1 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 2: Utfordringene TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
27. januar 2004TDT4285 Planl/drift IT-syst (M10)1 Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 31. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 11: Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Praktisk info til prosjektkunder
1 21. mars 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 24: Logging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
1 Forelesning nr 7 Statisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Vår 2005 Anders Christensen, IDI.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Microsoft Office2010 ved UiO Fellesmøte IT-ansvarlige januar 2011.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
1 7. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-Syst Forelesning nr 27 Backup TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 14 Redundans TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 15. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 17 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
17. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Velkommen! SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 10. januar 2006 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 2: Utfordringene TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Grunnleggende testteori
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Arbeid med bistand Rapportering.
Human Factors i boring og brønn
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 22. februar 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19 Helpdesk TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Problemstyring Problem Management
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
Exchange. EXCHANGE-MIGRASJONEN Øyvin Wormnæs Pilot-test IT-direktøren vedtok at USIT skulle være pilot-miljø  Stort spenn i plattformer og klienter.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Overvåking Feilhåndtering
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Cake Q3 Storulykke 1.
1 21. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19: Revisjonskontroll TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kvalitet, risiko og avvik
12. Organisasjonsutvikling
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
12. Organisasjonsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

1 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 2: Utfordringene TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen, IDI

2 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Historikk Minimaskiner IBM-PC ”Internettet” Mainframes Hjemmemaskinen Bærbare Regnesentre EDB-avd IT-avd Servicecenter Tynne klienter 2010 Cloud comp

3 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Fagets karakter Fra aktivitet → yrke → fagfelt Mange ”midlertidige” og tilfeldige utøvere Er blitt en karrierevei Fremdeles litt vel mye ”kvakksalveri” Raske endringer (paradigmeskift) Både pragmatisk og religiøst/synsende Aldri kjedelig – alltid noe som skjer Grenseflater mot mange andre fag

4 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Hva er IT-drift? Profesjonell drift av storskala dataanlegg Mange maskiner Mange brukere Heltids- beskjeftigelse Indirekte oppgave Stabs- funksjon Stor kompleksitet Ressurs- utnytting For andre enn deg selv Datamaskiner Nettverk Programvare Brukere Funksjonalitet Stabilitet Kost- nader Bruker- behov Parallelle systemer Vedlikehold Infra- struktur Globalt

5 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Systemadministrators roller? Installatøren Reparatøren Vedlikeholderen Problem- forebyggeren Helten Infrastruktur- byggeren Policy- skriveren Rutine- utføreren Laboratorie- teknikeren Produkt- finneren Innkjøperen Løsnings- designeren Improvisatøren Nisje- område- eksperten Utdanneren Etterforskeren Avstrafferen Planleggeren Dommedags- profeten Prosjekt- lederen Budsjett- administratoren Bruker- forkjemperen Teknokraten Selgeren Leverandør- kontakten Den visjonære Overvåkeren Hønemor Tilretteleggeren Hjelperen Feil- søkeren Kvalitets- sikreren Sikkerhets- eksperten Vaktmesteren Nattevakta Skurken Prosjekt- arbeideren Psykologen Lytteren Team-med- arbeideren Lederen Brann- mannen Fikseren Syndebukken Detektiven Forslags- stilleren Den visjonære

6 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Terminologi Sysadmin (systemadministrator) person som er (del-)ansvarlig for drift av et datasystem. Drifte – noe man gjør med kyr. System(s) administration – en eller mange systemer?

7 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Grenseflater mot andre fagområder IT-drift Informasjons- sikkerhet Prosjekt- styring Salg VVS Utvikling Datanett Ledelse Ytelses- vurdering Databaser

8 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Tre store problemstillinger Drifts- problemer Endringshåndtering Skalerbarhet Person- kommunikasjon Tre komponenter som er forårsakende, deltakende eller forsterkende i 90% av alle dataproblemer

9 15. januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Problemstilling 1: Endringshåndtering Målrettet og nyttig endring Planlagt i forkant, bieffekter klarlagt Kontrollert gjennomføring Forhåndstestet og utprøvd Rekonstruerbart og reverserbart Sporbarhet i ettertid Evne til ferdigstilling

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Problemstilling 2: Skalerbarhet Kapasitetsplanlegging Testing opp mot antatt full last Design av løsninger som lar seg skalere ”Organisatorisk” skalerbarhet Monitorering for å forstå hva som skjer Kan ta ut stordriftfordeler

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Problemstilling 3: Personkommunikasjon At alle oppfatter ett budskap likt Differensiering av viktighet på meldinger Sikre seg at meldinger kommer frem Unngå ’antagelser’ Unngå forsinkelser i byråkrati Unngå forvrengning og filtrering

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Ti utfordringer 1.Måldefinisjon – er behov avklart og målene definert? 2.Feilsøking og -retting – eller ren symptombehandling? 3.Endringer – planlagt, målrettet, dokumentert, reverserbart? 4.Sikkerhet – integrert i alt, eller isolert venstrehåndsarbeid? 5.Divergens – hva motvirker akumulerte småendringer? 6.Kompleksitet – er det mulig å ha oversikt? 7.Kommunikasjon – snakker man forbi hverandre? 8.Katastrofeplanlegging – kan driften reetableres? 9.Bevare eller forbedre – hvor går riktig balansen? 10.Læring – læres det i forkant eller etterkant?

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 1: Måldefinisjon Er det sikkert at kundene og deres behov er tilstrekkelig klarlagt, og at man har definert oppgavene som skal løses, med hvilket kvalitetsnivå og med hvilken indre prioritering? Vet man om man leverer dette? Semesterstart flyttes en uke tidligere på året enn hva som har vært vanlig: TT skifter ikke om fra sommerruter før en uke i semesteret, og SITS har kantinene på halv bemanning og mange ”stengte” bord.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 2: Feilsøking og -retting Utfører man målrettet og hensiktsmessig feilsøking? Tester man tilstrekkelig? Og er feilrettingen relevant, og ikke bare symptombehandling; eller store rekonfigureringer der en korrigering er tilstrekkelig? Bookmarksfil ”forsvinner” hyppig for mange brukere. I starten: det tas inn fra backup. Etter hvert: det lages skript for å ta ekstra mange kopier av disse. En stund senere: man finner feilen etter målrettet feilsøking.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 3: Endringer Skjer endringer på en planlagt, kostnadseffektiv, målrettet, dokumentert, reverserbar og repeterbar måte; og at alle berørte personer er informert, og at ingen uventede bieffekter oppstår? En bruker kommer med et ønske om endring av oppsett for skriverne, som høres enkelt ut, og derfor endres system ad hoc. Det viser seg å ha bieffekter for andre brukere, men man husker ikke helt hvordan endring ble gjort, og kan ikke reversere den.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 4: Sikkerhet Er alle viktige data identifisert, og sikret mot tap; og er alle data som uvedkommende ikke skal ha innsyn i sikret på tilstrekkelig måte? Håndteres sikkerhet fortløpende eller i isolerte skippertak? I en stor org med fokus på sikkerhet ble det oppdaget at alle kunne lese hverandres filer. Da det ble påpekt, ble det innført forbud mot å gjøre dette, fremfor hindre mot at det var mulig å gjøre det, eller logger for å verifisere at det ikke ble gjort.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 5: Divergens Har man sikret at maskinene over tid ikke divergerer som følge av mange akkumulerte, tilfeldige småendringer? Finnes det mekanismer for å konvergere maskinenes tilstand? Datasystemet som aldri kommer opp av seg selv etter strømstans: endringsrate og intervallene mellom strømstansene og det at system aldri restartes ’i utide’ gjør at nærmest er sikret at ’noe nytt’ går galt hver gang.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 6: Kompleksitet Har man oversikt over systemets kompleksitet; og er kompleksiteten større enn hva brukernes behov tilsier? Jobbes det for å redusere kompleksiteten der den er høyere enn det som trengs? Telling på IDI: 692 PC-er hadde til sammen 730 hardisker, fordelt på 132 ulike modeller (med stort og smått) – selv om de 7 hyppigste modellene utgjorde 50% av alle harddiskene.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 7: Kommunikasjon Får alle parter den kommunikasjon de skal ha; blir all kommunikasjon oppfattet korrekt og likt; og finnes det måter å ta tak i situasjoner der kommunikasjon er utilstrekkelig eller misforstått? Brukerstøtte ifm en feil som en bruker har meldt inn, og sier ”Det ordner seg når maskinen blir bootet”. Brukeren tenker: ok, jeg får vente til de kommer og booter. Drift: nå vet brukeren at han skal boote sin egen maskin – case closed.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 8: Katastrofe- planlegging Er det tatt høyde for at driften kan fortsette (med unntak av mindre og akseptable ulemper) uansett hvilken (u)tenkelig hendelse som måtte skje? Er dette noensinne blitt testet? Case: Hva vil NTNU gjøre dersom man kommer på jobb en mandag morgen og finner at Gløshaugen har sklidd ut og ligger på 200 meters dyp nesten ute ved Munkholmen?

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 9: Bevare eller forbedre? Skal ressursene brukes på vedlikeholdsarbeid (dvs å holde ting flytende) eller å forbedre, øke og fornye systemet (dvs at man kommer videre)? En bruker påpeker en feil i et program. Det er korrigert i neste versjon. Du vurderer å finne en work-around, men velger å oppgradere. Dagen etter kommer ti brukere med problemer som er relatert til oppgraderingen.

januar 2010 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Case 10: Læring Lærer man av feilene man gjør? Lærer man av andres feil? Lærer andre av de feilene man gjør? Er det noen som forsøker å finne ut hvilke feil som gjøres og analysere hva som kunne vært gjort bedre, og hvordan det da skulle vært gjort? Et fly har styrtet, og det er mistanke om teknisk svikt. Alle andre fly av samme type blir satt på bakken inntil man får avklart de mistankene man har og/eller får sjekket de flyene som har fått midlertidig flyforbud.