Enkel og dobbel konsonant

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
DA/NÅR.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
..samme ord, flere betydninger..
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
En innføring i spillet: Lag En Setning
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
ADVERB.
Publisering på internett
DIKT virkemidler.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
SAMMENSATTE SUBSTANTIV
Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.
Delfina Díaz Susana Borgen
Skriving av tall.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Tirsdag time.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Synger du sammen med meg
INTERJEKSJONER.
Fonologi.
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
European Team Championships 2009 ”EM for landslag” – etterfølger Europacupen Superliga: Leiria, Portugal 1. divisjon: BERGEN 2. divisjon: Banska Bystrica,
Klokka.
OPPGAVER: Alfabetet : Leksjon 1.9 Store og små bokstaver:
PRONOMEN.
Subjunksjoner.
Konjunksjoner.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Partisipp I norsk.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Dikt.
NFU OPPLAND FYLKESLAG Staale Stampeløkken. Agenda: *NFU * Om det å være foreldre til et utviklingshemmet barn *Samarbeid og opplæring.
Språktrekk i fagtekster LUT, Setningsstruktur  Enklere oppbygning  Ny informasjon presenteres til høyre i setningen  Presenteringer med ”Det..”
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Info om barn og begreper
Kapittel 13 I begravelse.
ADJEKTIV.
PREPOSISJONER.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Substantiv er navn på Personer: Ola, Kari, Azeb, Olga, Meaza, Faizal Steder: Norge, Somalia, Norefjord, Rollag, Oslofjorden Dyr: en hund, en katt,en løve,
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Bindeord og tidsutrykk
Kapittel 5 Hjemme hos oss.
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
SUBSTANTIV Nynorsk grammatikk.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Norsk Grammatikk .
Utskrift av presentasjonen:

Enkel og dobbel konsonant

Etter kort vokal skriver vi til vanlig dobbel konsonant Etter kort vokal skriver vi til vanlig dobbel konsonant. Noen småord følger ikke denne regelen.

Bokstavene/lydene a, e, i, o, u, y, æ, ø og å kaller vi vokaler Bokstavene/lydene a, e, i, o, u, y, æ, ø  og å  kaller vi vokaler. De andre bokstavene/lydene er konsonanter.

Kort og lang vokal Vokalene kan være korte eller lange. I et ord med dobbel konsonant er vokalen alltid kort. Vi kan kalle slike ord for sprett-ord.

Kort og lang vokal I ordet hoppe er o-en kort.  Ord med enkel konsonant kaller vi dra-ord. Ordet hus har lang u.

Unntak Noen småord: hun, han hos, men, nok, skal, til, vil, den I slutten av et ord skriver vi bare én m. Eksempler: slem, klem, dum, brum 

Forenkling av dobbel konsonant Man kan aldri ha tre konsonanter etter hverandre i et ord.

når vi bøyer verb og setter til -de, -te, -t f. eks når vi bøyer verb og setter til -de, -te, -t f. eks.: bygge – bygde, skylle – skylte, begynne – begynte, spille – har spilt …

- når vi bøyer adjektiv foran intetkjønnsord og setter til -t: f. eks - når vi bøyer adjektiv foran intetkjønnsord og setter til -t: f.eks.: en stygg – et stygt, en vill – et vilt, en frekk – et frekt

når vi bøyer substantiv og setter til -ler eller – rer i flertall: f  når vi bøyer substantiv og setter til -ler  eller – rer i flertall: f. eks.: en sykkel – to sykler, en sommer – to somrer, et middel – to midler

- foran endinger som begynner på konsonant, som - ning, -sel, -ne, -sk f.eks.: redd – redsle, tett – tetne, grønn – grønske, bygg – bygning

UNNTAK: Vi må beholde dobbeltkonsonanten hvis betydningen ellers blir uklar f.eks. fult/fullt, vist/visst, spist/spisst

OPPGAVER http://www.moava.org/index.php?pageID=77 http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.1151.4234&session_id=0&spraa k=bm http://norwegiancourse.no/enkel-eller-dobbel-konsonant/?lang=nb http://103cathrineg.norsknettskole.no/rettskrivingsoppgaver/dobbelkonsonant1.h tm http://ordforalt5-7- nynorsk.cappelendamm.no/c35006/sammendrag/vis.html?strukt_tid=35006 http://www.norsknettskole.no/globalskolen/ressurssidene/tester/forenkling_dob belkonsonant/bm.htm

KILDER: http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.1151.4234&session_id=0&spraa k=bm http://norwegiancourse.no/enkel-eller-dobbel-konsonant/?lang=nb