Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Sommervikar i Blend.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Forandringsfabrikken
Kvinne på topp September2008.
- handlinger og holdninger
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Prosessarbeid: Bion | Kelly
GROW modellen.
En måte å lese Bibelen på
Frontlinjeserivce
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
En sammensmelting av figurene på side 97 og 128 i boken Kulturanalyse
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
God kommunikasjon på nettet
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Paul Harris En kreativ og nytenkende mann Han grunnla Rotary i 1905 fordi han savnet nære venner i sin nye hjemby Reiste rundt i USA i fem år.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Og.
Tema: Kommunikasjon i team
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Fra ”Nesten som deg selv”
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Lederstiler.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Ledelse og Den nordiske modellen Kl
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Kommunikasjon.
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Utskrift av presentasjonen:

Kl. 1215 – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO HiT: 11.09.2009 Kl. 1215 – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Delemne 2: Barnevern og vernepleie.

Selv-erkjennelse: To figurer settes sammen: side 46 og 128 i boken Kulturanalyse

Samhandlings- identiteter I hver sammenheng agerer «magefølelser» gjennom Integrerende, Tlpassende, Beregnende og Aavvisende stiler. Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse Side 97 og 128 Figurene på side 46 og 128 3

Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse Figuren på side 46 og 128 N. Luhmann, G. Kelly, W. Bion, Ibn Khaldun osv Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse Side 97 og 128 4

”Dumhetens beitemark er usunn for menneskene”, ”Du forvirrer meg”, sier hun. ”...og du snakker for lavt”, legger hun til. ”Du er dominerende”, sier han. ”…og attpåtil kommer du alltid for sent!”, legger han til. ”Dumhetens beitemark er usunn for menneskene”, sier Ibn Khaldun (1332-1406)

Jeg er-identitet Når det er nødvendig, JEG BUDSKAP: Når det er nødvendig, må en uttrykke seg på en måte som gir minst mulig spillerom for tolkninger og fantasier fra mottakerens side. Snakk for deg selv og la andre snakke for seg. Unngå å trekke inn andre, særlig i ubehagelige situasjoner: Bruk heller ”vi” eller ”man” osv.

Jeg ”ser” deg! Bruk ”Jeg-budskap”, ikke ”Du-budskap”: ”at du alltid må komme for sent!” ”Jeg blir irritert når du, som i dag, kommer for sent.” Vær konkret og spesifikk, ikke generell. Unngå aldri, alltid. Beskriv hva du ser og hvordan du blir påvirket. Ikke vurder! ”Jeg synes du er altfor dominerende” [Du-budskap]. ”Under møtet i dag hadde jeg problemer med å få fram det jeg ville, da du avbrøt meg flere ganger” [Nyttig…]

Jeg har behov for… Snakk direkte til den det gjelder, ikke gå omveier. Send generelle skriftlige meldinger til alt personale istedenfor til den det gjelder. Gi uttrykk for egne følelser og behov, men ta samtidig ansvar for det du føler og har behov for: ”Du gjør meg forvirret”, sammenlignet med ”Jeg føler meg forvirret, for jeg forsår ikke hva du mener. Kan du forklare deg nærmere?”

Jeg ber deg om… Unngår spørsmål som er fordekte påstander: ”Hvorfor må du bestandig snakke så lavt?”. Et ekte spørsmål stilles av en som vil ha et svar. Formuler negativ kritikk på en måte som gir mottakeren mulighet til å forandre seg. Eksempelet ovenfor gir ingen mulighet for forandring. ”Vil du vær så snill å snakke litt høyere, jeg hører ikke hva du sier” er langt bedre.

Trygghet Trygghet Oppmerksomhet

1. Orientering gj. ryggsekkviten 6. Kulturmiksarena Og nettverksbygging LEAD 5. Forståelse 4. Oppmerk- somhet 3. Trygghet Argumentere 2. Selvaktelse Dirigere 1. Orientering gj. ryggsekkviten Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse Entusiasme Lytte Niklas Luhmann LEAD

Teorier om ledelse Teoriene er: - Tannenbaum og Schmidt: en skala med 7 stiler og 4 samhandlingsformer - Mintzbergs lederrolleteori: hva ledere faktisk gjør - Blake og Mouton: Ledergitteret - Fiedlers kontingensteori: Effektive ledertyper i ulike situasjoner - Hersey og Blanchard: Ledelse og medarbeidernes modenhet - Vroom og Yetton: Ledelse og involvering i beslutningstaking - G. Yukl: ledelse er MER enn påvirkning av medarbeidere - Argyris og Schøn: Lederens bruks- og uttrykte teorier - Transaksjonsledelse og transformasjonsledelse - Joharivinduet: Joseph Luft og Harry Ingham - Bions følelsesprosesser - Motivasjonsteorier

Kulturanalysemodellen og ldedelsesteorier