Presentasjon av ResPunch - Fagdelen
Intro Kort om ResPunch Hensikt med ResPunch Oppgaven Problemer underveis Vårt produkt, PunchSim
ResPunch teknologien Sandskjerm utviklet av firmaet ResLink Har aldri blitt brukt før Gulltopp med ResPunch Et alternativ til konvensjonelle skjermer
Hensikt med ResPunch Regulere innstrømning fra formasjon Likt trykktap i hver sone Jevn forflytning av vannfront Lavere vannkutt og høyere utvinningsgrad
Oppgave Beregne trykktap ved bruk av ResPunch Optimalisere plassering i reservoaret Antall moduler Antall hull pr. modul Total strømningsrate fra reservoaret Program i JAVA som sluttprodukt
Trykktapsberegninger
Trykktap Tap gjennom formasjon Tap gjennom ResPunch Tap gjennom tubing til GFA
Formasjonstap Darcy’s lov: Antar homogen bergart Neglisjerer effekt fra gravitasjon Dreneringsradius 200 m
Ness strukturen 3 soner; Ness 1-2-3. Ulik permeabilitet Ulik permeabilitet horisontalt og vertikalt Ulik tykkelse Ulikt tap av trykk
Ness 1 Pres = 313 bar P0 = Pres - ΔPres Swellpacker Ness 2
Trykktap i Respunch Hastighetsprofiler Antagelser Utledninger
Hastighetsprofiler - Radiell skjermhastighet - Radiell punchhastighet - Horisontal skjermhastighet - Horisontal punchhastighet U(x)
Antagelser Støttepilarer mellom screen og produksjonsrør Ingen radiell strømning i ringrom Stasjonær strømning Enfase Porøsitet
Utledning Lineær approksimasjon Innstrømning Utstrømning
Strømningsrate for Respunch Utledning Strømningsrate Bernoulli: Innstrømming Utstrømming Strømningsrate for Respunch
Utledning Total systemligning Navier-Stokes Kontinuitet gir strømningshastigheter - Innstrømningsseksjon - Punchseksjon: Total systemligning:
Løsning av problemet Tabell med tubingtrykk som variabel Iterasjon Optimalisering Løses i MS Excel
Tap i produksjonsrør Hydrostatisk trykktap Friksjonstrykktap Leveringstrykk Kriterium ved iterasjon, avhengig av produksjonsraten q.
Vårt produkt Programmet PunchSim simulerer strømning og trykktap ved bruk av ResPunch Brukergrensesnitt Input fra bruker
PunchSim i JAVA Forstudium Krav Konstruksjon Implementering Testing Ferdig produkt Systemutvikling består av ulike faser.
Forstudium Problemstilling Terminologi Samarbeid Muligheter Felles løsning Hva er det essensielle. Hva er mulig å implementere.
Krav Krav til det ferdige produktet Brukergrensesnitt Riktig bruk av formler Generelle problemstillinger Testing Problemstilling forstått. Dette dokumenteres i krav. Skal få fram hvordan programmet skal fungere, ikke hvordan det skal implementeres.
Konstruksjon Hensikt: Ønsker å modellere de ulike delene av programmet og hvilke relasjoner de har seg i mellom. Unngå dobbeltarbeid, øke forståelsen. Sile ut feiloppfatninger
Klassediagram
Sekvensdiagram
Implementering Oppbygning rammeverk Brukergrensesnitt Ivaretakelse av input fra bruker Formler og funksjonalitet
Testing Beregninger i MS Excel Testing av hver enkelt metode Testing av iterasjon Feilmeldinger til brukergrensesnitt
Kjøring av programmet PunchSim Kjøring av programmet
Problemer underveis Trykktapsberegninger Konstruksjonen og oppbygningen av ResPunch’en Klassediagram Samkjøring av variabler Datatrøbbel
Spørsmål?