Lover: struktur, anatomi og språk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Studieadministrativ dag
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Kort om rettsdogmatisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Lover: struktur, anatomi og språk
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Juridisk interoperabilitet, spesielt om begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
I Lover: struktur, anatomi og språk II Forskrifter Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
DRI2020 Lovgivning og rettslig informasjonssøking Introduksjon
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
I Lover: struktur, anatomi og språk II Forskrifter
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Begrepsbruk og definisjoner i lover og spørsmålet om juridisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Lover: struktur, anatomi og språk Dag Wiese Schartum

Hva ønsker vi å oppnå med lovgivningen? Lover som effektivt styringsverktøy (eller bare som politisk signal?) Lover for å gjennomføre internasjonale forpliktelser, jf særlig EØS-avtalen Direktiver legger klare føringer på innhold, struktur, språk mv Forordninger gjelder direkte som norsk lov (utenfor norsk kontroll) Lover som virkemiddel for å ivareta private interesser Lover som rettssikkerhetsgaranti Må uansett være forståelig for adressatene, og derfor være ”tilpasset sitt publikum” Kan derfor være stor forskjell på lover som henvender seg til allmennheten og lover som gjelder spesialiserte felt Retningslinjen bør imidlertid uansett være at lovene skal være så forståelig at det muliggjør demokratisk meningsutveksling og kritikk

Hva kan uklarhet føre til? Borgerne blir ikke klar over egen rettsstilling Vegrer seg for å sette seg inn i hvilke regler som gjelder Misforstår og overser mv rettslige reguleringer Lider rettstap eller gjør seg skyldig i overtredelser Forvaltningen påføres etterarbeid Veiledning Rundskriv Tolkningsuttalelser Nye regler? Private må søke ytterligere rettsavklaring Klager Søksmål og tvister Juridiske utredninger Advokathjelp

Hva gjør en lov brukervennlig? Tilgjengelighet Formell tilgjengelighet Praktisk tilgjengelighet Struktur Ekstern lovstruktur (mellom lover) Rettsreglenes fragmentariske karakter Interne henvisningsstrukturer Prosedyreorientert struktur? Omfang Alt i lov eller noe i forskrift? Flere ord kan gi bedre formidling av innhold Omfattende lovtekster kan gjøre leseren motløs Innhold Bør vanligvis være nok å lese loven (ikke forskrifter også) Enkle eller komplekse regler? “Millimeterrettferdighet” Firkantete regler og automatisering – farvel rettferdighet? Språk

Ekstern lovstruktur Gjelder Forholdet mellom lover Forholdet mellom lov og forskrift Hva bør styre hvor vi skal plassere bestemmelsene? Etter emne Etter adressat Familie av lover (jf. f.eks. lover vedrørende helse) Generelle lover og spesielle lover (jf. lex specialis) Henvisningsstrukturer Eksplisitte henvisninger til annen lov eller enkeltbestemmelser i andre lover Implisitte sammenhenger (begrepsbruk, regelkunnskap) “Regi-/veiviserbestemmelser” (bestemmelser uten materiell betydning, se f.eks. aml § 9-1 annet ledd og § 9-5) Hva bør stå i loven og hva bør stå i forarbeidene? Kan ikke regne med at folk flest leser forarbeidene Forarbeidene bør primært inneholde forklaringer, presiseringer og eksempler mv Forarbeidene må ikke inneholde materielle regler Lover om personvern som eksempel Personopplysningsloven (pol) (generell, abstrakt) Helseregisterloven (spesiell, omfattende, noe mer konkret) Arbeidsmiljøloven kap. 9 (spesiell, begrenset, henvisning til pol) Fravær av bestemmelser om personopplysningsvern i forvaltningsloven

Lovers anatomi Byggesteiner Vanlige innholdsmessige elementer Deler (spesielt omfattende lover; straffeloven, tvisteloven) Kapitler (omfattende lover, mer enn 20 – 30 §§) Paragrafer Overskrift Enkelt og dobbelt nummerering Ikke mer enn 4 – 5 ledd Ledd Nytt ledd for hver regel Fotnoter brukes ikke (men Lovdata setter på uoffisielle fotnoter) Vanlige innholdsmessige elementer Formålsbestemmelse Saklig virkeområde Geografisk virkeområde Legaldefinisjoner ... Forskriftshjemler (spredt eller felles) Straff, erstatning mv Endringer i andre lover Ikrafttredelse

Om forholdet mellom lov og forskrift Definisjon Forskrift: “avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter) og som gjelder rettigheter eller plikter til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av personer (jf fvl § 2 bokstav c jf bokstav a) Forskriftsdefinisjonen er materiell, dvs. den kommer an på innholdet og ikke for eksempel hva regelverket er kalt Forskriftskompetanse Blir til i samsvar med fvl kapittel VII Kompetansen til å utøve offentlig myndighet følger vanligvis av lov (delegert lovgivning) Bør være forsiktig med å bruke forskrifter for å fastsette inngripende innhold, jf legalitetsprinsippet Med mindre legalitetsprinsippet krever lovhjemmel kan forskrifter også gis med utgangspunkt i plenarvedtak i Stortinget Forskrift kan være å foretrekke dersom innholdet er spesialisert og dersom en forventer hyppige endringer En forskrift må alltid holde seg innen forskriftshjemmelen og kan ikke stå i motstrid med bestemmelser i loven Lovgiver angir om det er Kongen eller vedkommende departement som skal være forskriftsmyndighet (men ikke hvilket departement) Delegasjon? Struktur Skal alltid vise til hjemmelen Alle forskriftshjemler i en lov blir gjerne samlet i én forskrift Forskrifter (eller deler av forskrifter) kan være felles for flere lover Eksempelet personopplysningsforskriften

Lovspråk Korte setninger og bruk av dagligspråk (eller ekspertspråk?) Unngå konstruerte begreper (men vanlige) Presise begreper men ikke definisjonssyke Kansellilisten Unngå “danske” ord (anbringe – plassere, befordre - frakte, begjære – be om, erlegge – betale, herværende – her [osv] Konsekvent ordbruk (ikke variere av “litterære grunner”)

Vaghet og skjønn Naturlig norsk er i utgangspunktet vagt, men lovgiver kan bruke vage ord og uttrykk og skjønn bevisst Eksempler fra personopplysningsloven: Brukes f.eks. når lovgiver ikke vet nok om virkeligheten eller forholdene er for komplekse og vanskelige å ha dekkende oppfatning om Kan gi rom for konkret vurdering og dermed fleksibilitet og rettferdighet Gir imidlertid veldig lite forutberegnelighet og setter andre enn eksperter på sidelinjen I noen tilfelle kan forskriftsregulering være alternativ berettiget interesse (pol § 8 bokstav f) saklig begrunnet (pol § 11) uforholdsmessig vanskelig (pol § 22) anses utilrådelig (pol § 23) vesentlig betydning (pol §§ 22 og 37) forsvarlig behandling (pol § 29) særskilt behov for overvåkingen (pol § 38) behovet for overvåking klart overstiger den enkeltes interesse (pol § 38a)