Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
BraWeb Bestilling.
Brukerveiledning for gruppeledere
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
Brukerveiledning Basware
Veiledning for firmakunder
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september
E-handel.
MASTERCARD FRA DANSKE BANK
Agresso Leverandørreskontro
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Forstandere i trossamfunn
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
Veiviser for utfylling av elektronisk innkjøpsanmodning
Informasjonsmøte om endringer i e-handelsløsningen E-handelsløsningen knyttes sammen med fakturaløsningen.
Søknad om utstyrsmidler for grupper. Finn ”verktøykassa til gruppa Klikk på ”søknad om midler” Du får opp bilde for innlegging av brukernavn og passord.
INTERNHANDEL.
Gerica på ny plattform Oppdatert
OPP2011 Agresso 5.5 tirsdag Kl. 09:00-11:00 Oslo kommune
Årsoppgjør Notat vedr. frister/rutiner årsoppgjør sendt
Opplæring i BasWare Elektronisk fakturabehandling
ANSKAFFELSER I BYDEL STOVNER
Momskompensasjon Budsjettene er beregnet på at beløp som belastes koststedet er fakturabeløp ekskl. mva. Viktig å påføre kode, slik at man ikke blir belastet.
Fra individuell kunnskap til kollektiv kvalitet
Regnskapsprogrammet Praktisk arbeid Arbeidsgangen Bilagene konteres og registreres i vinduet for bilagsregistrering. Inn og utbetalinger til kunder og.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
Krav til faktura Forhåndsnummerert – på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer Firma skal ha org.nr Mva skal være spesifisert Adressert.
Invoices.
Basware Purchase Management
Søknad om tilskudd/ prosjektmidler Skriv søknad og be om at evt. tildelte midler overføres bankkonto Kopi til regnskap sammen med bilagsblankett.
Oppgradering fra Agresso 5.4 til Agresso 5.5
Funksjoner og Innstillinger i
Opplæring i BasWare ThinClient --- Elektronisk fakturabehandling
Introduksjonskurs i regnskap – fasit til oppgaver
Nytt vedr. Ankomstregistrering i AP - Oracle 11i Signe Marie Bjordal / Januar 2003.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
MVA i statsforvaltningen
Forventninger til økonomen
KomRev Trøndelag IKS Dokumentasjon av balansen Bokføringsloven §11, forskriftens kapitel 6 Ved utarbeidelse av årsregnskap skal det foreligge dokumentasjon.
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Vedlegg til søknad om spelemidlar.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Regnskapsavdelingen APRIL Utgiftsføring / betaling Oppsummering årsregnskap Fakturabehandling Ferieavvikling Vekking PLAN.
Betalingsmodulen i FS 25. november 2015 Geir Vangen og Kathy Foss Haugen, FSAT.
Tips og Triks i Agresso Ingar Slette, UNIT4 Agresso AS.
Produksjonstilskudd og avløsertilskudd Kompetansesamling 2. februar 2016 Ingrid Knotten Haugberg.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
VELKOMMEN TIL FAGDAG I ØKONOMI
Hva viser Mytos egentlig?
(overordnet beskrivelse) Regnskap Sluttbruker Rekvisisjon
Opplæring SAP Portalen
ØKONOMIFORUM 12. DESEMBER 2017
Læringsmål Når du har studert dette kapitlet, skal du kunne
BASWARE.
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Utgiftsrefusjon Hver dag sendes det ut en e-post til de godkjennere som har nye oppgaver i sin innkurv. Du bruker utgiftsrefusjon når du har hatt utlegg.
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem

Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem Behovshaver- Enhver i virksomheten som melder et anskaffelsesbehov Bestiller- Den i virksomheten som har fått delegert ansvar til å foreta bestillinger og kontere fakturaer Budsjettansvarlig- Den som er videredelegert budsjettansvar og attestasjonsmyndighet fra virksomheten

Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Elektronisk Bestillings- og Fakturasystem Superbruker- Sentral(e) person(er) i økonomi/regnskap stab med ansvar for rutiner, regelverk og oppfølging av bestillinger og fakturaflyt http://utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/elektronisk_bestillings_og_fakturasystem/

Prosessen for en leverandørfaktura Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Prosessen for en leverandørfaktura Faktura- sentralen Bestiller Budsjett- ansvarlig Bokføring og utbetaling 1. Mottar faktura 2. Skanner 3. Verifiserer - Ressursnr. - Fakturanr. - Org.nr - Bankkontonr. - Forfallsdato - Fakturadato - Sum avgiftsbeløp Sum bruttobeløp 4. Leser faktura inn i Agresso 1. Kontrollere fakturainformasjon Leverandør Beløp 2. Kontere faktura Art (konto) Koststed Funksjon Mvakode 1. Kontrollere fakturainformasjon 2. Kontrollere kontering Fakturasentralen utfører kontroll av faktura- informasjon og kontering ved bokføring Utbetaling ved første remittering

Prosessen for bestiller Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Prosessen for bestiller Bestiller blir varslet pr e-post om at det ligger en faktura klar for godkjenning Kontroller fakturaen mot evt. pakkseddel eller rekvisisjon, og sjekk at beløp, mva, forfallsdato osv er korrekt på fakturabildet Dersom faktura er ok, påfør kontering og godkjenn faktura Dersom faktura inneholder feil, ta kontakt med leverandøren og sett fakturaen på vent Dersom fakturaen inneholder feil referanse/er sendt til feil person, finn ut hvem som skal ha fakturaen internt og sett faktura på vent inntil det er avklart hvem som skal ha faktura Dersom opplysningene på fakturaen er feil, eller kvaliteten på fakturabildet er for dårlig, eller at fakturaen skal sendes til noen andre kan den avvises. Faktura går da tilbake til Fakturasentralen.

Krav til salgsdokument Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Krav til salgsdokument Være nummerert og datert Angi navn og adresse til leverandør Inneholde org.nr. samt bokstavene MVA Angi navn og adresse til mottaker av varen/tjenesten Angi kvantum eller omfang av det som er levert/ytet Pris – dvs vederlag for varen tjenesten Angi pris uten avgift, samt selve avgiftsbeløpet, evt spesifisere ulike avgiftssatser Angi stedet selve varen er levert/ytet

Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen MVA-koder

Generelle unntak i lov om kompensasjon av MVA Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Generelle unntak i lov om kompensasjon av MVA Omkostninger vedrørende servering og leie av selskapslokaler. Dette kan dreie seg om matvarer tiltenkt servering på møter og lignende; ulike typer bevertning og representasjon Anskaffelser til personkjøretøy. Det gis ingen kompensasjon for kostnader tilknyttet personkjøretøy. Det gis kun kompensasjon i forhold til varebil klasse II Anskaffelser i forbindelse med personalboliger Gaver og utdeling i reklameøyemed (med en verdi over kr 50,- inkludert MVA) Merverdiavgift på kunst og antikviteter Merverdiavgift på anskaffelser til bygg, anlegg eller annen fast eiendom for salg og utleie. Kompensasjon ytes likevel for anskaffelser til boliger med helseformål eller sosiale formål. Der samme gjelder fellesanlegg i tilknytning til boligene

Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Rutiner og Kontroll Alle kjøp av varer og tjenester skal skje med rekvisisjon og man må oppgi det ressursnummeret som fakturaen skal sendes til. Alternativt skal det foreligge en avtale eller abonnement. Rekvisisjonen sikrer Oslo kommune 30 dagers betalingsbetingelser fra det tidspunkt faktura er mottatt og akseptert. Bestiller har ansvaret for at Oslo kommune får 30 dagers betalingsbetingelse på fakturaen. Når varene kommer kontrolleres pakkseddelen opp mot bestillingen. Pakkseddelen festes til rekvisisjonen. Det vektlegges at det skal være en reell og dokumenterbar kontroll på at varer og tjenester er mottatt.

Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Rutiner og Kontroll Bestiller vil motta faktura på Web. Når faktura kommer, kontrolleres denne mot rekvisisjon og pakkseddel. Rekvisisjonsnummeret kan påføres i kommentarfeltet i konteringsbildet. Bilagsnummeret skal påføres på rekvisisjonen før denne arkiveres. Rekvisisjoner/pakksedler skal oppbevares i tre år. Disse bør for eksempel oppbevares i egen perm hvor man også har oversikt over løpende abonnementer og avtaler som også genererer fakturaer. Bydelen vil foreta kontroller på at denne rutinen blir fulgt. Det samme vil Kommunerevisjonen gjøre.

Pålogging og valg av oppgave Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Pålogging og valg av oppgave Åpne påloggingsbildet Legg inn brukernavn – firma – passord Klikk på oppgave Fakturaattestering 2. 3.

Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Fakturaattestering

Klikk på en faktura for å åpne fakturadetaljer Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Klikk på en faktura for å åpne fakturadetaljer Fakturadetaljer vil alltid vises under den faktura man har valgt

Kontroller faktura Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Viktige felt å kontrollere: Leverandør Fakturanummer Forfallsdato Valutabeløp Valuta Bruttobeløp Skriv ut fakturaimage: Velg 75% Høyreklikk og velg skriv ut bilde (eller klikk på printerknappen)

Kontering og behandling av faktura Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Kontering og behandling av faktura 6. 2. 4. 3. 1. 5.

Felthjelp ved kontering Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Felthjelp ved kontering Sett markøren i feltet hvor felthjelp ønskes Et spørsmålstegn fremkommer til høyre for feltet Trykk på spørsmålstegnet for å få frem felthjelp Mulig å søke på både tekst og tall

Andre knapper til bruk ved fakturagodkjenning Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Andre knapper til bruk ved fakturagodkjenning

Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Fordelingsliste

Splitt faktura NB! Bruttobeløp og brutto mvakode Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Splitt faktura NB! Bruttobeløp og brutto mvakode

Kjekt å vite… Det er viktig å splitte på avgiftskoder Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Kjekt å vite… Det er viktig å splitte på avgiftskoder Det er viktig å splitte på art -Gebyr skal føres på 11299!!! Dummy -Art 99997 – gå inn i fordelingsliste og velg hvem faktura skal sendes til -Sted 70899 – Fakturaen sendes regnskap for videre behandling

Spørring faktura i Agresso Web Portal Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Spørring faktura i Agresso Web Portal

Brukerstøtte Bojie Bersamina Britt Olsen Steffen Brattøy Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Brukerstøtte Bojie Bersamina bojie.bersamina@bsh.oslo.kommune.no (234)75232 Britt Olsen britt.olsen@bsh.oslo.kommune.no (234)75238 Steffen Brattøy steffen.brattoy@bsh.oslo.kommune.no (234)75231 Linda Krogh Lyche linda.krogh@bsh.oslo.kommune.no (234)75301