Brainstorming i grupper I en rekke eksperimenter har en latt enkeltpersoner generere ideer alene og satt sammen grupper av like mange personer som genererer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
LAG EN SANG! Komposisjon.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Breathe Easy Gruppe 4 Kåre Ydsti Kristian Aaslund Peter Dew Øystein Fjellheim.

Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
HVISK - Redd Barnas innsats i kampen mot handel med barn i Norge
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Kreative prosesser og teknikker
Klima for kreativitet og innovasjon
Masterforedrag 2006 Mats Erik Smestad. Masteroppgave Use of Kernighan-Lin in an IDS.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Vitensenteret i Trondheim
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Grupper og gruppepsykologi
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Hva vil du? Hva tror du? Har du ideer?. Hva tenker du ? Det er en utfordring til daglig for styret å få tak i hva meningmann egentlig ønsker seg Forumet.
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Hva bør en støyfaglig veileder for byene ta opp ? Forskningsleder Ronny Klæboe.
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Det norske velferdssamfunnet
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
1 Vårkurs Oslo Fotballkrets Lørdag 29.mars 2008 Veien til EURO 2008.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Øving 1 - Forretningsideen
Victoria og Victoria.  Når begynte vi å skulke?  Hvorfor skulket vi? ◦ U planlagt ◦ Planlagt  Hva gjorde vi når vi skulket? ◦ Sove ◦ Ruse seg ◦ Alene?
| 1 Instruktørkurs – kommuner Personvern i kommunen (30 min)
SGO ETNISK SEGREGASJON. ETNISITET: BRUKSMÅTER Objektiv egenskap ved grupper (“ethnic identity”): nasjonalitet/nasjonalitetsbakgrunn, kultur,
Retningslinjer for utvikling av kreativitet i konflikter kap
Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand MIL MEGLING I LOKALSAMFUNNET RESTORATIVE JUSTICE EN NORD-TRØNDERSK TILNÆRMING KONFLIKTRÅDSPROSJEKTET -
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Skill DNA Hvis du ønsker å gå fort, gå alene, men ønsker du å gå langt, gå sammen med noen!
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Det norske velferdssamfunnet. Velferdssamfunnet En velferdsstat eller et velferdssamfunn, er en betegnelse på en stat som yter sine borgere en rekke grunnleggende.
Mangfold i styrer: hva kan vi lære fra forskning på team og kreativitet? Gro Ellen Mathisen, cand.psychol., Ph.D.
Roller i ulike sosiale sammenhenger
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Hvordan skrive personlig logg?
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Foreldremøte 29. sept 2016 Team J-2003.
Henning Bang Stipendiat
8. TRINN – BLINDHEIM UNGDOMSSKOLE
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Brainstorming i grupper I en rekke eksperimenter har en latt enkeltpersoner generere ideer alene og satt sammen grupper av like mange personer som genererer ideer sammen. Enkeltindividene finner vanligvis flere ideer enn gruppene. Kvaliteten på ideene er ikke høyere hos gruppene.

Hvorfor fungerer ikke brainstorming i grupper? Produksjonsblokkering Sosialpsykologiske fenomener Social loafing Redsel for andres evaluering av ens ideer Avhengig av personlighet (introversjon og sosial angst)

Kreative teknikker i team kan fungere når: God fasilitator Godt klima – særlig trygghet og støtte Gjerne individuelle teknikker før gruppeteknikker Trene gruppen i divergeringsreglene Evt. computerbaserte teknikker Om mulig, ta hensyn til hvilke typer personer som er med i gruppen Må holde på ganske lenge