KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Samordning av statlige innsigelser – forsøk 12
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Høyhastighetsutredningen
PLANFORUM SØR-ODAL KOMMUNE
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
E16 Skaret - Hønefoss Gert Myhren - planleggingsansvarlig
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Informasjonsmøte Om utredning av Ringeriksbanen Råd til utredningsfasen.
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E 16 OG RINGERIKSBANEN STATUS OG FRAMTID Matz Sandman REGION HADELAND, 14. FEBRUAR 2014.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Utredninger og planfase
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Velkommen!.
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Høyhastighetstog i Norge- Realitet eller utopi?
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Fornebubanen Erfaringer.
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør sør/vest Hole, 28. januar 2014

Jernbaneverkets innsigelse «Jernbaneverket kan ikke akseptere veialternativ som ikke legger til grunn en felles korridor med jernbane på strekningen Rørvik – Hønefoss, og vil fremme innsigelse mot disse». «Felles korridor» betyr samordnet planlegging: Mål for utviklingen av transporttilbudet i korridoren må styre samarbeidsformen. Felles løsninger krever en felles arbeidsprosess.

Samordnet planlegging Samarbeid/felles trase på deler av strekningen kan: gi løsninger som reduserer inngrepet i sårbare områder gi synergier ved en felles utbyggingsprosess; både praktiske og økonomiske Samarbeid/felles trase på deler av strekningen vil: Kreve at deler av E16 Hønefoss -Skaret planlegges på nytt tilpasset jernbaneinfrastrukturen. Som grunnlag må det gjøres en felles alternativutredning

Ringeriksbanen og E16 Aktuelle traseer

Oppdragsbrev fra Samferdselsdepartementet om utredning av Ringeriksbanen (dat. 20.12.2013) Ringeriksbanen skal regnes som en av intercitystrekningene Det er ikke nødvendig å utarbeide ny KVU, men det skal vurderes kvalitetssikring Statlig reguleringsplan skal vurderes Planlegging med sikte på oppstart tidligst mulig i siste seksårsperiode

Forts: Utredningen skal dekke utredningsbehovet før planlegging etter plan- og bygningsloven kan starte opp: Utvikle utbyggingsalternativer med dobbeltspor og dimensjonerende hastighet som resten av IC Oppdatert kostnadsanslag og beregning av samfunnsøkonomisk lønnsomhet Forholdet til dagens kapasitet gjennom Oslo Forholdet til E16 Vurdering av statlig plan Forholdet til andre utredninger: KVU Oslonavet, ERTMS Utbyggings- og finansieringsmodell: “vurdering av OPS.”

Ringeriksbanen og E16 Aktuelle traseer