Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Advertisements

Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innføring i teorien om personverninteressene Dag Wiese Schartum, AFIN.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Styring av IKT - eksempelet personvern Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Styring av IKT - tilbakeblikk og dilemmaer knyttet til personvernlovgivning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Elektronisk forvaltning og jus
Hvordan kan personvern styres?
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN

Myndigheter i hht personopplysningsloven Datatilsynet –Etablert i 1980, har vokst fra ca 8 til 33 medarbeidere i ansatte i informasjonsavdelingen, 5 i tilsyns- og sikkerhetsavdeling og 12 i juridisk avdeling + 8 i administrasjonen –Har en rekke oppgaver Utøve myndighet, dvs treffe enkeltvedtak Drive informasjon og veiledning Høringsinstans og “vaktbikkje” Personvernnemnda –Etablert i 2000, 7 medlemmer + varamedlemmer + sekretariatsleder Leder og nestleder oppnevnes av Stortinget Øvrige medlemmer oppnevnes av Kongen Funksjonstid er 4 år –Er klageinstans i forhold til Datatilsynets enkeltvedtak

Andre myndigheters rolle i forhold til personvern Alle myndigheter er “behandlingsansvarlige” og har slik sett ansvar for de personopplysninger de selv behandler En rekke myndigheter har oppgaver som gjelder person- vern, men som ikke direkte gjelder personopplysningsloven –Forbrukerombudet (markedføringsloven §§ 2b og 2c, jf pol § 26) –Arbeidstilsynet (arbeidsmiljøloven kap. 9) –Medietilsynet (jf SAFTonline.no) –Helsetilsynet (jf helseregistre, helsepersonell) Politiet kan reise tiltale dersom brudd på straffebestemmelser –Straffebestemmelser i personopplysningsloven § 48 –Enkelte bestemmelser i straffeloven (§§145, 246, 247, 390 mv) –Krever normalt en anmeldelse

Datatilsynets myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –EU-direktivet krever en slik uavhengig stilling for alle lands datatilsynsmyndigheter –Innebærer at tilsynet ikke kan instrueres, verken generelt eller i enkeltsaker –Likevel en viss grad av styringsmulighet gjennom budsjettpolitikk mv –Datatilsynet saksbehandling kan likevel styres gjennom Personvern- nemdas avgjørelser (til nå meget høy omgjøringsprosent) Har i flere tilfelle myndighet til å treffe enkeltvedtak –Kan overprøve alle sider ved praktiseringen av personopplysningsloven –Dvs: nedlegge forbud, påbud/stille vilkår, se pol § 48 –Kan gi tillatelse til å behandle personopplysninger (konsesjon, §33 flg ) –Kan ilegge og frafalle tvangsmulkt, se pol § 49 –Kan politianmelde det de mener er straffbare brudd på pol, jf § 48 Kan kreve tilgang til lokaler, maskiner og bistand (§ 45)

Personvernnemndas myndighet Er et uavhengig forvaltningsorgan administrativt underordnet Kongen og departementet (FAD) –Behandler klager over Datatilsynets avgjørelser og kan omgjøre vedtaket –De alminnelige klagereglene i forvaltningsloven gjelder, jf kap. VI –Til nå er det avgjort ca 60 saker, dvs ca 10 per år –Stor omgjøringsprosent (ca 50%!) –Nemndas avgjørelser kan bringes inn for domstolene for endelig avgjørelse, men stopper normalt opp med nemndsvedtaket –Alle vedtak i Personvernnemnda er tilgjengelig fra Personvernnemnda.no - ta en titt!

Felles bestemmelser for DT og PVN Kan kreve de opplysningene som trengs for at de kan gjennomføre sine oppgaver Har taushetsplikt i hht forvaltningsloven §§ 13 flg. Taushetsplikten omfatter også opplysninger om sikkerhetstiltak, jf. pol § 13 Alternativ til håndheving av myndighet? Personvernombud, jf pof § 7-12 Bransjevise normer Ny arbeidsdeling mellom myndigheter? Bør/kan andre tilsynsmyndigheter gis en mer aktiv rolle? Er dekkende tilsyn mulig?