglig sosialisering og trivsel.

”Konsensus” 3: Teknologi i studiene (Minst) ”dobbelt av alt”: Studentene skal eksponeres for flere plattformer, OS, verktøy og utviklingsomgivelser Spesiell(?) vekt på åpen kildekode, åpent innhold, åpne standarder og plattformuavhengighet. ”Læringsplattformen” til IT skal baseres på Web 2.x., åpne samarbeidsverktøy og sosial programvare. Fokus på bærbare maskiner, mobile (kjørbare? flygende?) systemer og lokasjonssensitiv, sikker og intelligent teknologi.

”Konsensus” 4: Innhold i studiene Eget opplegg for første semester (”kick-off”/”go’ digital”). Mer prosjektbasert læring, med større, gjennom- gående prosjekter på tvers av enkeltemner i alle semestre – organisering i temasemestre? Fra akademiske disipliner til temafag (OOP -> ”Webutvikling”, Algebra -> ”Sikring mot data- inbrudd” etc.) En del matematikk og realfag integreres tettere i IT-emnene – ”just in time” istedetfor ”just in case”.

”Konsensus” 5: Mer om innhold i studiene Flere kurs felles for alle studenter: Mer valgfrihet og færre kurs totalt. Tydeligere forankring i avdelingens FoU. Open-ended prosjekter som utfordrer også de gode studentene. Innføring av nytt opplegg for program- meringsundervisningen (jfr. skisse fra arbeidsgruppe 4).

Videre arbeid – høst 2007 Avdelingsledelsen lager skisser til ny struktur på studieporteføljen og nye studieplaner, basert på Riga-seminaret. Skissene videreutvikles i et arbeidsseminar for hele kollegiet, tidlig høst Det settes ned arbeidsgrupper som i samarbeid med ledelsen får ansvar for å lage hver sine deler av de endelige studieplanene, frist januar 2008.

Videre arbeid – vår 2008 Studielederne sluttfører beskrivelsene av studieporteføljen og syr sammen innspillene fra arbeidsgruppene til ferdige studieplaner, frist april Emneansvar for nye kurs i første studieår fordeles i kollegiet tidlig i vårsemesteret, slik at emnene er operative til studiestart i august.