Støyberegninger fra planlagt regionalt motorsportsenter i Haltdalen Bernt Heggøy, Sweco Norge AS
Regionalt motorsportsenter Haltdalen Kommunen har engasjert Sweco som støyteknisk rådgiver. Sweco (+ KILDE Akustikk AS): ca. 200 utredninger på støy fra motorsport siste 20 år. Klif (SFT) har fastsatt grenseverdier for støy fra motorsport, ref. støyretningslinjene T-1442 Sweco (KILDE Akustikk AS) har utarbeidet grunnlagsmateriale i støyretningslinjene T-1442 for Klif. Veiledning: Støy fra motorsport i Norge (2000).
Hva er støy? Subjektivt….. Hørsel = samle og bearbeide informasjon Signal = ønsket informasjon Støy = uønsket, konkurrerende informasjon
Begge gir ”støynivå” 60 dB
Vanlige støynivåer Fortrolig samtale: 40-60 dB I hvilken avstand kan man måle 60 dB: Motorsag fullt turtall 125-250 m Trailer høy motorbelastning 100-200 m Båt m/liten påhengsmotor: 40-60 m Bensingressklipper: 25 m
Flere lydkilder Objektiv vurdering: Subjektiv vurdering: 3 dB endring – halvering/dobling Subjektiv vurdering: 3 dB endring - så vidt merkbart 5 dB endring - klart merkbart 10 dB endring – halvering/dobling
Hva er støybegrepet Lden? Et årsgjennomsnitt av støyen Støy om kvelden straffes med +5dB Støy om natten straffes med +10dB
Hva er maksstøy? Eksempel fra måling på rallycross Eikås motorsenter i Bergen
Lokalisering av anlegget i Haltdalen - 200 m til Haltdalen kurs- og øvingssenter - 400 m eller mer til boligbebyggelse - 1000 m til tettere bebyggelse i Haltdalen
Anlegget som er vurdert Monsterrace Biltrial
Aktivitetsomfang
Støy 10 m fra kjøretøyene
Beregningsmetode Nordisk beregningsmetode (som spesifisert av Klif). Utbredelse av lyd i medvind. Beregningsprogram: CadnaA 4.3.143. Digital terrengmodell. Baner og forutsetninger om støyskjerming er lagt inn i modellen. Beregningsoppløsning på støysonekart 10 m x 10 m.
Støygrenser (T-1442) Haltdalen: Lden er dimensjonende, dvs. grense 45 dB. Maks.grensen 60 dB gjelder uansett.
Støysonekart Lden Lden =45 Lden =55
Støysonekart Lmaks Lmaks =60 Lmaks = 70
Lmaks =45 Lden=28 Lmaks =61 Lden=44
Støyskjermingstiltak
Konklusjoner med dagens forutsetninger - Ingen boliger får støynivåer over anbefalte grenser. - Standplassene for skytebanene utsettes for moderat støybelastning - Sørligste bygning ved Haltdalen kurs- og øvingssenter 2 dB over grensen - Anbefaler reviderte beregninger basert på mer detaljerte planer
Støy som miljøproblem Støy kan gi hørselsskade eller forstyrre arbeid, hvile, søvn Forstyrrer formidling av informasjon og kommunikasjon Noen typer støy forstyrrer mer enn andre. Områder som har lite støy vil sjeneres mest av ny og fremmed støy Norske støygrenser kompenserer ikke for bakgrunnsstøy (gjør ikke forskjell på ”by og land”)
Støynivåer Maks. grense fra motorsport
Maksstøy. Eksempel: Støy fra en MC-sykkel Ved førers hode (LAekv1sek) Avstand 100-350 m (LAekv3sek)