Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
ADVERB.
OBJEKTSPRONOMEN.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Finn alle setningsleddene du kan.. Hvilke setningsledd kan du?
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
SYNTAKS
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
PRONOMEN.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Valencia.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
SYNTAKS 2 Leddstilling.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Litterære virkemidler
Ordklasser Inndelingen
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Partisipp I norsk.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
EN OPPSUMERING Passiv. Grunner til å bruke passiv 1/ agens er ukjent 2/ agens er uinteressant 3/ agebs skal skjules 4/ tekststrategi: fokusering, poengtering.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Kapittel 16 På fotballtrening.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.

Vi henter materiale fra ordklasser når vi lager setninger Vi henter materiale fra ordklasser når vi lager setninger. Hvert setningsledd består av ”stoff” fra en eller flere ordklasser.

Setning: Ei ordrekke som består av verbal og subjekt. Helsetning: ei setning som kan stå alene og gi grammatisk mening. Leddsetning: ei setning som står inne i helsetninga som setningsledd eller som del av setningsledd.

Eksempel: Per Sundnes leder programmet. Per Sundnes leder det. Karl Ove Knausgård skrev romanen.

Lizan får ros. Hermann liker musikk. Dhashaani vil spille dataspill i dag. Aurora stilte mange fine spørsmål om språk. Suphakd kan to språk.

Vibeke har mange venner. Ellen smiler. Mette liker tørrfisk.

Verbal er det viktigste leddet i setninga, det som bygger den. Verbal er alltid dannet av ordklassen verb. Verbalet kan være enkelt eller sammensatt. Eksempel: leder- ledet – har ledet- vil lede skriver – skrev – har skrevet – vil skrive

Verbets tider er det lurt å pugge. Det er morsomt å kunne dem. Se eget ark.

Setningsledd: Ord som utgjør et setningsledd har disse egenskapene: De kan sammen flyttes til første plass i setninga uten at setninga blir ugrammatisk eller skifter grunnleggende betydning. (tematisering) De kan byttes ut med et erstatningsord uten at setninga blir ugrammatisk. (Bruk av pro-ord)

Subjekt: Subjektet er et nominalt ledd. (Merk at substantiv og pronomen heter n i spillene). Ofte er subjektet den som utfører verbalhandlinga, men ikke alltid. Subjektet kommer (nesten) alltid rett foran eller rett etter verbalet i fortellende setninger. Når vi skal finne subjektet, spør vi: Hvem eller hva pluss verbalet.

Formelt subjekt Det regner og blåser i dag. Det ble sendt ut mange invitasjoner til festen. I og med at alle norske setninger må ha subjekt, bruker vi det som subjekt når vi ikke har noe subjekt med innhold.

Formelt subjekt: Ytringer om vær og temperaturer Passiv-setninger I setninger med egentlig subjekt. Eksempel: Det kommer en pike gående. Det sto et digert troll og sperret veien for ham.

Direkte objekt: Det er vanlig å dele objektene i direkte objekt og indirekte objekt. Når vi skal finne objektet, kan vi spørre hva/hvem pluss verbalet pluss subjektet.

Eksempel Torvald Steen skrev romanen Det lengste svevet i 2008. Verbalet er alltid verbet som enten står i finitt form (presens, preteritum) eller en sammensatt form der hjelpeverbet er finitt. Her: preteritum. Hvem skrev romanen? Torvald Steen, subjekt. Hva skrev Torvald Steen? romanen Det lengste svevet er direkte objekt.

Indirekte objekt: Dersom ei setning inneholder mer enn et objekt, er det første objektet et indirekte objekt. Det indirekte objektet er den, det eller de som handlinga skjer til fordel for eller til ulempe for. Det indirekte objektet betegner ofte personer eller firmaer, osv. Gammelt uttrykk: omsynsledd eller hensynsledd. Eksempel: Ellen ga Mathusan ros. Kobe ga Silvia en kjempefin presang til fødselsdagen. Vibeke ga Mette skjenn fordi hun ikke kunne dataspillene godt nok. (tulla)

Predikativ Verb som regnes som uselvstendige tar predikativ når vi stiller ”objektspørsmålet”. Slike verb er: være, bli, hete, synes, kalles, anses som, regnes som/for, døpes, osv. Eksempel: Et band fra Bodø heter Kråkesølv. Sofie er snill. Nicole er sympatisk. En gutt i klassen heter Benjamin.

Adverbial Et adverbial kan være et adverb, et preposisjonsuttrykk eller til og med et substantiv. (Jeg kom hjem søndag.) Det kan også være en leddsetning. Adverbialet gir oss utfyllende opplysninger om tid, sted, årsak, osv i forhold til verbalhandlingen. Når vi skal finne adverbialet spør vi: Når/hvor/hvordan/hvorfor pluss verbalet pluss subjektet pluss objektet.

Adverbial – eksempel: Når skrev Torvald Steen romanen Vekten av snøkrystaller? Svar: I 2006: adverbial. Dessuten er leddet et preposisjonsuttrykk, og det er nok en grunn til å analysere det som adverbial.

Et eksempel til: Alexander Rybak vant konkurransen i Moskva i 2009. Her har vi to adverbialer: i Moskva og: i 2009

Konjunksjonal Konjunksjonal er en konjunksjon som står som setningsledd. Eksempel: Men Torvald Steen skrev romanen Vekten av snøkrystaller. Og Maria Arredondo går videre.

Subjunksjonal: Eksempel: Han visste at Torvald Steen hadde skrevet en ny roman. Torvald Steen skrev romanen som dere alle har lest. Da Torvald Steen hadde skrevet denne romanen, var han nok litt spent.

Subjunksjonal er et lite ord som innleder leddsetninger Eksempel: at, som, osv.

Alle setningsledd kan stå først Alle setningsledd kan stå i forfeltet (først) i norske setninger. Når vi setter et annet ledd i forfeltet enn subjektet, kalles det tematisering. Flytteprøva går ut på å finne ut hvilke ord som hører sammen og utgjør et setningsledd. Denne utføres nettopp ved tematisering.

Norsk er et SVO- språk: subjekt pluss verbal pluss objekt. Eksempel: Torvald Steen skrev romanen.

Leddrekkefølge og andre grammatiske trekk SVO-språk: Adjektivet står foran substantivet (god bok) Genitiven står foran eller etter hovedordet: bilen hennes, hennes bil Relativsetninga står etter korrelatet Eksempel: Torvald Steen skrev oppvekstromanen som dere har lest.

Leddrekkefølge og andre trekk ved SVO-språk Preposisjoner (slik): i senga, på fjorden Bøyde hjelpeverb foran hovedverbet Eksempel: Torvald Steen har skrevet romanen som vi snakker om.

Frase: Grupper av ord som utgjør egne setningsledd eller deler av setningsledd

V2-regelen I norsk må verbalet stå på andreplass i alle setninger. Eksempel: Jeg spiser tørrfisk hver sommer. Hvis vi setter et adverbial i forfeltet, må vi foreta en inversjon, det vil si at subjekt og verbal må bytte plass slik at verbalet blir nummer 2. Hver sommer spiser jeg tørrfisk.