Alderspensjoner 2 Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Frokostmøte om pensjon - spesielt om nye regler for innskuddspensjon
Advertisements

Bardu Advokat Jan H. Bangen
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Pensjonsreformen Vil den få oss til å jobbe mer? v/ Axel West Pedersen Institutt for samfunnsforskning.
Alderspensjon fra folketrygd Avtalefestet pensjon Tjenestepensjon
Tid som yrkesaktiv og pensjonist Inntreden i yrkeslivet.
Omsorg for barn og permisjon
Attføringsmessa 18. januar 2012
Pensjonsreformen 7. mars Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Hovedelementene i pensjonsreformen •Opptjening •Fleksibelt uttak •Levealdersjustering.
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
Alderspensjoner Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Konsekvenser av familiepolitikk 2 Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Demografisk analyse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Befolkningsprognoser Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Offentlige utgifter generelt
Demografisk utvikling generelt
Konsekvenser av innvandring Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
VILLEDER DAGSREVYEN OM PENSJON? ET FORSØK PÅ Å MINNE OM FAKTA.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
Velferdskonferansen 2012 Sosialpolitisk forsikring eller individuell sparing.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
ASVL 22. oktober 2009 OfTP – løsning og kostnader ved direktør Roy Halvorsen, Næringspolitikk og analyse.
Dagens pensjonsordninger - eks tjenestepensjoner (45 års opptjening)
AFP-kravene Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Pensjonsforum 12.november 2007
FOREDRAG OM PENSJON SENTER FOR POLITISK ANALYSE.
Pensjonsreformen Endrede forutsetninger – hva kan gjøres i offentlig sektor? Seminar: AFP i offentlig sektor Oslo Jan Mønnesland Utdanningsforbundet.
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
Ny uføretrygd og alderspensjon til uføre - Prop. 130 L
Pensjonsutfordringer Dag Westhrin Sekretær LO Stat.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
Ny alderspensjon til uføre - noen kritiske refleksjoner V/ Axel West Pedersen, NOVA.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Den nye pensjonsfella en pensjonsreform for større forskjeller*
TO HOVEDTREKK I REFORMEN I. ”Til ungdommen” ( ca 35 minus): Opptjening, alleårsregel, ”gratispoeng” m.v. med full virkning i 2050 II.”Alle skal med” Tidligpensjon,
ForsvarAFP.no En ny pensjonsfelle. forsvarAFP.no Tidligpensjon uten fortsatt opptjening av rettigheter Innføring av rett til tidligpensjon til alle fra.
ForsvarAFP.no En ny pensjonsfelle settes opp Stortinget vedtar St.meld.nr.5 AFP og pensjonsutvalg i offentlig sektor AFP.
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009
Dødelighet og dødelighetstabell
Forsvar AFP Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Pensjon i historisk perspektiv
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Informasjonsmøte om ny alderspensjon. Agenda | Informasjonsmøte om ny alderspensjon Hva betyr det nye regelverket for deg? Slik beregner du din fremtidige.
Fagforbundet Sogn og Fjordane- 24. mars 2010 V/ Anders Austrheim, kunde- og salgsleder Sogn og Fjordane.
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Ny alderspensjon i folketrygden
Lav rente – en gjeldsfelle
Utskrift av presentasjonen:

Alderspensjoner 2 Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009

2 Denne forelesningen Bongaarts, J.: Population Aging and the Rising Cost of Public Pensions Fredriksen, D., T. Gunnes og N.M. Stølen: Oppdaterte framskrivinger av arbeidsstyrke, pensjonsutgifter og finansieringsbyrde H. Brunborg, D. Fredriksen, N.M. Stølen og I. Texmon: Levealdersutvikling og delingstall Keilman, N.: Pensjonskommisjonen bør ta usikkerhet i befolkningsutviklingen alvorlig, 2003.

Bongaarts, Population Aging and the Rising Cost of Public Pensions Analyse for G7-landene: Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, UK, USA Formlene ikke pensum 3

To typer pensjonssystemer: - Pay as you go (PAYG): dagens yrkesaktive betaler alderspensjonene for dagens pensjonister - Fondsbasert: dagens yrkesaktive sparer i et fond, og får sine pensjonsrettigheter utbetalt når de er pensjonister 4

Kvoter (s. 2-5) Eldrekvote = AKE = Old –age dependency rate/ratio (”ODR”) = #65+/#15-64 Support ratio = 1/ODR ODR misvisende Bedre: Pensioner per worker ratio (PWR): #pensjonister/#yrkesaktive 5

Også: Public pension expenditures ratio PER = sum pensjonsutgifter/inntekter totalt Avspeiler hvor stor del en gjennomsnittlig yrkesaktiv person må betale til PAYG- pensjoner  jfr. bidragsrate i Fredriksen et al. ”Oppdaterte framskrivinger …” (fig. 6) og Brunborg et al. ”Levealdersutvikling og delingstall” (fig. 7) 6

Framskriving: bl.a. basert på FN’s befolknings prognose fra 2003 Referanseberegning

Tabell 1, figur 8 Public pensions expenditure ratio i 2000 ligger mellom 8% (UK, USA) og 35% (Italia). (Norge 2006: 11%) 2050: fra 12% (UK) og 14% (USA) til 75% (Italia) (Norge 2050: 22% dagens system, 17% nytt system) 8

9

Tabell 2 og fig Policy Options Målsetning: 10% lavere verdi for Public pension expenditure ratio i 2050, d.v.s. mellom 11% (UK) og 67% (Italia). Gjennomsnittsverdier for hele G7 Enten - SFT 0.27 b/k høyere, eller - ”raten” for netto innvandring 1,8 promillepoeng høyere, eller - andel sysselsatte år 9%p høyere, eller - utsette pensjoneringen med 1,6 år, eller - 10% lavere pensjonsutbetalinger. 10

11

12

Konklusjon Bongaarts Kombinasjon av tiltak er nødvendig, fordi 10% lavere PER enn referanseverdien i 2050 er fortsatt for høyt 13

Fredriksen et al.: Oppdaterte framskrivinger av arbeidsstyrke, pensjonsutgifter og finansieringsbyrde Pensjonsreformens effekt på pensjonsutgifter, arbeidsstyrke og finansieringsbyrde Oppdaterte beregninger: - ny befolkningsprognose (2008) – samme trekk som prognosen fra avtaler i lønns- og trygdeoppgjørene i opplegg for levealderjustering

Endringer ift Stortingsmelding nr. 5 Ny befolkningsprognose – høyere innvandring Opplegg for levealderjustering (se Brunborg et al.) Delvis skjerming av levealderjusteringen de første årene Underregulering av grunnbeløpet (gammelt system) og økning i minstepensjon Opptjeningstaket hevet til 7,1 G; lengre periode for omsorgsopptjening (inntil 6 år pr. barn) NB Etter at artikkelen kom ut: Nye opptjeningsregler (ulønnet omsorgsarbeid, førstegangstjeneste) skal gjelde fra Fleksibelt uttak av alderspensjon mellom 62 og 75 år (sic), levealderjustering, og nye regler for regulering av pensjoner iverksettes fra 2011!! Se no.html?id= no.html?id=447347

Avsnitt 2 (befolkningsprognose 2008): Les sammen med artikkel om prognose 2009 Avsnitt 3 (levealderjustering): les sammen med artikkel til Brunborg et al. om levealderjustering og delingstallet

Mikrosimuleringsmodell MOSART (Boks 1) Mikrosimuleringsmodell for befolkning og - skolegang - arbeid - trygd Fil med individdata, representativt utvalg av hele befolkningen

Faste og variable kjennetegn Faste: f. eks. fødselsår, kjønn Variable: f. eks. i live (ja/nei), alder, barnetall, HFU, uførestatus, yrkesaktiv (ja/nei), pensjonert (ja/nei), pensjonspoeng/ rettigheter, arbeidsinntekt etc.

Variable kjennetegn for hver person oppdateres hvert år ved hjelp av mikrosimulering Jfr kohort-komponentmodell, som oppdaterer en tabell med opplysninger om antall personer i en bestemt tilstand (for eksempel #kvinner 30-34, i live)

Bidragsrate Forhold mellom pensjonsutgiftene og samlede (pensjonsgivende) inntektene - PAYG Pensjonene er med i nevneren av bidragsraten, men veier kun 50% Bidragsrate: jfr Bongaarts’ Public pensions expenditures ratio PER.

Bidragsraten stabiliserer seg rundt 17% (opp fra 11% nå) M2005/M2008 = mellomvariant av befolkningsprognose fra 2005/2008

Arbeidsstyrken (avsnitt 5) 2008-prognosen (blå kurve): mange flere i arbeid enn 2005-kurven viser (gull kurve) Hopp over avsnittet ”Justeringen av utgangspunktet … høyere utdanning” (side 39)

”… (vi) antar … at pensjoneringen blir utsatt etter hvert som levealderen øker slik at ytelsene i hovedtrekk blir opprettholdt.” (side 39, høyre kolonne) Levealderen øker med ca 0,16 år pr. kalenderår fram mot 2060 (jfr. avsnitt 2) 1 år høyere levealder kan kompenseres ved 8 måneder senere pensjonering  0,16*8 = rundt 5-6 uker senere pensjonering for hvert kull, sammenlignet med kullet før

Nåverdi (avsnitt 7) Hvor mye må jeg ha på bok i dag for å kunne betjene mine framtidige forpliktelser, når jeg også tar høyde for framtidige inntekter? Eksempel: om tre år (t=3) må jeg betale 10 kr. Med 4% rente trenger jeg i dag 10/(1,04 )3 = 8,89 kr. Jeg vet at jeg får inn 9 kr. om to år (t=2). Det tilsvarer 9/(1,04 )2 = 8,40 kr. Ikke nok.

Jeg trenger mindre (nåverdien er lavere) når … … renten er høyere: 6% gir 10/(1,06) 3 = 8,40 kr. … jeg kan utsette betalingen: t = 5 gir 10/(1,04) 5 = 8,22 kr.

Nåverdi et nyttig begrep når det er mange kjente framtidige utgifter/forpliktelser, og mange framtidige inntekter Jfr også senere forelesning om Generasjonsregnskap NB: Fredriksen et al. antar 4% rente (side 42), men tar i tillegg høyde for lønnsvekst (pga indekseringen): renten i nåverdiberegningen (”nettorente”) = = 4% - lønnsvekst Med sterkere lønnsvekst blir nettorenten lavere Derfor viser Tabell 2 høyere nåverdier av opptjente pensjonsforpliktelser for høyere lønnsvekst

Nåverdiene 2-4 ganger fastlands BNP, større enn beholdningen i Statens pensjonsfond - Utland, jfr forelesning om PM2009 (BNP ≈ 1830 mrd kr. i 2008) Men klart lavere nåverdier i det nye systemet

Brunborg et al.: Levealdersutvikling og delingstall Beskriver konkret utforming av levealderjustering og delingstall - observert levealder eller prognose? - kohort eller periode? - menn og kvinner under ett - glatting Resultatene oppsummert i tabellene 2 og 3

Observert levealder eller prognose? Bruker observert levealder, mer objektiv diskusjon

Kohort eller periode? Bruker levealder basert på periode-tabell. Periode-levealder underestimerer virkelig levealder (= kohort- levealder) i en periode når dødeligheten faller. Diskusjon

Levealder for menn og kvinner under ett

Glatting: unngå tilfeldige variasjoner Observert forventet gjenstående levetid e x for 62 åringer, 63 åringer, …, 75 åringer (x=62,63,…75) måles det året når et fødselskull blir 60. Deretter tas, for hver alder x, gjennomsnittet av e x – verdiene for de siste 10 år. Dette gjennomsnittet blir delingstallet for levealdersjustering for dem som tenker å gå av på alder 62, 63, …, 75. Delingstallet endres ikke for dette kullet.

1943-kullet er referanse ( =2010) Tabellen er et anslag på delingstall slik som de kan bli når de ulike fødselskullene når pensjoneringsalder I virkelighet kommer man til å ta utgangspunkt i observerte tall, ikke prognoser

I praksis mer lempelig justering av delingstallet fram til 1962-kullet

Overgangsfase 1944-kullet første med levealderjustering 1954-kullet første med ny opptjeningsmodell 1963-kullet første med fullstendig nytt pensjonssystem

Keilman: Pensjonskommisjonen bør ta usikkerhet i befolkningsutviklingen alvorlig Hovedpoeng: Prognoser for befolkning, arbeidsmarked pensjonsutgifter osv. tar ikke høyde for prognoseusikkerheten. Bruk heller en statistisk tilnærming Framtiden er usikker, men noen anslag er mer sannsynlige enn andre

Statistisk fordeling avspeiler usikkerhet

To typer mål som kvantifiserer usikkerhet: Standardavvik (brukte 1 mln og 0,5 mln) Prognoseintervall, f. eks. 67%, 80%, 95%, som avspeiler ”forventet treffsikkerhet”

Prognoseintervaller Bredden øker over tid 95% ekstrem, 80% eller 67% bedre

Hvorfor viktig? Eldrekvotens verdi er usikker på lang sikt Aldringen kan avvike vesentlig fra medianen (50% bane) Hva skader mest for pensjonssystemet: en under- eller en overestimering av aldring?

En stokastisk (sannsynlighets-) prognose gir sannsynlighetsfordelinger for prognoseresultatene.

Underholdskvote (”support ratio”) = #yrkesaktive>20 år/ # ikke-yrkesaktive ≥ 67 år 2001: ca. 3,9 2050: ulike scenarier for yrkesdeltakelse har liten effekt på predikert underholdskvote

Tekstboks på side 24 viktig Høyere fruktbarhet (innenfor realistiske grenser) løser ikke pensjonsproblemet