Satellittfjernmåling med avanserte radarinstrumenter (UNIKF353, 2 vekttall) Innhold: Satellitter som plattform for radar. Satellittbaner, radarprinsipper,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Værskip.
Fjernvarmedagene 2011 Termografering av rørnett
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Multifakultært studium i Geomatikk. Hva er Geomatikk? l Geomatikk er en vitenskapelig betegnelse som omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring,
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
EIK - fagskole IKT i regnskap Karl Klaussen.
Presentasjon Riverside Bridge in Cambridge, United Kingdom.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Merkantil fagskole Modul:Grunnmodul Fag:Regnskap Emne:IKT i regnskap Fagansvarlig:Norsk eLæring Fagutvikler:Karl R. Klaussen Veileder: Merkantil fagskole.
Romteknologi Hva brukes det til?.
Medlemsquiz Utdanningsforbundet Runde nr 4 – 2.Omgang.
Introduksjon til MATLAB
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Vitensenteret i Trondheim
Studieretning Bygg og anlegg
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
V eg T ransport A real G eomatikk. Eksempler på geomatikk Posisjoner og bilder fra satellitter Bestemmelse av Jordens form Måling på 1/100 mm.
Høgskolen i Oslo Fragmentering eller fellesløsning? Unni Knutsen 17. mars 2010.
Orientering om In104 Aslak Tveito Institutt for Informatikk Universitetet i Oslo
ROMVÆRET Nordlysforskning og solobservasjon - Satellitter som hjelper oss Newton Steigen 2011.
Satellittene viser vei Vi bruker GPS
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Deteksjon og følging av overflatefartøyer på avstander
Student i ”moden” alder
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Undersøkelseslandskap
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
MOTORISERT FERDSEL i Vansjø-Vanemsfjorden
In 102 – V 2005 Innføring i informasjonsteknologi Forelesning 1.
GIS for mineralutvinning Belastning: (2F+4Ø+6S) i pr uke.
Evaluering høst Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Februar FS - Felles Studentsystem Et utviklingsprosjekt for de norske universitet og høgskoler fra 1993 til 1998.
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS FEBRUAR 2016 Da er vi kommet til årets korteste måned, som dette året er 1 dag lenger siden det er skuddår i år. Hvorfor har vi.
Sudoku Mål: Lage et enkelt system som løser Sudoku-oppgaver.
Tall og tallforståelse
ULYKKESGRANSKING VID-6011
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
UFO.
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
REALTEK Fakultet for realfag og teknologi
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Utskrift av presentasjonen:

Satellittfjernmåling med avanserte radarinstrumenter (UNIKF353, 2 vekttall) Innhold: Satellitter som plattform for radar. Satellittbaner, radarprinsipper, altimeter, sideseende radar, syntetisk aperture radar (SAR). Bruk av SAR-bilder over land og hav. Måling av terrenghøyder og bevegelser ved interferometrisk SAR. Mål: Studentene skal få en forståelse for de fysiske og teknologiske prinsippene bak bruk av radar fra satellitt. De skal lære å løse oppgaver i denne sammenheng, som vurdering av baneparametre, krav til oppløsning og pekenøyaktighet, beregning av høyder og bevegelser ved interferometri. En rekke eksempler vil vise hvordan data fra radar kan brukes til å kartlegge fenomener på landjorda, på havet og i polarområdene. Bygger på: Deler fra emnene FYS111, FYS112 og IN256 (signalbehandling) gir god bakgrunn, men er ikke påkrevd. Undervisning: 2 timer forelesning og 1 time regneøvelse pr. uke. Eksamen: Muntlig. Foreleser: Dan Johan Weydahl, Forsvarets forskningsinstitutt, Kjeller ENVISAT

ENVISAT skips- og havstudier Den europeiske miljøsatellitten ENVISAT ble skutt opp våren Ombord har den også en avansert radar (SAR) som bl.a. kan brukes til havovervåkning. Typiske hovedfagsoppgaver: –Deteksjon av båter v.h.a. flere radar-polarisasjoner –Tracking av virvler og (vind)fronter på havoverflaten ved bruk av daglige målinger fra satellitten. –Avbildning av virvler, (vind)fronter og indrebølger i Skagerak (undersøke polarisasjonskombinsasjoner). Fint for studenter med bakgrunn innen fysikk, matematisk modellering, signal- behandling, eller hydrodynamikk. Oppgavens omfang kan tilpasses! Kontaktperson: Richard Olsen, FFI, Hovedoppgave(r):

Registrering av jordskjelv i Oslo-området Det er i dag flere bildedannende radarsatellitter i omløp rundt jorda. Ved hjelp av en teknikk som kalles SAR interferometri, er det mulig å kombinere ulike radaropptak slik at mm-forandringer kan registreres enten fra jordskorpa eller bygninger! Fint for studenter med bakgrunn innen fysikk, geologi, signalbehandling, databehandling eller matematisk modellering. Oppgavens omfang kan tilpasses! Kontaktperson: Dan J. Weydahl, FFI, Hovedoppgave:

Analyse av høydekart fra den amerikanske Romferga Den amerikanske Romferga tok i februar 2000 unike målinger over jordens overflate med et avansert radarinstrument. Disse radarmålingene kan i sin tur brukes til å lage høydekart. Det vil være aktuelt å se på hvor gode disse høydekartene er mot tradisjonelle målemetoder fra fly, og å undersøke i hvilken grad det er mulig å måle høyder av skog og bygninger. Fint for studenter med bakgrunn innen fysikk, geografi, signalbehandling, databehandling eller matematisk modellering. Oppgavens omfang kan tilpasses! Kontaktperson: Dan J. Weydahl, FFI Hovedoppgave:

Analyse av forandringer i radar satellittbilder Både den europeiske (ERS-1) og japanske (JERS-1) radarsatellitten har tatt mange bilder over sør-Norge på 90-tallet. Bildene tas uavhengig av lysforhold og skydekke, noe som gir unike muligheter til å detektere forandringer på landjorda når satellitten så tar et nytt bilde noen dager/måneder senere! Man kan så studere forandringer i bildene og knytte dette opp mot ulike vegetasjonstyper, utbygginger nær byer, nedbør- og andre sesongvariasjoner. Det er bra om studenten har noe bakgrunn fra ett eller flere av følgende emner: –bildebehandling –naturgeografi –matematisk modellering –landmåling. Oppgavens omfang kan tilpasses! Kontaktperson: Dan J. Weydahl, FFI, ENVISAT Hovedoppgave: