Ansiktsmodelle ring i Maya av Karine Strand Andresen
LAG REFERANSEKRY SS: Lag en polygonflate, dupliser og plasser i et kryss. Lag to forskjellige lambert og legg til referansebilder. Du har nå et utgangspunkt for å modellere ansiktet.
LAG ANSIKTSKONTUR EN: Lag en polygonflate og plasser i senter under haken. Velg edge og ekstruder. Arbeid i side view når du ekstruderer, og tilpass edge til referansebildet.
EKSTRUDER KONTUR:
ARBEID MED DELER: Ekstruder face, og arbeid med vertex punktene for å forme.
Merging av vertexpunkt: Når du ekstruderer edge må du merge vertexpunkt sammen før du ekstruderer videre. Velg Edit Mesh > Merge. Tips: Bruk hurtigtasten “G”
HOVEDFORMEN Tips: Bruk gjerne en transparent Lambert når du modellerer. Nå er hovedformen modellert. Husk: Delete by type > History.
SETTE INN FLERE LINJER: Bruk Split Polygon Tool eller/og Insert Edge Loop Tool når du skal arbeide med øyehulen. Det gjør at du får flere vertex og edge linjer å arbeide med.
LAG ØYEEPLE: Lag en polygonSphere til øye og smooth ansiktet.
MIRROR GEOMETRY: Velg Mesh > Mirror Geometry option box. Gjør innstillinger slik at ansiktet blir speilet og sydd sammen i senter.
TEKSTURERING: Teksturer øynene og ansiktet og smooth ansiktet. For å legge på øyenbryn og leppefarge kan man velge face og legge til nytt materiale, eller bruke Paint Effect.
EGET PROSJEKT: Scenen som skal brukes.
FIGUREN:
MODELLERING AV ANSIKTET: Jeg har laget ansiktet på figuren min flere ganger, for å finne den ultimate modelleringsteknikk en. Etter forskjellige tutorials har jeg til slutt funnet denne teknikken, som jeg synes fungerer bra.
TEKSTURERING: Jeg har begynt å teksturere ansiktet, men har en del igjen for å få det naturalistisk.
3 ANSIKTSUTRYKK: Ansiktsutrykkene i polygon versjon. Ansiktsutrykkene i smooth versjon.