Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Årshjul Abildsø skole FAU
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Klassekontaktsmøte Vår Helhetlig lese- og skriveopplæringsplan Målet med planen er å kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen på Korsvoll skole.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Kompetanse for kvalitet
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Oppfølging av nasjonale prøver
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Drammensskolen – Norges beste skole
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nasjonale prøver Møte for skolene 29. august 2014
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
Styring av Osloskolen Mål- og resultatstyring
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Dag Olav Espeland1 UTVIKLINGSVERKSTED BTV 7. APRIL HØYSKOLEN BI NYDALEN Det kommunale kunnskapsgrunnlaget for styring av skolen. –Skien kommune som.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver Regional konferanse i Tønsberg 16. – 17. april 2007 Prosjektleder Ole Christian Melhus.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Skoleledermøte 2.12.2008 Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen

Bedre læringsresultater Lærerløftet OSLO - holdningsskapende arbeid En trygg skole RektorskolenOSLO Finansiering Lønnspolitikk Rekruttering Kartlegging og doku-mentasjon Tilsyn Informasjon Profilering Kvalitetsportalen OSLO Oppfølging - styringsdialogen Digitale lærings Ressurser IKT Mål- og resultat- styring Økt gjennomstrømning Sosial mobilitet Åpenhet

Resultater fra kartlegging av leseferdighet 2. trinn 5 10 15 20 25 30 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2.årstrinn

Oslo – et helhetlig system for kvalitetsutvikling Avgangsprøve, eksamen/fag og svenneprøve Osloprøver i basisfag Statlige kartleggingsprøver – obligatorisk Nasjonale prøver Tilsyn Veiledere Kompetanseutvikling - verktøy for intern skolevurdering (Kvalitetsbarometeret) - verktøy for rapportering (Kvalitetsportalen, Oslo) - verktøy for balansert målstyring (BMS) Brukerundersøkelser STYRINGSDIALOGEN Rapportering – oppfølging - åpenhet

Prøveplan OSLO Nasjonale prøver Statlige kartleggingsprøver Osloprøver Fag Trinn Lesing Regning Lesing engelsk 5, 8 Fag Trinn Lesing Regning/tallforståelse 2, 7, 9,10 2 Osloprøver Fag Trinn Digital kompetanse Naturfag Lesing Matematikk 5, Vg1 5, 8 Vg1

Lærerløftet Oslo Etterutdanning: Fagspesifikke kurs nye læreplaner 1- 13– Over 7000 kursplasser i perioden 06-09 Målrettet kursing/skolering innenfor prioriterte områder (progresjon i grunnleggende ferdigheter, elevvurdering og dokumentasjon av læringsutbytte) Videreutdanning: Egen stipendordning for lærere. Høst 08: Mellom 150 og 200 lærere får tilskudd til videreutdanning Tilsagn gis basert på den enkelte skoles elevresultater og lærernes formalkompetanse Produksjon av studiepoeng med egne måltall på skole- og etatsnivå.

Rektorskolen OSLO Annen lederutvikling Rekrutteringskurs – skoleledere 3-årig masteropplæring (Handelshøyskolen BI) – Målgruppe: ledere og lærere Annen lederutvikling Mini-master: Temakurs Coaching Mentoring

”Tidlig” innsats - læringstrykk LeseUtviklingsSkjema (systematisk vurdering av leseprogresjon) ”Alle teller” (skoler som sliter/tett på) Lesing og regning i VgI Early Years – metode for bedret leseprogresjon i Groruddalen Kartlegginger – PrøveplanenOslo Skriftlig vurdering på barnetrinnet – i alle basisfag Sjekkliste for progresjon på alle trinn Fravær Antall 1’ere Resultatfokus på alle nivå

Kampen mot drop out – viktige elementer Grunnleggende ferdigheter Kartlegging og rask reaksjon Ro og orden Ambisiøse lærere Yrkesrettet undervisning Forskjellige læringsarenaer Ikke senk ambisjonene – øk læringstrykket!

18

19

OECD Economic Surveys NORWAY Volume 2008/13 August 2008

I mange sammenhenger er det viktigere å komme i gang med gode målinger enn å slite seg ut på å bli enige om målet. Det er viktig å huske at det er effektene for brukere og samfunn man skal måle, ikke hva man gjør. Det er bedre å ha litt informasjon enn ingen informasjon

Det avgjørende grepet i disse kommunene er at det er utviklet kunnskapsbaserte informasjons- systemer for analyse av skolene. Det er også et fellestrekk at skolen håndteres som en institusjon, en organisasjon – og ikke en mer eller mindre tilfeldig sammensatt virksomhet med mer eller mindre kvalifiserte lærere. Kunnskapen forsyner beslutningstagerne i skolesektoren med data de trenger for å fatte gode avgjørelser. Man finner ut hva som virker og hva som ikke virker.

Dagbladet 16.10.08

www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no 26