Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Motstand & Propulsjon - Kontraktfestet - Reduserte kostnader

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Motstand & Propulsjon - Kontraktfestet - Reduserte kostnader"— Utskrift av presentasjonen:

1 Motstand & Propulsjon - Kontraktfestet - Reduserte kostnader
- Høyere hastighet

2 Pensum Litteratur - Motstand
«Motstand, Fremdrift, Styring» - Walderhaug Slepemotstand Del I og Del II (It’s Learning) «Motstand og Propulsjon, Propell- og Foilteori» - Sverre Steen Kapittel 1 (It’s Learning) «Hydrodynamikk» – Jens-H Jorde. (It’s Learning)

3 Motstand skip - slepemotstand
«Et skips motstand er den kraft som skal til for å slepe skipet med en gitt hastighet i stille vann» «Og at denne kraften kan estimeres fra modell målinger/beregninger» –> SKALERING!

4 Modelltesting ? Skalering

5 Model tests in the Ship Model Tank

6 Slepeprøver Testprosedyre: Modellen akselereres til konstant hastighet
Hastigheten holdes konstant I minst 10 sekunder Middelverdi for perioden med konstant hastighet beregnes og benyttes I den videre analysen

7 Eksempel på tidsserie fra slepeprøve

8 William Froude ( ) Kjent som grunnleggeren av moderne skipsmodelltesting Innførte oppdeling av motstand i friksjonsmotstand og restmotstand Gjorde slepeforsøk med ”planker” og formulerte formel for friksjonsmotstand Formulerte dagens skaleringslover for hastighet og restmotstand

9 Variasjon i bølgemønster

10 Froudes’ hypotese


Laste ned ppt "Motstand & Propulsjon - Kontraktfestet - Reduserte kostnader"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google