Dag Wiese Schartum, AFIN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om å disponere masteroppgaver
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Juridisk metode innen forvaltningsinformatikken Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Ad. oppsummering av FINF4001
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Dag Wiese Schartum, AFIN Skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk: Fra valg av emne til forskningsspørsmål på to nivåer Dag Wiese Schartum, AFIN

Valg av overordnet problemstilling (emne) Jf ”emne” i konkret forstand: ”grovt tildannet stykke til å lage noe av” Problemstillingen vil bli stadig mer presist formulert i løpet av vårsemesteret Valg av emne/problemstilling kan skje med utgangspunkt i emnebanken http://www.jus.uio.no/iri/studier/oppgave/index.html, men den er kanskje best egnet som inspirasjon og dere er ikke på noen måte bundet av den Valget kan/bør/vil styres av én eller flere av de følgende begrunnelsene Egne interesser Forhåndskunnskaper Muligheter for å samarbeide med andre Vitetrang og nysgjerrighet Yrkesrelevans Samfunnsmessig betydning Valg av overordnet problemstilling/emne skal skje innen 3. februar (diskuteres med veileder i ukene 5/6 og deretter i studentgruppe i uke 6. Tilbakemelding fra veileder innen 20.2) Situasjonen er ofte at det står mellom flere gode valg, og valget er derfor ikke så dramatisk 

Mer om forvaltningsinformatisk vinkling Faglig vinkling Oppgaver i forvaltningsinformatikk er karakterisert ved anvendelse av fler- eller tverrfaglig forskningsmetode som involverer jus, samfunnsvitenskap og informatikk Kan velge vinklinger som gir ulik vekt på de forskjellige faglige aspektene Teoretisk/praktisk vinkling Typisk både å ha teoretisk og praktisk sikte Mange har fokus på styringsidealer mv, ofte med et rettighetsperspektiv Ofte kritisk-konstruktivt, alltid uavhengig Aktørvinkling Emnet vil ofte gjelde offentlig sektor, men dette innebærer ikke at en bare har forvaltningen som ståsted (jf figuren på side 5)

De viktigste trinnene slik Dag forestiller seg det Fastleggelse av emne(område) [noe om …] Idéskisse, alt. 1 [skriv om emneområdet i saksprosa – 1 – 3 sider] Fastsett overordnet forskningsspørsmål [hva skal du finne svar på?] Idéskisse, alt. 2 [kan også komme inn her, etter at overordnet forskningsspørsmål er fastsatt] Fastsett delspørsmål[fra to til mange for å konkretisere det overordnede spørsmålet] Tenke igjennom hvordan du kan skaffe sikre svar på spørsmålene dine (hvilke metoder må du anvende og er problemstillingene dine forskbare?) Eventuelt justering av forskningsspørsmålene ut i fra vurderingen i 6.

Valg av “aktørvinkling” Næringsliv Bruker/part Betydning for registrerte personer Betydning og rolle i privat bedrift mv Problem- stilling Frivillig organisasjon Personvern-ombud Emnet Forvaltnings- organ (noe om personvern) Tjeneste- leverandør Forholdet til Data- tilsynet og tilsynets praksis

Om forskningsspørsmål (I) Eksempel: Emne: Noe om dokumentasjon av rettslig innhold i IS Hovedspørsmål: Hvordan dokumenterer Lånekassens rettslig innhold i sine informasjonssystemer? (jf rettssikkerhetsteori) Mulige delspørsmål: Forvaltning (aktør 1): Hva anses som systemdokumentasjon i LK og hvilke interne retningslinjer gjelder? I hvilken grad er Lånekassens informasjonssystem (LIS) dokumentert? Hvordan er arbeid med dokumentasjon organisert (oppgaver, ansvar)? I hvilken grad er rettslig innhold dokumentert og sammenholdt med grunnlaget i lov og forskrift? Bruker/part (aktør 2): Hvilket behov har brukere/parter for å finne ut noe om innholdet i LIS? Hvor omstridt kan innholdet av LIS sies å være (regelverk med stort tolkningsrom)? Hvilket kilder har brukere/parter tilgang til for kunnskap om innholdet av LIS? Eksterne konsulenter (aktør 3): Hvilken rolle spiller eksterne konsulenter i utviklingsarbeidet og hva er virkningen for spørsmålet om rettslig dokumentasjon? (Og dette blir åpenbart for mange spørsmål å gi svar på: velge de mest lovende!)

Om forskningsspørsmål (II) Spørsmålsstruktur Spørsmålene kan gjerne formuleres på to nivåer (jf forrige bilde), f.eks med et hovedspørsmål og tilhørende delspørsmål Delspørsmålene kan gjerne formuleres i to omganger, på ulike nivå, for eksempel slik at du har delspørsmål helt innledningsvis som du senere presiserer etter gjennomgang og i lys av relevant teori mv Det kan være greit å ha flere delspørsmål i starten enn du har mulighet til å skrive om, og senere velge bort noen Det kan være aktuelt å illustrere spørsmålsstrukturen Avgrensning av spørsmålene Velg positiv avgrensning av spørsmålene og negativ avgrensning kun når det er nødvendig (det er så mye du ikke skal skrive om!). Formidling av spørsmålene ”Oversikt over fremstillingen” i innledningskapittelet kan med fordel skrives som en spørsmålsoversikt der poenget er å formidle hvorledes de ulike spørsmålene blir behandlet i oppgaven, dvs. logikken i disposisjonen Det kan være lurt å minne om spørsmålene under veis i fremstillingen

Om forskningsspørsmål (III) Selvstendighet og originalitet Det beste er hvis du mest lar seg inspirere av litteratur og ikke blir for mye styrt av andres tanker. Kan derfor være lurt å vente med å lese andres arbeider, slik at det er andres tanker som blir knyttet til din problem-forståelse – og ikke omvendt Betydning Forskningsspørsmålene er ”regissøren” og skal gjennomlyse/prege hele oppgaven Bare det som kan begrunnes ut i fra forskningsspørsmålene skal med i oppgaven Prosessen Ved påbegynnelse av arbeidet med oppgaven er forskningsspørsmålene foreløpige, og du kan forvente at du kan/bør/må foreta justeringer etter hvert som du lærer av å gjennomføre undersøkelsene. Formulering av forskningsspørsmålene vil ofte bli sluttført til slutt! Det er ”god skikk” å drøfte/redegjøre noe for hvorledes en forskningsspørsmålene har utviklet seg under veis i arbeidet