Marin Teknikk 2 – Motstand Dag 3: Beregning av skipsmotstand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
23 Finn ligningen for det planet  som inneholder linja
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Monopolistisk konkurranse og oligopol
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Eksperter i Team 2005 Gullfakslandsbyen
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Velkommen! 4/4/2017.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Institutt for helhetsmedisin
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Motstand & Propulsjon - Kontraktfestet - Reduserte kostnader
Motstandskomponenter - oppdatert
Variasjon i bølgemønster
Hvordan finne formfaktoren r
Utskrift av presentasjonen:

Marin Teknikk 2 – Motstand Dag 3: Beregning av skipsmotstand Foreleser: Professor Sverre Steen

Sist forelesning Motstandskomponenter: Potensialstrømning Trykkmotstand Viskøs trykkmotstand Motstand på 3-D legemer sylindre, kuler, og lignende

Gjenstående temaer Oppsummering av motstandskomponenter (så langt) Friksjonsmotstand, form-motstand, formfaktor Effekt av ruhet på skroget Luftmotstand Motstand fra modellforsøk (Øving 12) Bølgemotstand Optimalisering av skrogform, effekt av bulb, etc. Flere motstandskomponenter: Virveldannelse Motstand på tverr hekk Appendix motstand Gruntvannsmotstand Empirisk motstandsberegning (Øving 13) Direkte beregningsmetoder (CFD)

Motstandskomponenter Friksjonsmotstand Trykkmotstand Kan beregnes med potensialteori Viskøs trykkmotstand Trykkmotstand som avhenger av viskøse effekter Krefter dekomponeres i fartsretning og summeres til total motstand:

Friksjonskoeffisient for flat plate - Et skip er ikke en flat plate! Hvordan ta hensyn til skipets fyldighet? Turbulent strømning Overgangsområde (transisjon) Laminær strømning

Hastighetsfordeling langs skroget Øket hastighet gir større friksjonsmotstand Redusert overtrykk i akterskipet

Formfaktor Cv: Viskøs motstandskoeffisient Korreksjon av friksjonsmotstand for å ta hensyn til skipets fyldighet Fyldigheten fører til øket hastighet rundt skroget Øket hastighet fører til øket friksjonskraft Redusert trykkøkning i akterskipet bidrar til formfaktor Cv: Viskøs motstandskoeffisient CF: Friksjonskoeffisient for flat plate k: Formfaktor

Hvordan finne formfaktoren k? k antas lik i modell og full skala k finnes derfor gjerne fra modellforsøk Alternative metoder: Slepe modellen ved så lav hastighet at den ikke lager bølger Prohaska’s metode Empiriske formler

Prohaska’s metode for å finne formfaktor

Prohaska’s metode Eksponent for Fn velges slik at dataene faller mest mulig på en rett linje

Formfaktor for mange ulike modeller Konstruksjon av empirisk formel

Effekt av ruhet på motstand I full skala vil skroget ha ruhet i form av sveiseskjøter, ujevn malingstykkelse, begroing osv. Friksjonsformlene for flat plate gjelder for glatt overflate Ruhet vil øke friksjonsmotstanden Økningen i friksjonsmotstand avhenger først og fremst av ruhetens ”tykkelse” (eller høyde) Ruhet avhenger også av ruhetens ”form” (hvor spisse toppene er, og hvor langt det er mellom dem)

Sammenheng mellom ruhet, Rn og friksjon Økende ruhet

Betydningen av ruhetens form Alle de ulike formene gir samme økning i friksjonsmotstand

Effekt av ruhet på total friksjonsmotstandskoeffisient Økende ruhet

ITTC’57 Friksjonslinje med og uten ruhet

Ulike ”friksjonslinjer” benyttet ved skipsmodellprøving

Beregning av motstand på skip Modellforsøk Empiri/erfaringsformler basert på modellforsøksresultat Direkte beregning Separat beregning av bølgemotstand og friksjonsmotstand Samtidig beregning av bølgemotstand og friksjonsmotstand (CFD)

William Froude (1810-1879) Kjent som grunnleggeren av moderne skipsmodelltesting Innførte oppdeling av motstand i friksjonsmotstand og restmotstand Gjorde slepeforsøk med ”planker” og formulerte formel for friksjonsmotstand Formulerte dagens skaleringslover for hastighet og restmotstand

Skalering av friksjonsmotstand Modell: CFm=CF(Rnm) Skip: CFs=CF(Rns)

Skaleringsprosedyre Mål total motstand i modellskala Beregn og trekk fra alle kjente ikke-Froude-skalerte motstandskomponenter i modellskala Skaler restmotstand til full skala Beregn og legg til alle kjente ikke-Froude-skalerte motstandskomponenter i full skala

Øving 12 Skalering av motstand fra modellforsøk Sammenlikning av motstanden til tre modeller med ulike forskipsvarianter Uten bulb Liten bulb Stor bulb Lurt å bruke Excel eller tilsvarende verktøy til beregingen

Slepeprøver Testprosedyre: Modellen akselereres til konstant hastighet Hastigheten holdes konstant I minst 10 sekunder Middelverdi for perioden med konstant hastighet beregnes og benyttes I den videre analysen

Eksempel på tidsserie fra slepeprøve

Instrumentering

Slepetanker på Marinteknisk Senter Tank I Tank II Tank III Tank I +III* Length: 175.0 m 25.0 m 85.0 m 260.0 m Width: 10.5 m 2.8 m 10.5 m 10.5 m Depth: 5.6 m 1.0 m 10.0 m 5.6/10.0 m * Tank I and III can be used simultaneously and also as one long tank (Tank I +III) by removing the gate (12) and wave absorber (15).

Model tests in the Ship Model Tank

Bølgemotstand Trykkmotstand  Froude skalert Kan beregnes (temmelig nøyaktig) med potensial-teori Det er sammenheng mellom viskøs trykkmotstand og bølgemotstand, men for et velformet skip er denne sammenhengen ikke så sterk For et skip med gitt størrelse og hastighet er det først og fremst bølgemotstanden vi kan påvirke med utforming Kunnskap om bølgemotstand er viktig for design og optimalisering av skrogform

Visualisering av resultat av beregning av bølgemotstand med potensialteori RoPax skip i 22 knop

Trykk og bølgemotstand

Trykkfordeling på forskip

Beregnet bølgeheving for to varianter av lite tankskip, 12,5 knop

Bølgedannelse rundt et skip uten markerte skuldre

Bølgedannelse rundt et skip med markerte skuldre

Samvirke mellom baug og hekkbølgesystem

Sammenheng mellom bølgemotstand og Froude-tall

Et lengre skrog har mindre bølgemotstand

Et lengre skrog har mindre bølgemotstand

Akterskipets form har liten innflytelse på bølgemotstanden

Bidrag til bølgemotstanden fra tverr- og spredebølger

Bølgebrytning

Bølgesystem med og uten bulb

Effekten av bulb på bølgesystem Uten bulb Med bulb

Effekt av bulb på modellen i Øving 12

Bulb Bulbtyper: Dråpeformet med tyngdepunktet langt nede - ▲ Ovalt tverrsnitt - 0 Dråpeformet med tyngdepunktet langt oppe - ▼ For Fn>0.25 virker bulben positivt ved å lage et bølgesystem i motfase med skrogets eget bølgesystem For Fn<0.25 kan bulb virke positivt ved at fyldighet flyttes fra skuldrene og framover

Virvel- motstand Dannelse av virvler krever energi, og vil derfor (normalt) øke motstanden

Motstand fra virvler fra slaget

Appendix-motstand Motstand på ”vedheng” til skipet (modellen), slik som: Ror Akslinger og akselbraketter Slingrekjøler Stabilisator-finner Osv. Motstand på appendix kan bestemmes fra: Modellforsøk kjørt med og uten appendix på modellen Empiriske data (for eksempel drag-koeffisienter for liknende geometriske former) Skalering av appendix-motstand Motstand på appendix er som regel kun viskøs motstand (friksjon + eventuelt viskøs trykkmotstand) Skalering avhenger av omfang av avløsning og graden av laminær strømning – vanskelig!!

Motstandskomponenter

Motstand på grunt vann